  • 1. Data: 2007-11-28 20:58:09
    Temat: Dłużnik solidarny zmarł przed wydaniem wyroku.
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Sprawa o ochronę naruszonego posiadania.
    Jest sobie mała wspólnota mieszkaniowa. I jest prawomocne
    postanowienie sądu określające jak współwłaściciele nieruchomości
    (czyli właściciele konkretnych lokali) mają korzystać z określonych
    części wspólnych nieruchomości.
    Jeden ze współwłaścicieli (małżeństwo) naruszył prawo innego
    współwłaściciela samowolnie zajmując część im nienależną.
    Ów pozwał małżonków by sąd nakazał im zaprzestanie korzystania.
    Wyrok zapadł po myśli powoda, jednak zaraz okazało się, że pozwana
    zmarła krótko przed wydaniem wyroku (jej mąż, dłużnik solidarny
    nadal żyje). Sąd uchylił orzeczenie i postępowanie zawiesił (art.174).
    Co wierzyciel może robić w tej sytuacji? Sprawa jest świeża więc
    postępowanie spadkowe nie jest zakończone (a może nawet nie jest
    wszczęte?). Nie chce on czekać, nie chciałby też pozywać wszystkich
    spadkobierców bo to sprawę nadzwyczajnie skomplikuje. Wiem że jest
    jakaś opcja z kuratorem (kuratorem spadku?) ale nie wiem jak to
    w praktyce działa i jakie koszty pociąga.
    Poradźcie co robić i czy spieszyć się czy wręcz przeciwnie czekać
    (na co i ile?)?

  • 2. Data: 2007-11-28 21:09:53
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Alek pisze:

    > Co wierzyciel może robić w tej sytuacji?

    Cofnąć powództwo w stosunku do zmarłego ? Chyba duch nie będzie naruszał
    posiadania ??
    W sumie to według mnie sąd sie pomylił.
    Po pierwsze powinien uchylić wyrok tylko w stosunku do zmarłego.
    A pod drugie nie powinien zawieszać postępowania, bo obowiązek z wyroku
    nie wchodzi w skład spadku. W stosunku do zmarłego powinno się umorzyć
    postępowanie i tyle. Tak jest moja koncepcja, ale śpiący jestem.

    > Sprawa jest świeża więc postępowanie spadkowe nie jest zakończone (a może nawet nie
    jest
    > wszczęte?).

    Wskazanie następców prawnych (art. 180 §1 kpc) nie wymaga postępowania o
    stwierdzenie nabycia spadku, wystarczy wskazać kto jest spadkobiercą,
    nawet jeśli nie było jeszcze sns.

    > Poradźcie co robić i czy spieszyć się czy wręcz przeciwnie czekać
    > (na co i ile?)?

    Zaatakuj sąd (napisz pismo procesowe) moją koncepcją :)

    --
    @2007 Johnson

    "Mądrość jest córką doświadczenia"

  • 3. Data: 2007-11-28 21:26:30
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Johnson" <j...@n...pl> napisał

    > Cofnąć powództwo w stosunku do zmarłego ? Chyba duch nie będzie
    > naruszał posiadania ??
    > W sumie to według mnie sąd sie pomylił.
    > Po pierwsze powinien uchylić wyrok tylko w stosunku do zmarłego.

    Sporną częścią wspólną nieruchomości jest przewód kominowy. Pozwani
    podłączyli się do niego choć prawo do wyłącznego korzystania z tego
    przewodu sąd przyznał powodowi.
    Jest to ich wspólna instalacja i nie sposób było jednemu z nich
    zakazać korzystania a drugie pominąć w sprawie. Dlatego pozwani
    zostali oboje.
    Teraz w jej prawa i obowiązki wstąpią spadkobiercy?

    > A pod drugie nie powinien zawieszać postępowania, bo obowiązek z wyroku
    > nie wchodzi w skład spadku. W stosunku do zmarłego powinno się umorzyć
    > postępowanie i tyle. Tak jest moja koncepcja, ale śpiący jestem.

    Ej, no weź się skup :) Jak do sądu pójdzie bzdurne pismo to może być
    po ptokach.

    > Wskazanie następców prawnych (art. 180 §1 kpc) nie wymaga postępowania o
    > stwierdzenie nabycia spadku, wystarczy wskazać kto jest spadkobiercą,
    > nawet jeśli nie było jeszcze sns.

    Wystarczy jednego czy wszystkich?

    > Zaatakuj sąd (napisz pismo procesowe) moją koncepcją :)

    Wnieść zażalenie? (W pouczeniu mowa o prawie wniesienia zażalenia).

  • 4. Data: 2007-11-29 06:25:44
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

> [...]
    > nie wchodzi w skład spadku. W stosunku do zmarłego powinno się umorzyć
    > postępowanie i tyle. Tak jest moja koncepcja, ale śpiący jestem.

    A gdyby wyroku nie dożyli obydwoje dłużnicy to umorzyć postępowanie
    w całości? A co z naruszonym posiadaniem? Kto i jak miałby przywrócić
    stan zgodny z prawem (i przy okazji: na czyj koszt)?

  • 5. Data: 2007-11-29 07:06:04
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Alek pisze:

    > A gdyby wyroku nie dożyli obydwoje dłużnicy to umorzyć postępowanie
    > w całości?

    Idąc moją logiką na pewno.
    Choć poprzednio, jak pisałem nie znałem stanu faktycznego.

    > A co z naruszonym posiadaniem?

    Rozumiem, że chodzi o dziurę w przewodzie kominowym?
    W taki wypadku można by się jednak zastanawiać czy nie pozwanymi
    rzeczywiście winni być spadkobiercy. Choć można się zastanowić czy
    poprzedni wyrok (a raczej postanowienie) o określeniu sposobu
    zarządzania nieruchomością wspólną (??) obowiązuje tego kto nie był
    stroną procesu.

    > Kto i jak miałby przywrócić stan zgodny z prawem (i przy okazji: na czyj koszt)?

    Zasada jest oczywiście taka że ten kto naruszył posiadanie.

    Trudna sprawa :)

  • 6. Data: 2007-11-29 07:35:47
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Johnson" <j...@n...pl> napisał

    > Idąc moją logiką na pewno.

    Dlatego trop był chyba błędny.

    > Choć poprzednio, jak pisałem nie znałem stanu faktycznego.

    W miarę potrzeby będę uzupełniał szczegóły.

    > Rozumiem, że chodzi o dziurę w przewodzie kominowym?

    Nie tylko dziurę. Do przewodu kominowego dłużnicy wprowadzili swój
    wkład z kwasówki i podłączyli kocioł gazowy. Trzeba więc odłączyć
    ich piec, usunąć wkład i dopiero wtedy zamurowac dziurę.

> [...]
    > rzeczywiście winni być spadkobiercy. Choć można się zastanowić czy
    > poprzedni wyrok (a raczej postanowienie) o określeniu sposobu

    Nie sposobu zarządzania tylko sposobu korzystania z części.

    > obowiązuje tego kto nie był stroną procesu.

    Przeciez spadkobiercy są następcami prawnymi dłużników, dlaczego
    tamto postanowienie miałoby ich nie dotyczyć? Zwłaszcza że stan
    faktyczny się nie zmienił.

    > Zasada jest oczywiście taka że ten kto naruszył posiadanie.

    No tak, ale co w przypadku śmierci jednego z dłużników? Albo obojga?
    Koszty, gdyby powstały przed ich śmiercią znalazłyby się w spadku,
    a co z obowiązkiem zwolnienia przewodu kominowego?

    > Trudna sprawa :)

    Ale może dzięki temu ciekawa i warto pogłówkować?

  • 7. Data: 2007-11-29 13:32:28
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Alek pisze:

    > Ale może dzięki temu ciekawa i warto pogłówkować?

    To pogłówkuj :)

  • 8. Data: 2007-11-29 16:10:36
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Johnson" <j...@n...pl> napisał

    > To pogłówkuj :)

    Ej, nie poddawaj się ;)
    Ja główkuję i nic, dla mnie to za trudne. Jakbym nie potrzebował
    pomocy to bym tu nie pisał.

  • 9. Data: 2007-11-29 19:33:02
    Od: "zbyszek" <z...@o...eu>

    > Dlatego trop był chyba błędny.

    Nie można prowadzić postępowania przeciwko zmarłemu, bo nie ma komu w tej
    chwili reprezentować
    interesu drugiej strony (skoro nie ma legalnych spadkobierców), a prawo do
    obrony musi być zapewnione.

    zbyszek

  • 10. Data: 2007-11-29 19:43:00
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "zbyszek" <z...@o...eu> napisał

    > Nie można prowadzić postępowania przeciwko zmarłemu, bo nie ma komu
    > w tej chwili reprezentować interesu drugiej strony (skoro nie ma
    > legalnych spadkobierców), a prawo do obrony musi być zapewnione.

    To jasne, ale czy w opisanym przypadku można temu zaradzić powołując
    dla (zamiast) nieboszczki kuratora / kuratora spadku? Wiem tylko że
    istnieje taka instytucja ale nic poza tym.
    Albo czy można prowadzić sprawę (a następnie egzekucję) tylko przeciw
    żyjącemu małżonkowi?