  • 1. Data: 2004-03-16 21:52:47
    Temat: Czy można teraz dzielić gospodarstwo rolne?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Już się pogubiłem w tych zmianach. Mam pytanie. Czy przy podziale
    pozostałego w spadku (otwarcie spadku wrzesień 2003 r.) gospodarstwa
    rolnego (siedlisko + 4 ha pola różnych kategorii) spadkobiercy mogą sobie
    dowolnie podzielić to pole na kawałki? Bo już się pogubiłem. Mnie się
    wydaje, że nie i osoba nabywająca taki grunt musi spełniać jakieś warunki.
    Może ktoś wie z głowy, bo nie mam teraz ochoty walczyć z cywilnym :-))

    Z góry dzięki

  • 2. Data: 2004-03-17 15:57:41
    Temat: Re: Czy można teraz dzielić gospodarstwo rolne?
    Od: "wowka" <w...@p...gazeta.pl>

> [...]
    > wydaje, że nie i osoba nabywająca taki grunt musi spełniać jakieś warunki.
    > Może ktoś wie z głowy, bo nie mam teraz ochoty walczyć z cywilnym :-))

    najciekawsze jest to, że jeżeli robisz dział spadku w sądzie i jest to
    zgodny dział to sąd zrobi go bez wchodzenia w szczegóły, podzieli
    gospodarstwo nie patrząc dokładnie na przepisy dotyczace zniesienia
    współwłasnosci gospodarstwa rolnego. Spadek został otwarty we wrześniu
    2003r. więc gospodarstwo odziedziczyli wszyscy i nie badano kwalifikacji z
    art 1059kc. Teoretycznie nie powinno ono zostać podzielone tylko przyznane
    osobie na która zgodzą sie pozostali. jeżeli jest spór to sąd powinien
    przyznać je osobie która w nim stale mieszka i pracuje, chyba ze interes
    społecznogosspodarczy przemawiaja za innym spadkobierca. Podział fizyczny
    może być dokonany jedynie wtedy jeżeli nie bedzie to sprzeczne z zasadami
    prawidłowej gospodarki rolnej. Taki jest wymóg ustawowy, więc nawet jeżeli
    strony sa zgodne co do podziału to sąd i tak powinien badać tę przesłanke
    (opinia biegłego). Jednakże praktyka najczęściej jest inna, jeżeli
    spadkobercy sa zgodni co do sposobu podziału to sąd go po prostu
    "przyklepuje".

    wowka

  • 3. Data: 2004-03-17 17:34:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "wowka" <w...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    Spadkobiercy, to by najchętniej nie dzielili tego wcale i niech zostanie
    współwłasność. Ale jeden ze spadkobierców chciał by sobie wziąć kawałek i
    odłączyć.