  • 1. Data: 2005-06-08 20:41:40
    Temat: Czy pracownik powinien zareagować na przestępstwo pracodawcy ?
    Od: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>

    W firmie pracuje ok. 30 pracowników. Pracodawca jest w stosunku do
    pracowników w porządku, przestrzega prawa pracy, dba o potrzeby socjalne,
    inwestuje w sprzęt dla pracowników itd.
    Pewnego dnia, pracownik zupełnie nie zaangażowany w proceder przypadkiem
    wykrywa nieprawidłowości, które można podciągnąć pod art. kodeksu karnego
    rozdz. XXXVI - Przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu.
    Ciche prywatne śledztwo wykazuje, że to szef doprowadza do nieprawidłowości.

    Jaka odpowiedzialnośc grozi osobom, które wiedzą o popełnianym
    przestępstwie, a nie zgłoszą tego odpowiednim służbom ?

    --
    Krzysztof - 'kw1618' > http://grupy.3mam.net
    Pisz e-listy nie e-maile !!

  • 2. Data: 2005-06-09 07:06:12
    Od: "Tomek" <k...@o...pl>

> [...]
    >
    > Jaka odpowiedzialnośc grozi osobom, które wiedzą o popełnianym
    > przestępstwie, a nie zgłoszą tego odpowiednim służbom ?

    Grozi odpowiedzialność przed żoną że nie bedzie miała co włożyć do gara żeby
    nakarmić dzieci. Równiez grozi to pojawieniem się za 25 lat na stosownej liście
    kabli. Na dodatek opublikowanej metodą przekazu bezpośredniego. Kiedys marszałek
    senatu był w tv. Dziennikarka spytała sie go czy wie lub domyśla się którzy z
    senatorów kręcą jakieś lody. Powiedział że wie. A czy powie. "Pani zartuje"
    odpowiedział. Taka wypowiedź w ustach jednej z ważniejszych osób w państwie
    zwalnia z obowiązku donoszenia w sprawch gospodarczych na kogokolwiek. Osoba
    zawsze może powiedzieć że się nie zna i nie ma stosownych uprawnień do
    jakiejkolwiek oceny. A w zasadzie jak uczy niedawa historia po prostu nic nie
    pamięta. Skoro była minister sprawiedliwośći ma taka pamięć że chyba nie potrafi
    wrócić z pracy do domu to zwykły człowiek może mieć jeszcze gorszą. Tomek

  • 3. Data: 2005-06-09 07:28:28
    Od: "Artur M. Piwko" <p...@p...kielce.pl>

    In the darkest hour on 9 Jun 2005 09:06:12 +0200,
    Tomek <k...@o...pl> screamed:
    > Grozi odpowiedzialnosc przed zona ze nie bedzie miala co wlozyc do gara zeby
    > nakarmic dzieci. Rowniez grozi to pojawieniem sie za 25 lat na stosownej liscie
    > kabli.

    Za to ostatnie zdanie - milego zycia w moim scorefile.
    Funkcjonalnym idiotom mowie nie.

    Artur

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:227B ]
    [ 09:27:39 user up 10637 days, 21:22, 1 user, load average: 0.06, 0.06, 0.06 ]

    Life is like a box of chocolates. It's full of nuts.

  • 4. Data: 2005-06-09 08:13:56
    Od: Herbi <x...@a...pl>

    Dnia 9 cze o godzinie 09:28, na pl.soc.prawo, Artur M. Piwko napisał(a):

    > Za to ostatnie zdanie - milego zycia w moim scorefile.

    Ostatnie zdanie było takie:

    Have fun :)

    --
    Herbi
    09-06-2005 10:13:53

  • 5. Data: 2005-06-09 08:22:59
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>
    napisał w wiadomości

    > Jaka odpowiedzialnośc grozi osobom, które wiedzą o popełnianym
    > przestępstwie, a nie zgłoszą tego odpowiednim służbom ?

    W Kodeksie karnym jest wymienione kilka przestępstw, w wypadku których
    osoba wiedząca o ich popełnieniu ma ustawowy obowiązek złożenia
    zawiadomienia, a obowiązek ów jest poparty sankcja karną. Ale mowa tu o
    ciężkich przestępstwach. Te, przeciwko obrotowi gospodarczemu nie należą
    do takich przestępstw. A więc obowiązku denuncjacji obwarowanego karnie
    nie ma.

    Pozostaje obowiązek społeczny, który w Polsce jest cokolwiek opacznie
    postrzegany jako donosicielstwo. Taka nasza krajowa specyfika, że nikt
    nie zauważa, iż prawo karne jest po to, by nas chronić, a nie po to by
    ścigać. Ale z tym jest ciężko wygrać. Tak więc możesz dla spokoju
    sumienia po prostu przekazać ową wiadomość policjantom zastrzegając
    swoją anonimowość. Wbrew obawom Tomka nikt Twoich danych nie będzie
    publikował, bo i nikt o to nie będzie pytał.

  • 6. Data: 2005-06-09 10:36:11
    Od: "Artur M. Piwko" <p...@p...kielce.pl>

    In the darkest hour on Thu, 9 Jun 2005 10:13:56 +0200,
    Herbi <x...@a...pl> screamed:
    ^^^^

    > Ostatnie zdanie było takie:
    >
    > Have fun :)

    "To" wskazywało na lokalny charakter bycia ostatnim. A chodziło o zdanie,
    które tak fajnie wyciąłeś.

    Artur

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:231B ]
    [ 12:35:21 user up 10637 days, 0:30, 1 user, load average: 0.06, 0.06, 0.06 ]

    AAAAAA - American Association Against Acronym Abuse Anonymous

  • 7. Data: 2005-06-09 10:53:48
    Od: Herbi <x...@a...pl>

    Dnia 9 cze o godzinie 12:36, na pl.soc.prawo, Artur M. Piwko napisał(a):

    > "To" wskazywało na lokalny charakter bycia ostatnim. A chodziło o zdanie,
    > które tak fajnie wyciąłeś.

    W takim razie wystarczyło samo:

    MSPANC

    --
    Herbi
    09-06-2005 12:53:46

  • 8. Data: 2005-06-09 15:40:46
    Od: "Tomek" <k...@o...pl>

    > Tak więc możesz dla spokoju
    > sumienia po prostu przekazać ową wiadomość policjantom zastrzegając
    > swoją anonimowość. Wbrew obawom Tomka nikt Twoich danych nie będzie
    > publikował, bo i nikt o to nie będzie pytał.

    Ha ha ha. Lepszy jesteś niz dzisiejsze funiaste. Powiedz to bolkom,
    zapalniczkom, nowakom i całej reszcie donosicieli. Im system gwarantował nie
    100% a 200 a może i 500% poufności. Na dodatek donosili na ludzi występujących
    przeciwko legalnemu systemowi. Uznanemu przez resztę Świata. Wtedy to patrioci z
    nich byli. Ja nie mam obaw tylko stwierdzam fakt. Zastanawiam sie kim trzeba być
    żeby kąsać rękę, która dobrze karmii. Tomek

  • 9. Data: 2005-06-09 21:36:03
    Od: poreba <d...@p...com>

    "Tomek" <k...@o...pl> niebacznie popelnil

    > Zastanawiam sie kim trzeba być żeby kąsać rękę,
    > która dobrze karmii.
    Zapewne osobą obawiającą się, że gdy ktoś jednak kiedyś za tę rękę
    chwyci to i pytacza zacznie odpytywać co mu wiadomo w tej sprawie
    - i ew. odpowiedzialność się inicjator pyta.
    Wiedział - a nie powiedział.

    --
    pozdro
    poreba

  • 10. Data: 2005-06-09 21:41:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Tomek" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    trzeba być
    > żeby kąsać rękę, która dobrze karmii. Tomek

    Ale oni za to brali kasę i podpisywali odpowiednie zobowiązania. Są
    drobne różnice pomiędzy przekazaniem informacji, a wykonywaniem za
    pieniądze zleconych czynności.