  • 1. Data: 2004-12-07 10:12:36
    Temat: Czy sprzedawac przeterminowane towary przemyslowe?
    Od: "Lesio5" <l...@w...pl>

    Autor:Robert Tomasik napisał w wiadomości Data:2004-09-26 14:59:01 PST
    news:cj7c79$m1k$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Nie wolno sprzedawać towarów przeterminowanych. Wynika to z art. 51.2.2
    Ust.
    > z dnia 11 maja 2001 r. o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia. Jest
    > wykroczenie.

    Powyzsza ustawa mówi o towarach SPOŻYWCZYCH. Jaka regulacja prawna
    obowiazuje w handlu towarami niespozywczymi, którym minal termin?

    --
    Leszek Grelak - Lesio5
    I thought I was someone else, someone good.

  • 2. Data: 2004-12-07 12:16:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Lesio5" <l...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Powyzsza ustawa mówi o towarach SPOŻYWCZYCH. Jaka regulacja prawna
    > obowiazuje w handlu towarami niespozywczymi, którym minal termin?

    To zależy z czego ów termin wynika i jakie rodzi skutki. W zależności od
    rodzaju towaru szuka się tego w różnych ustawach. Napisz, co to za towar.

  • 3. Data: 2004-12-07 15:10:17
    Od: "Lesio5" <l...@w...pl>

    > Użytkownik "Lesio5" <l...@w...pl> napisał w wiadomości

    > To zależy z czego ów termin wynika i jakie rodzi skutki. W zależności od
    > rodzaju towaru szuka się tego w różnych ustawach.

    Celna uwaga. Odczynniki chemiczne, surowce chemiczne, chemia gospodarcza.

    Pytania szczególowe brzmia:
    Czy moge ten towar nadal sprzedawac w sklepie (zaznaczajac obnizona cene,
    fakt przeterminowania) oddzielajac go wyraznie od towarów
    pelnowartosciowych?
    Czy tez musze go wycofac z półek i moge sprzedawac pozarynkowo?
    Czy tez NIE moge go w ogóle sprzedawac i musze sie go pozywac darowiznami,
    samozagospodarowaniem itp?

    Dzieki z góry za odpowiedz, bo kopię w ustawodawstwie i nie moge znalezc
    jednoznacznej odpowiedzi.

  • 4. Data: 2004-12-07 20:07:46
    Od: "Robert Tomasik - praca" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > Czy moge ten towar nadal sprzedawac w sklepie (zaznaczajac obnizona cene,
    > fakt przeterminowania) oddzielajac go wyraznie od towarów

    Jeśli towar nie zagraża bezpieczeństwu, to możesz go sprzedawać nadal. nie
    spotkałem się z zakazem. Warunek, to wyraźe oznaczenie, by nie posądzono Cię
    o oszustwo. Dla pewności zadzwoń do Inspekcji Handlowej właściwej dla
    miejsca Twojej działalności. Jeśli ktokolwiek się tym zainteresuje, to
    najprędzej oni.

    > Czy tez NIE moge go w ogóle sprzedawac i musze sie go pozywac darowiznami,
    > samozagospodarowaniem itp?

    No wyrobów chemicznych nie możesz sobie ot tak wyrzucić.

  • 5. Data: 2004-12-07 20:27:59
    Od: "Lesio5" <l...@w...pI>

    Użytkownik "Robert Tomasik - praca" <r...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:cp52d1$85n$1@news.onet.pl...

> [...]
    > o oszustwo. Dla pewności zadzwoń do Inspekcji Handlowej właściwej dla
    > miejsca Twojej działalności. Jeśli ktokolwiek się tym zainteresuje, to

    OK. Przyjmuje na wiare. W razie czego zglosze sie po odszkodowanie :-)

    > No wyrobów chemicznych nie możesz sobie ot tak wyrzucić.

    No to akurat doskonale wiem. Ustawa o odpadach, obowiazek utylizacji, oplata
    produktowa. Ale w tym aspekcie jestem na biezaco.

    Dzieki za pomoc.

  • 6. Data: 2004-12-07 22:18:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Lesio5" <l...@w...pI> napisał w wiadomości

    > OK. Przyjmuje na wiare. W razie czego zglosze sie po odszkodowanie :-)

    Zdradzić nas mogą tylko ci, którym zaufamy :-))

  • 7. Data: 2004-12-08 09:30:32
    Od: "Lesio5" <l...@w...pl>

    > Użytkownik "Lesio5" <l...@w...pI> napisał w wiadomości

    > Zdradzić nas mogą tylko ci, którym zaufamy :-))

    Zakonczenie sprawy.
    Zadzwonilem do WIIH. Pani stwierdzila, ze NIE moge sprzedawac artykulów
    przemyslowych przeterminowanych (typu farby, lakiery, chemia gospodarcza).
    Moge sie zglosic do producenta proszac o wymiane na towar pelnowartosciowy,
    badz przebadanie towaru i przedluzenie daty waznosci.
    Ale niestety Pani nie potrafila sie podeprzec stosownymi przepisami.

  • 8. Data: 2004-12-08 17:46:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > badz przebadanie towaru i przedluzenie daty waznosci.
    > Ale niestety Pani nie potrafila sie podeprzec stosownymi przepisami.

    Skoro nawet oni nie wiedzą z czego to wynika, to kto ma wiedzieć? Ja nie
    spotkałem się w przepisach z żadną wzmianką określającą jakąś sankcję w tym
    wypadku. Znajdzie sumie coś takiego dla spożywczych artykułów, dla
    kosmetyków, dla urządzeń podlegających dozorowi technicznemu. Ale artykułów
    chemicznych nie widziałem. Co oczywiście nie oznacza, ze nie ma.

    Moim zdaniem w myśl volenti non fit iniurita ("chcącemu nie dzieje się
    krzywda") o ile tylko w sposób wystarczająco zrozumiały poinformujesz
    klienta o fakcie upływu terminu ważności, to żadnych roszczeń, ani on, ani
    jakakolwiek inna osoba wysuwać nie może. Oczywiście, o ile towar nie jest
    niebezpieczny. W mojej ocenie w wypadku tego typu towarów określenie terminu
    przydatności ma jedynie znaczenie w ograniczeniu roszczeń w stosunku do
    wytwórcy. Czyli przykładowo po upływie tego terminu nie można skutecznie
    podnosić zarzutu, ze taki odczynnik chemiczny nie ma deklarowanych przez
    producenta własności.

    Ale to moje zdanie i mogę się mylić. Przyznam, że nie spotkałem się z takim
    problemem w praktyce i nie są mi znane żadne orzeczenia w takich sprawach.