  • 1. Data: 2008-01-04 09:35:38
    Temat: Czy wynoszenie informacji z firmy jest przestępstwem gospodarczym?
    Od: sprinter <"sprinter["@]poczta.fm>

    Witam,

    W firmie mieliśmy zatrudnionego człowieka na okres próbny. Jako, że nie
    sprawdził się na stanowisku pracy (za wolna praca) teraz tylko czasami
    dorabia na umowę o dzieło (ile zrobi, tyle zarobi).
    Dotarły jednak do mnie sygnały, iż aparatem w telefonie komórkowym robił
    zdjęcia tabel i dokumentacji technicznej, oraz pytał sie magazyniera o
    źródła zaopatrzenia.
    Czy takie działania można określić przestępstwem gospodarczym?
    Czy możecie podać jakąś podstawę prawną?

    Pozdrawiam
    Sprinter

  • 2. Data: 2008-01-04 11:34:44
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    sprinter pisze:
> [...]
    > Dotarły jednak do mnie sygnały, iż aparatem w telefonie komórkowym robił
    > zdjęcia tabel i dokumentacji technicznej, oraz pytał sie magazyniera o

    A wyobraź sobie, ile informacji może wynieść w mózgu... Zgroza... Każdy
    pracownik waszej firmy powinien mieć robioną lobotomię!

    ;->

    > Czy takie działania można określić przestępstwem gospodarczym?

    Nie za bardzo. Pytać się może, a co może obejrzeć, to zasadniczo może i
    zarejestrować (swoją drogą prawdziwy szpieg mógłby mieć ukryty aparat i
    byś nic nie zauważył ;)

    Dopiero wykorzystanie tego można ewentualnie podciągać pod paragrafy
    (nieuczciwa konkurencja?), ale obawiam się, że może być problem, skoro
    to osoba prywatna, a nie pracownik - należałoby raczej zadbać o właściwe
    zabezpieczenie przed osobami postronnymi tych waszych super-tajnych
    informacji.

    Bo chyba nie podlegacie pod ustawę o ochronie informacji niejawnych, hmm? ;)

    ATSD to czy te informacje były mu potrzebne do wykonania dzieła, a jeśli
    nie, to kto mu je udostępnił? Czy podpisywał jakiekolwiek zobowiązania,
    że takie ujawnione w ramach wykonywania umowy informacje ma zachować w
    tajemnicy?

    > Czy możecie podać jakąś podstawę prawną?

    Konstytucja - zaistnienie przestępstwa wymaga złamania przepisu ;)

    Jako oskarżający - musisz znaleźć taki przepis ;-P

  • 3. Data: 2008-01-04 12:28:36
    Od: sprinter <"sprinter["@]poczta.fm>

    Andrzej Lawa pisze:

    > A wyobraź sobie, ile informacji może wynieść w mózgu... Zgroza... Każdy
    > pracownik waszej firmy powinien mieć robioną lobotomię!

    "Trochę" ironicznie ;P Jednakże w mózgu ciężko wynieść pełne tabele z
    danymi dobierającymi dane urządzenie.

> [...]
    > nie, to kto mu je udostępnił? Czy podpisywał jakiekolwiek zobowiązania,
    > że takie ujawnione w ramach wykonywania umowy informacje ma zachować w

    Jest to część dokumentacji technicznej i ISO. Kopie są dostępne na
    miejscu, gdyż fizycznie niemożliwe jest zapamiętanie tego bez
    podpierania się o urządzenia rejestrujące. Owszem, dane te potrzebne są
    do wykonania danego dzieła, ale wykonywane jest ono w siedzibie firmy,
    co oznacza, iż nie wymaga posiadania owej dokumentacji poza miejscem
    wykonywania określonego umową dzieła.
    Nie, nie podpisywał żadnej klauzuli.

  • 4. Data: 2008-01-04 13:44:00
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    sprinter pisze:

    > "Trochę" ironicznie ;P Jednakże w mózgu ciężko wynieść pełne tabele z
    > danymi dobierającymi dane urządzenie.

    Dlaczego? Są ludzie z pamięcią znacznie lepszą od przeciętnej.

> [...]
    > do wykonania danego dzieła, ale wykonywane jest ono w siedzibie firmy,
    > co oznacza, iż nie wymaga posiadania owej dokumentacji poza miejscem

    Sorry winnetou, ale dzieło to dzieło - nie ma określenia miejsca jego
    wykonywania. Ma zostać dostarczony konkretny rezultat i tyle. Jeśli
    wykonawcy dzieła wygodniej jest pracować w domu - zasadniczo macie
    obowiązek mu to umożliwić, bo inaczej jemu będzie się należała zapłata,
    a wam nie będzie się należał rezultat.

    Jak będziesz się upierać, to może się nagle okazać, że de facto to była
    umowa o pracę (tyle że błędnie zatytułowana) i teraz twoja firma wisi
    ZUS, podatek, składki na NFZ, urlop i parę innych drobiazgów, co naraża
    was na proces o ustalenie stosunku pracy i kontrolę ze strony stosownych
    urzędów.

    > Nie, nie podpisywał żadnej klauzuli.

    No to skąd ma (oficjalnie) wiedzieć, że jakieś dane uważacie za "ściśle
    tajne"? Z formalnego punktu widzenia ma taki sam obowiązek trzymać w
    tajemnicy kolor papieru toaletowego w waszym wucecie...

  • 5. Data: 2008-01-04 18:08:55
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@z...pl>

    Dnia Fri, 04 Jan 2008 10:35:38 +0100, sprinter napisał(a):

    > Czy takie działania można określić przestępstwem gospodarczym?
    > Czy możecie podać jakąś podstawę prawną?

    Teoretycznie z art. 266 kk można go pociągnąć, ale wcześniej wypadałoby go
    o tym poinformować, że wszelkie rysunki wykresy iinformacje w zakłądzie są
    poufne. Zawierając umowy o pracę, zlecenia czy dzieła nie ma przeszkód, aby
    w treści zawrzeć takie klauzule.
    No chyba, ze ustawa o ochronie info niejawnych ma tu zastosowanie, wtedy
    idziesz do ABW i oni wiedzą co zrobić, ale na pewno za szybko go nie
    aresztują.

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    rozkoduj mój @ na tiny.pl: http://tiny.pl/p7bb
    http://grupy.3mam.net

  • 6. Data: 2008-01-04 19:14:47
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@z...pl> writes:

    > Teoretycznie z art. 266 kk

    Tylko ujawnianie lub wykorzystanie.

  • 7. Data: 2008-01-05 03:07:02
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy pisze:

> [...]
    > poufne. Zawierając umowy o pracę, zlecenia czy dzieła nie ma przeszkód, aby

    Ale to, jak pisałem, dopiero przy ujawnieniu tej informacji osobom trzecim.

    Przy czym mały problem formalny: umowa o dzieło to nie jest pełnienie
    funkcji, działalność publiczna ani społeczna czy naukowa. Czy jest to
    działalność gospodarcza? Raczej nie, bo by musiał mieć ją
    zarejestrowaną. Czy jest to wykonywanie pracy? Też nie za bardzo, bo
    wtedy podpada się pod prawo pracy...

    > No chyba, ze ustawa o ochronie info niejawnych ma tu zastosowanie, wtedy
    > idziesz do ABW i oni wiedzą co zrobić, ale na pewno za szybko go nie
    > aresztują.

    Tylko że odpowiedzialność za to poniosą ludzie, którzy jemu te
    informacje ujawnili.

  • 8. Data: 2008-01-05 09:38:00
    Od: "Paweł Marcisz" <p...@g...com>

    On Jan 5, 4:07 am, Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    wrote:

    > Czy jest to wykonywanie pracy? Też nie za bardzo, bo
    > wtedy podpada się pod prawo pracy...

    Nie każde wykonywanie pracy podpada pod prawo pracy. Można wykonywać
    pracę w wykonaniu umów cywilnoprawnych.

  • 9. Data: 2008-01-05 12:09:42
    Temat: Re: Czy wynoszenie informacji z firmy jest przestęp =?ISO-8859-2?Q?stwem_gospodarczym??=
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Paweł Marcisz pisze:

    > Nie każde wykonywanie pracy podpada pod prawo pracy. Można wykonywać
    > pracę w wykonaniu umów cywilnoprawnych.

    Ale to nie jest wtedy wykonywanie pracy, tylko wykonywanie zlecenia lub
    dzieła.

    Przynajmniej ja tak to odbieram - ale się upierać nie będę, jeśli gdzieś
    jest to jakoś jednoznacznie określone.

  • 10. Data: 2008-01-05 16:40:15
    Temat: Re: Czy wynoszenie informacji z firmy jest przestęp =?ISO-8859-2?Q?stwem gospodarczym?3D?=
    Od: "Paweł Marcisz" <p...@g...com>

    On Jan 5, 1:09 pm, Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    wrote:

    > Ale to nie jest wtedy wykonywanie pracy, tylko wykonywanie zlecenia lub
    > dzieła.

    Z art. 22 § 1 KP wynika, że nie każde wykonywanie pracy odbywa się na
    podstawie stosunku pracy. Z stosunkiem pracy mamy do czynienia dopiero
    jeśli spełnione są inne warunki, a przynajmniej niektóre z nich
    (kierownictwo pracodawcy, odpłatność...) Umowy cywilnoprawne nie
    spełniają warunków niezbędnych do zaistnienia stosunku pracy, ale
    jednak na ich podstawie wykonuje się pracę. Owszem, może ona polegać
    na wykonaniu dzieła, może również na świadczeniu usług.