  • 1. Data: 2004-04-30 02:49:56
    Temat: Faktury korygujące - nakaz zaplaty
    Od: "Bluzgacz" <b...@p...zigzag.pl>

    Witam,

    Potrzebuje porady na nastepujacy temat:

    Firma glowna sprzedaje towar firmie wspolpracujacej wystawiajac fakture VAT.
    Firma wspolpracujaca po uplywie okreslonego terminu np. miesiaca, w wyniku
    braku sprzedazy czesci towaru zwraca te czesc firmie glownej, ktora w
    zwiazku z tym wystawia fakture korygujaca.
    Niniejsza operacja jest dokonywana wielokrotnie w ciagu dosc dlugiego okresu
    (z powodu roznorodnosci asortymentowej - na tej samej zasadzie)
    Problem polega na tym, ze faktura korygujaca nie koryguje konkretnej
    faktury, tylko w zwiazku z iloscia powyzszych operacji - umniejsza niejako
    kwoty ktore firma wspolpracujaca jest dluzna firmie glownej.

    Pytanie:
    Jak w zwiazku z tym skonstruowac wezwanie do zaplaty?
    Jezeli chce w nim zawrzec wykaz kwot udokumentowanych poszczegolnymi
    fakturami?
    Czy wlasciwe byloby wykazanie poszczegolnych faktur VAT, kwot z nich
    wynikajacych i zsumowanie ich a nastepnie odjecie tak samo zsumowanych
    faktur korygujacych?
    Jak udokumentowac to w pozwie, kiedy bedzie trzeba wykazac dowody-faktury i
    kwoty z nich wynikajace oraz faktury korygujace ktore nie maja odniesienia
    (w zadnym ich miejscu) do ktorejkolwiek z faktur VAT?

    Z gory dziekuje za odpowiedz

    Bluzgacz

    GG: 5015

  • 2. Data: 2004-04-30 07:12:05
    Temat: Re: Faktury korygujące - nakaz zaplaty
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Apr 2004, Bluzgacz wrote:

    Nie bić że ja nie na pytanie, ale:

    [...]
    >+ Problem polega na tym, ze faktura korygujaca nie koryguje konkretnej
    >+ faktury, tylko w zwiazku z iloscia powyzszych operacji - umniejsza niejako
    >+ kwoty ktore firma wspolpracujaca jest dluzna firmie glownej.

    Primo: na tym napisano: "faktura korygująca" ?
    I to *jest* faktura korygująca (wg. przepisów "na dziś", rozporządzenia
    "na jutro" nie czytałem jeszcze) ??
    A urząd skarbowy to łyka ???

    [...]
    >+ oraz faktury korygujace ktore nie maja odniesienia
    >+ (w zadnym ich miejscu) do ktorejkolwiek z faktur VAT?

    Jak dla mnie to NIE są prawidłowe dokumenty pt. "faktura korygująca".
    Nie podważam możliwości zastosowania ich do roszczeń cywilnych; ale
    w razie podatkowej kontroli krzyżowej... nie da się tą metodą załapać
    na (*obustronny !*) "zwrot nienależnie odliczonego VAT"+30% ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, lekko zdumiony)

  • 3. Data: 2004-04-30 08:07:22
    Od: "Jan Galazka" <j...@i...pl>

    > Jak udokumentowac to w pozwie, kiedy bedzie trzeba wykazac dowody-faktury
    > kwoty z nich wynikajace oraz faktury korygujace ktore nie maja odniesienia
    > (w zadnym ich miejscu) do ktorejkolwiek z faktur VAT?

    Nie mozesz takich dowodow uzyc w postepowaniu nakazowym, bo jesli juz chcesz
    zlozyc pozew o zaplate faktury, do ktorej sa faktury korygujace, to musi
    jednoznacznie wynikac z przedlozonych dokumentow, jakich zobowiazan one
    dotycza. Cos mi sie zdaje, ze wystawiliscie faktury korygujace niezgodnie z
    rozporzadzeniem w tej sprawie. Trzeba by je chyba na poczatku poprostowac, a
    dopiero potem wchodzic w spor, chyba ze przekazecie to do postepowania
    zwyklego, w nakazowym i upominawczym nie widze szans.
    JG

  • 4. Data: 2004-04-30 09:25:57
    Od: "Bluzgacz" <b...@p...zigzag.pl>

    n.zabrze.pl...

    > Primo: na tym napisano: "faktura korygująca" ?

    Tak.

    > I to *jest* faktura korygująca (wg. przepisów "na dziś", rozporządzenia
    > "na jutro" nie czytałem jeszcze) ??
    > A urząd skarbowy to łyka ???

    To sa faktury "wg przepisow" poprzedniej ustawy. Poza tym zgodnie z
    rozporzadzeniem MF z 22 marca 2003 w sprawie wykonania niektórych przepisów
    ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym
    (Dz.U.02.27.268 ).
    No i zobacz, co tam stoi napisane:

    § 41. 1. W przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów
    określonych w art. 15 ust. 2 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia
    fakturę korygującą.

    2. Faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:
    ^^^^^^^^^^
    1) numer kolejny oraz datę jej wystawienia,

    2) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    ^^^^^^^^^^^^^^^^

    a) określone w § 35 ust. 1 pkt 1-3, ( 1) imiona i nazwiska lub nazwy
    bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, 2) numery
    identyfikacji podatkowej albo numery tymczasowe sprzedawcy i nabywcy, 3)
    dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę
    wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik
    może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży

    ^^^^^^^^^^^^^
    w przypadku sprzedaży towarów o charakterze ciągłym, - przyp. Bluzgacz)

    b) nazwę towaru lub usługi objętych rabatem,

    3) kwotę i rodzaj udzielonego rabatu,

    4) kwotę zmniejszenia podatku należnego,

    5) czytelny podpis osoby uprawnionej do wystawienia faktury korygującej
    lub podpis oraz imię i nazwisko tej osoby.

    3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:
    1) zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o
    których mowa w art. 15 ust. 2 ustawy,
    2) zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających
    opodatkowaniu.

    Moim zdaniem samo uzycie wyrazu "powinna" jest jednoznaczne: NIE MUSI, czyli
    nie musi takze zawierac informacji ktore przytacza pkt. 2 - danych zawartych
    w fakturze, ktorej faktura korygujaca dotyczy...

> [...]
    > w razie podatkowej kontroli krzyżowej... nie da się tą metodą załapać
    > na (*obustronny !*) "zwrot nienależnie odliczonego VAT"+30% ?

    Przyznam, ze az tak sie nie zaglebialem w te kwestie. Interesuje mnie ona
    tylko z zakresu informacji o ktore pytalem

    Bluzgacz

    GG: 5015

  • 5. Data: 2004-04-30 09:30:22
    Od: "Bluzgacz" <b...@p...zigzag.pl>

    "Jan Galazka" <j...@i...pl> wrote in message

> [...]
    > jednoznacznie wynikac z przedlozonych dokumentow, jakich zobowiazan one
    > dotycza. Cos mi sie zdaje, ze wystawiliscie faktury korygujace niezgodnie

    Zobacz mojego posta na temat rozporzadzenia - sadze ze wiele tlumaczy
    Poza tym ja nie wystawialem, hehe. Tylko zajmuje sie akurat taka
    sprawa.............

    Trzeba by je chyba na poczatku poprostowac, a

    W jaki sposob??? Jest to na tym etapie mozliwe?
    --

    Bluzgacz

    GG: 5015
    http://www.poznan4u.com.pl/pyrypy/images/pic69029.jp
    eg

  • 6. Data: 2004-04-30 22:58:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ No i zobacz, co tam stoi napisane:
    [...]
    >+ 2. Faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:
    ^^^^^^^
    Chciałeś podkreślić to co ja teraz ? :) (sprawdź jaki masz font:
    jak inny niż fixed to przecież każdy ma co innego na ekranie !)

    >+ Moim zdaniem samo uzycie wyrazu "powinna" jest jednoznaczne: NIE MUSI

    A to jest sprawa tyle razy wałkowana na .prawo że się nie będę
    wypowiadał :)
    Hint: IMHO odwołanie do zachowania się podmiotu w żadnym przepisie
    innym niż "każdy musi umrzeć" nie powinno ;) zawierać bezwarunkowego
    stwierdzenia "musi"; oczywiście warunkowe "musi...aby..." może
    być poprawne :)

    [...]
    >+ Przyznam, ze az tak sie nie zaglebialem w te kwestie. Interesuje mnie ona
    >+ tylko z zakresu informacji o ktore pytalem

    "widzę trudność". Dowód że konkretne korekty dotyczą konkretnych
    faktur IMHO spoczywa na tobie ("kto wywodzi skutki prawne..."),
    zaś zasadą jest iż umowa stwierdzona pismem powinna być również
    zmieniana pisemnie (czy jakoś tak). A wychodzi mi iż dowodu na
    powiązanie owych kwot *na piśmie* nie masz.
    Niemniej - jak rzekłem "nie mówię że wcale nie" bo nie wiem :|

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)