  • 1. Data: 2009-05-19 08:40:22
    Temat: Darowizna - jak najkorzystniej?
    Od: m...@o...pl

    Jest sobie starsza pani, posiadająca nieruchomość oraz wnuczkę.
    Starsza pani postanowiła podarować tą nieruchomość wnuczce. Ponieważ
    wnuczka ma męża, starsza pani chce żeby wnuczka i jej mąż byli
    współwłaścicielami nieruchomości po połowie.
    Pytanie jak to najkorzystniej rozegrać, żeby uniknąć płacenia podatku
    (zakładam że wnuczka będzie zwolniona).
    Czy darowizna musi być dla każdego z osobna, czy można coś podarować
    małżeństwu? A może wystarczy darowizna dla wnuczki, która nie ma z
    mężem rozdzielności majątkowej i w zasadzie wszystko co mają jest
    wspólne?
    A może mąż wnuczki też może liczyć na zwolnienie z podatku?

    Proszę o pomoc, bo starszą panią trudno nakłonić do zmiany zdania, a
    przed wizytą u notariusza wypadałoby wiedzieć co chce się zrobić.

    Pozdrawiam
    MK

  • 2. Data: 2009-05-19 08:52:12
    Temat: Re: Darowizna - jak najkorzystniej?
    Od: spp <s...@o...pl>

    m...@o...pl pisze:

> [...]
    > współwłaścicielami nieruchomości po połowie.
    > Pytanie jak to najkorzystniej rozegrać, żeby uniknąć płacenia podatku

    Wnuczka tak, mąż nie.

    > Czy darowizna musi być dla każdego z osobna, czy można coś podarować
    > małżeństwu?

    Można małżeństwu, ale nie zwolni to męża z zapłaty podatku od połowy
    wartości darowizny.

    > A może wystarczy darowizna dla wnuczki, która nie ma z
    > mężem rozdzielności majątkowej i w zasadzie wszystko co mają jest
    > wspólne?

    Darowizna będzie majątkiem odrębnym wnuczki.

    > A może mąż wnuczki też może liczyć na zwolnienie z podatku?

    Tak, praktycznie w jednym przypadku - babcia daruje wnuczce a ona
    połowę daruje mężowi - tyle że ten drugi etap to za kilka lat. :)

    --
    spp

  • 3. Data: 2009-05-19 09:17:55
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Tue, 19 May 2009 01:40:22 -0700 (PDT), m...@o...pl napisał(a):

    > Jest sobie starsza pani, posiadająca nieruchomość oraz wnuczkę.
    > Starsza pani postanowiła podarować tą nieruchomość wnuczce.

    I tego niech się trzyma.
    Małżeństwa mają to do siebie że dosyć często "się kończą" ;)
    Dlaczego jakiś fagas ma dostać pół nieruchomości, nawet jeżeli na chwile
    obecną wygląda na "kochającego wnuczkę"?
    Niech babcia daruje nieruchomość TYLKO wnuczce.

  • 4. Data: 2009-05-19 09:20:26
    Od: "Dziadek Mroz" <D...@w...pl>

    Bzurya!!!!
    Małzonka dostaje darowniznę (podatek płaci jeśli musi) i przyjmuje ją do
    majątku wspólnego.

    DM

  • 5. Data: 2009-05-19 09:24:34
    Od: spp <s...@o...pl>

    Herald pisze:

    > I tego niech się trzyma.
    > Małżeństwa mają to do siebie że dosyć często "się kończą" ;)

    Babcia też się 'kończy" a chciałaby zrobić prezent także mężowi wnuczki.
    Dlaczego chcesz jej zabrać tę przyjemność?

    > Dlaczego jakiś fagas ma dostać pół nieruchomości, nawet jeżeli na chwile
    > obecną wygląda na "kochającego wnuczkę"?

    Bo tak chce właścicielka?

    > Niech babcia daruje nieruchomość TYLKO wnuczce.

    _Niech_ babcia sama zadecyduje.

    --
    spp

  • 6. Data: 2009-05-19 10:07:14
    Od: m...@o...pl

    On 19 Maj, 10:52, spp <s...@o...pl> wrote:

    > Tak, praktycznie w jednym przypadku - babcia daruje wnuczce a ona
    > połowę daruje mężowi - tyle że ten drugi etap to za kilka lat. :)

    Dzięki, chodziło właśnie o ocenę sytuacji pod kątem prawno-
    fiskalnym ;)
    Nikt się nie upiera żeby facet koniecznie dostał swoją połowę, tylko
    żeby w miarę możliwości spełnić wolę babci nie karmiąc przy okazji
    pazernego fiskusa.

    Pozdrawiam
    MK

  • 7. Data: 2009-05-19 10:17:04
    Od: "TomaSz." <u...@o...pl>

    Z pamiętnika internauty.
    Własność: 'Herald'
    Wpis z dnia 19-05-2009:

    > Dlaczego jakiś fagas ma dostać pół nieruchomości, nawet jeżeli na chwile
    > obecną wygląda na "kochającego wnuczkę"?

    Możesz jakoś uzasadnić użycie w tym kontekście wyrażenia "fagas"?
    Znasz człowieka czy jak?

    --
    TomaSz.

  • 8. Data: 2009-05-19 11:04:25
    Od: "Dziadek Mroz" <D...@w...pl>

    >Dzięki, chodziło właśnie o ocenę sytuacji pod kątem prawno-
    >fiskalnym ;)

    To co napisł to bzdury więc nic nie pomógł tylko namieszał. DLaczego kilka
    lat?

    DM

  • 9. Data: 2009-05-19 11:10:59
    Od: m...@o...pl

    On 19 Maj, 13:04, "Dziadek Mroz" <D...@w...pl> wrote:

    > To co napisł to bzdury więc nic nie pomógł tylko namieszał. DLaczego kilka
    > lat?

    O ile wiem, przez kilka lat nie można tego sprzedać... Może podarować
    też nie?
    W każdym razie wynika z tego, że lepiej aby obdarowaną była wyłącznie
    wnuczka, a co z tym zrobi później to inna sprawa.

    Pozdrawiam
    MK

  • 10. Data: 2009-05-19 11:33:23
    Od: spp <s...@o...pl>

    Dziadek Mroz pisze:

    > To co napisł to bzdury więc nic nie pomógł tylko namieszał. DLaczego kilka
    > lat?

    Bo dopiero po 5 latach można bez żadnych podatków sprzedać (także
    darować) otrzymane (zakupione) mieszkanie?

    --
    spp