  • 1. Data: 2005-08-17 18:17:12
    Temat: Czy mozna zalozyc zwiazek pracownoczy(zawodowy)...
    Od: jedrzej<j...@g...com>

    Czy mozna zalozyc zwiazek pracownoczy(zawodowy) pracownikow z umowy o dzielo??
    Interesuja mnie takie "grupy zawodowe" jak hostessy i ulotkarze.
    Wazne jest to, ze kazda osoba w ten sposob zarobkujaca jest na innej zasadzie
    zatrudniona.
    Przewaznie jest to praca sezonowa.
    Gdzie mozna znalezc regulacje prawne na temat praw takich pracownikow.
    pozdrawiam
    jedrzej

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2005-08-17 18:53:19
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:ddvuv8$s0h$1@opal.futuro.pl jedrzej
    <j...@g...com> pisze:

    > Czy mozna zalozyc zwiazek pracownoczy(zawodowy) pracownikow z umowy o
    > dzielo??
    Umowa o dzieło jest umową cywilno-prawną a nie umową o pracę. Zatem zawarcie
    takiej umowy nie powoduje powstania stosunku pracy i tym samym nie istnieje
    w tym kontekście status pracownika.
    Jeśli chodzi o możliwości założenia ZZ to wszystko masz w Ustawie z 23 maja
    1991 r. o związkach zawodowych
    (http://www.prawo-pracy.pl/graf/Zwiazki_zawodowe.pdf
    , chyba nie było potem
    zmian).

    > Interesuja mnie takie "grupy zawodowe" jak hostessy i ulotkarze.
    > Wazne jest to, ze kazda osoba w ten sposob zarobkujaca jest na innej
    > zasadzie zatrudniona.
    Zatrudnienie (czyli nawiązanie stosunku pracy) jest możliwe tylko na jednej
    zasadzie - umowy o pracę. Umowy te mogą być różne (na okres próbny, na czas
    okreslony, na czas nieokreślony, na podstawie mianowania, wyboru itd.), ale
    zawsze jest to umowa o pracę (nie zlecenie, nie o dzieło itp.).

    > Gdzie mozna znalezc regulacje prawne na temat praw takich pracownikow.
    Sprawy umów o pracę reguluje głównie KP, umowy cywilno-prawne KC.

    Jotte