  • 1. Data: 2005-01-31 19:04:18
    Temat: Dowód osobisty
    Od: "Andrzej" <a...@p...onet.pl>

    Witam,
    mam nastepujacy problem: starsza osoba musi wymienic dowód osobisty, jednakze
    ze wzgledu na stan zdrowia nie ma mozliwosci, aby poszla osobisci do urzedu
    miasta, malo tego moze byc problem nawet z podpisem. Czy ktos moze orientuje
    sie jak mozna to zalatwic bez stwarzania problemow dla starszej osoby??

    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 2. Data: 2005-01-31 22:06:22
    Temat: Re: Dowód osobisty
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Andrzej napisał(a):
> [...]
    > sie jak mozna to zalatwic bez stwarzania problemow dla starszej osoby??

    Zacząłbym od telefonu do urzędu...

    KG

  • 3. Data: 2005-02-01 08:32:19
    Od: a...@p...onet.pl

    > Zacząłbym od telefonu do urzędu...

    Wykonany: niestety odpowiedz: zapraszamy do urzedu :(( czyli zadna pomoc

  • 4. Data: 2005-02-01 12:51:12
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    > Wykonany: niestety odpowiedz: zapraszamy do urzedu :(( czyli zadna pomoc

    A wlasciwie PO CO ta osoba ma ten dowod wymienic ? Jest jakis RZECZYWISTY
    powod/potrzeba ?

    marekz

  • 5. Data: 2005-02-01 19:31:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Andrzej" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Domy Pomocy Społecznej gdzie problem jest bardzo częsty, sprawę tę
    rozwiązują poprzez złożenie w imieniu pensjonariusza wniosku i wpisanie w
    miejscu jego podpisu, że osoba ta nie może się podpisać. Czytelny podpis
    osoby działającej w imieniu wnioskodawcy i po sprawie. Skoro urząd zaczyna
    stawiać zapory, to ja bym poradził sporządzić w imieniu tej osoby wniosek i
    dołączyć pismo przewodnie opisujące sprawę. Takie coś złożyć im, w
    ostateczności na dzienniku podawczym i oczekiwać albo załatwienia sprawy
    albo wyjaśnienia, jak ją można załatwić.

    Ustawa o dowodach osobistych nie zawiera żadnych przepisów pozwalających na
    rozwiązanie takiej sytuacji. W tym stanie rzeczy moim zdaniem należało by
    zastosować Kodeks postępowania administracyjnego. Zgodnie z nim "strona może
    działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej
    osobistego działania. Pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna
    posiadająca zdolność do czynności prawnych. Pełnomocnictwo powinno być
    udzielone na piśmie lub zgłoszone do protokołu. (...) W sprawach mniejszej
    wagi organ administracji publicznej może nie żądać pełnomocnictwa, jeśli
    pełnomocnikiem jest członek najbliższej rodziny lub domownik strony, a nie
    ma wątpliwości co do istnienia i zakresu upoważnienia do występowania w
    imieniu strony." [art. 32,33 kpa]

    I ja w tym piśmie właśnie powołał bym się szczególnie na to ostatnie zdanie
    (art. 33§4 kpa). Sprawa jest mniejszej wagi, bo przecież jest to tylko
    dopełnienie obowiązku meldunkowego. Skoro czynności dokonuje członek
    najbliższej rodziny, to można uznać jego dobrą wiarę. W ostateczności, jeśli
    to nie przejdzie, to będziecie musieli jakoś to pełnomocnictwo od
    zainteresowanej wydobyć. Ale wówczas powinna się ona jednak jakoś podpisać
    na tym wniosku o wydanie dowodu osobistego.