1. Data: 2004-03-16 21:52:47
Temat:Czy można teraz dzielić gospodarstwo rolne?
Od:"Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Już się pogubiłem w tych zmianach. Mam pytanie. Czy przy podziale
pozostałego w spadku (otwarcie spadku wrzesień 2003 r.) gospodarstwa
rolnego (siedlisko + 4 ha pola różnych kategorii) spadkobiercy mogą sobie
dowolnie podzielić to pole na kawałki? Bo już się pogubiłem. Mnie się
wydaje, że nie i osoba nabywająca taki grunt musi spełniać jakieś warunki.
Może ktoś wie z głowy, bo nie mam teraz ochoty walczyć z cywilnym :-))

Z góry dzięki

2. Data: 2004-03-17 15:57:41
Temat:Re: Czy można teraz dzielić gospodarstwo rolne?
Od:"wowka" <w...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> wydaje, że nie i osoba nabywająca taki grunt musi spełniać jakieś warunki.
> Może ktoś wie z głowy, bo nie mam teraz ochoty walczyć z cywilnym :-))

najciekawsze jest to, że jeżeli robisz dział spadku w sądzie i jest to
zgodny dział to sąd zrobi go bez wchodzenia w szczegóły, podzieli
gospodarstwo nie patrząc dokładnie na przepisy dotyczace zniesienia
współwłasnosci gospodarstwa rolnego. Spadek został otwarty we wrześniu
2003r. więc gospodarstwo odziedziczyli wszyscy i nie badano kwalifikacji z
art 1059kc. Teoretycznie nie powinno ono zostać podzielone tylko przyznane
osobie na która zgodzą sie pozostali. jeżeli jest spór to sąd powinien
przyznać je osobie która w nim stale mieszka i pracuje, chyba ze interes
społecznogosspodarczy przemawiaja za innym spadkobierca. Podział fizyczny
może być dokonany jedynie wtedy jeżeli nie bedzie to sprzeczne z zasadami
prawidłowej gospodarki rolnej. Taki jest wymóg ustawowy, więc nawet jeżeli
strony sa zgodne co do podziału to sąd i tak powinien badać tę przesłanke
(opinia biegłego). Jednakże praktyka najczęściej jest inna, jeżeli
spadkobercy sa zgodni co do sposobu podziału to sąd go po prostu
"przyklepuje".

wowka

3. Data: 2004-03-17 17:34:26
Od:"Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "wowka" <w...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości

Spadkobiercy, to by najchętniej nie dzielili tego wcale i niech zostanie
współwłasność. Ale jeden ze spadkobierców chciał by sobie wziąć kawałek i
odłączyć.