  • 1. Data: 2003-06-04 13:57:13
    Temat: DRODZY PRAWNICY POMÓŻCIE!!! :)
    Od: "Mała" <s...@p...onet.pl>

    Czy po śmierci mojego ojca ,dom przechodzi na własność mojej matki? (Przed
    śmiercią zapisany był na ojca).Podobno 50 % domu jest na nią a 50 % do
    podziału dla dzieci?...
    Czy moja matka może teraz sprzedać dom, jeśli jedno z dzieci nie zgadza się
    na to?
    Nadmieniam, że osoby która się sprzeciwia nie zadowala spłacenie jej.
    Jakie zatem są przepisy ,które regulują taki stan???
    Wszyscy mieszkają w tym domu i są zameldowani - jeśli to miałoby być pomocne

    Mała

  • 2. Data: 2003-06-04 14:50:56
    Temat: Re: DRODZY PRAWNICY POM?CIE!!! :)
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Mała wrote:
    > Czy po śmierci mojego ojca ,dom przechodzi na własność mojej matki? (Przed
    > śmiercią zapisany był na ojca).Podobno 50 % domu jest na nią a 50 % do
    > podziału dla dzieci?...

    Jeśli dom należał _wyłącznie_ do ojca, a nie do wspólnego majątku
    małżonków - np. był jego własnością już przed zawarciem małżeństwa, to
    dziedziczenie jest po równo między żonę i każde z dzieci, z tym, że żona
    nie może dostać mniej niż 1/4 spadku (czyli jeśli jest więcej niż 3
    dzieci, to żona dostaje 1/4 a reszta po równo między dzieci). Jeśli
    natomiast dom był majątkiem małżonków to zona dostaje 1/2, a reszta jest
    spadkiem dzielonym jak wyżej (zakładam że dom to jedyny majątek).

    > Czy moja matka może teraz sprzedać dom, jeśli jedno z dzieci nie zgadza się
    > na to?

    Nie, dom jest częścią spadku i najpierw musi nastąpić jego dział - w
    sądzie lub u notariusza. Może najwyżej próbować sprzedać swój udział.

    > Nadmieniam, że osoby która się sprzeciwia nie zadowala spłacenie jej.

    Jeśli z jakiegoś powodu sąd uzna, że tak powinno być będzie musiał się z
    tym pogodzić.

    > Jakie zatem są przepisy ,które regulują taki stan???

    kodeks cywilny, art. 1035 - 1045 i art.195 - 221

    > Wszyscy mieszkają w tym domu i są zameldowani - jeśli to miałoby być pomocne

    To nie ma znaczenia, choć zamieszkiwanie może być brane pod uwagę przez
    sąd przy dziale spadku.

    KG

  • 3. Data: 2003-06-05 07:27:18
    Temat: Re: DRODZY PRAWNICY - DZIĘKUJĘ.