  • 1. Data: 2002-06-20 13:38:50
    Temat: Firma windykatorska
    Od: "-=<ZLOTY>=-" <z...@w...pl>

    Witam !

    Mam taką sprawę:
    Kilka lat temu byłem użytkownikiem jednej z sieci komórkowych. Po pewnym
    czasie użytkowania przstałem płacić rachunki i po 3 miesiącach wyłączyli mi
    telefon. Przyszło wypowiedzenie umowy wraz z kwota jaką im zalegam.
    Zapłaciłem zaległości i myślałem że jest OK (mam na wszystko faktury). Jakie
    było moje zdziwienie kiedy wczoraj dostałem pismo od firmy windykatorskiej
    że zalegam im jakieś pieniądze za telefon komórkowy. Kwota ta nie jest duża
    bo 220 zł, ale zawsze coś. Dzwonie do firmy i mówie że spłaciłem wszystko i
    że mam na to papiery, oni mówią że mają papiery że nie zapłaciłem oststniej
    faktury i mam 7 dni na zapłate.
    Ciekawostką jest to że firma windykatorska wysłała do mnie pismo dokładnie
    tydzień przed upływem 3 lat od rozwiązania umowy o telefon.
    Nie mam zamiaru tego płacić, bo wg mnie nic nie zalegam i moje pytanie jest
    takie: czy istnieje jakiś przepis mówiący o przedawnieniu takich zaległości,
    bo coś mi się kiedyś obiło o uszy a dodatkowo zastanowił mnie ten termin w
    jakim dostałem pismo.

    Pozdrawiam i z góry dzięki za odpowiedź.

  • 2. Data: 2002-06-21 12:36:23
    Temat: Re: Firma windykatorska
    Od: <m...@p...com>

> [...]
    > jakim dostałem pismo.
    >
    > Pozdrawiam i z góry dzięki za odpowiedź.

    Należy zwrócić uwagę na przepisy o przedawnieniu, w szczególności na
    następujące (Kodeks cywilny); Art. 117. § 1. Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie
    przewidzianych, roszczenia majątkowe ulegają przedawnieniu. § 2. Po upływie
    terminu przedawnienia ten, przeciwko komu przysługuje roszczenie, może uchylić
    się od jego zaspokojenia, chyba że zrzeka się korzystania z zarzutu
    przedawnienia. Jednakże zrzeczenie się zarzutu przedawnienia przed upływem
    terminu jest nieważne. § 3. Art. 118. Jeżeli przepis szczególny nie stanowi
    inaczej, termin przedawnienia wynosi lat dziesięć, a dla roszczeń o świadczenia
    okresowe oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej -
    trzy lata. Art. 123. § 1. Bieg przedawnienia przerywa się:1) przez każdą
    czynność przed sądem lub innym organem powołanym do rozpoznawania spraw lub
    egzekwowania roszczeń danego rodzaju albo przed sądem polubownym,
    przedsięwziętą bezpośrednio w celu dochodzenia lub ustalenia albo zaspokojenia
    lub zabezpieczenia roszczenia; 2) przez uznanie roszczenia przez osobę,
    przeciwko której roszczenie przysługuje. Wynika z tego, że jeżeli operator nie
    wniesie sprawy do sądu przez ten tydzień, to zawsze można przed sądem podnieść
    zarzut przedawnienia. Pismo wysłane przez windykatora nie przerywa biegu
    przedawnienia, ten bowiem nie jest organem powołanym z mocy ustawy do
    egzekwowania roszczeń. Jeżeli operator zdąży złożyć pozew w sądzie, to o ile
    posiada się dowody na zapłacenie wszystkich faktur, sprawę się wygra. Sąd na
    posiedzeniu niejawnym wyda nakaz zapłaty i doręczy go wraz z pozwem pozwanemu.
    w terminie 2 tygodni od doręczenia należy złożyć w sądzie zarzuty lub sprzeciw
    przytaczając wszystkie okoliczności i przedstawiając wszystkie dowody. Pod
    żadnym pozorem nie radzę podejmować teraz żadnych czynności, czy prowadzić
    żadnych rozmów z operatorem/windykatorem. To on może podjąć działania, jeżeli
    chce,

    pzdr
    marek

  • 3. Data: 2002-06-21 13:12:05
    Od: <n...@p...onet.pl>

    Witam,
    Mam podobną sprawę z tym, ze mam nakaz do zapłaty należności głównej z
    odsetkami i kosztami w postępowaniu upominawczym.
    Według mojego rozeznania należności z tytułu niezapłaconych faktur
    przedawniają się po dwóch latach od terminu zapłaty. Nie jestem specjalistą
    więc proszę mnie wyprowadzić z błedu jeśli się mylę bo mam zamiar wnieść
    sprzciw bądź zarzuty do nakazu, bo tak się złożyło, iż termin przedawnienia
    jednej z (dwóch) faktur upłynął.
    Pozdrawiam
    Wiktor

  • 4. Data: 2002-06-21 13:32:39
    Od: q...@p...com (Grzegorz Kłeczek)

    Ale odsetki przedawniaja sie po 3 latach.... a tak poza tym to kiedy
    wniesiono pozew? a kiedy masz wystawiona najstarsza fakture?

  • 5. Data: 2002-06-21 14:50:29
    Od: <n...@p...onet.pl>

    > Ale odsetki przedawniaja sie po 3 latach.... a tak poza tym to kiedy
    > wniesiono pozew? a kiedy masz wystawiona najstarsza fakture?

    Odsetki tak, ale należność główna 2 lata, nieprawdaż.
    Pozew został wniesiony 2 lata i 3 dni po upływie terminu płatności za jedną
    fakturę. Termin przedawnienia drugiej został zatrzymany przez tenże pozew.

    Czy są jakieś formalności istotne dla skuteczności sprzeciwu/zarzutów oraz
    jakiego formularza użyć?

    Może ktoś wie co można poradzić na notę obciążeniową w wysokości 500 zł za
    zerwanie umowy przez operatora z powodu zalegania z należnosciami, którą mi
    wystawiono ostatnio (umowa dwuletnia - aparat kupowany w tzw. promocji)?

    Pozdrawiam i
    Dziekuję za wszelką pomoc.
    Wiktor

  • 6. Data: 2002-06-21 17:16:05
    Od: "-=<ZLOTY>=-" <z...@w...pl>

    Użytkownik <m...@p...com> w artykule news:718b.00003d1c.3d131dc6@newsga
    te.onet.pl napisał...

> [...]
    > żadnych rozmów z operatorem/windykatorem. To on może podjąć działania, jeż

    Dzięki za te wyjaśnienia, ale mam jeszcze kilka pytań. Po pierwsze od kiedy
    liczy się termin przedawnienia ? Od daty w której miałem zapłacić fakturę, c
    zy od datty rozwiązania ze mną umowy przez operatora? Poza tym w piśmie któr
    e dostałem jest jasno napisane, że jestem dłużnikiem tylko firmy windykacyje
    j, czyli pewnie kupiła mój rzekomy dług. Tylko nie wiem od kiedy jestem jej
    dłużnikiem i jak tutaj wygląda sprawa przedawnienia. Jestem zbulwersowany te
    ż tym że po zapłaceniu ostatniej faktury, już po rozwiązaniu umowy, nawet je
    żeli miałem jeszcze jakieś zaległości nie zostałem o tym poinformowany. Jak
    więc miałem zapłacić jak nie wiedziałem że jeszcze z czymś zalegam? Nie było
    pisma od operatrora(w przypadku poprzednich zaległych faktur dostawałem po 2
    ponaglenia do zapłat). Nie dostałem też żadnego pisma od windykacji, chociaż
    by o tym że przejęli mój dług. Sprawa jest bardzo szeroka i mam jeszcze mnós
    two wątpliwości, ale chyba bym musiał tu napisać książkę na ten temat, więc
    poprzestane na tym.