  • 1. Data: 2003-01-25 00:25:13
    Temat: Czy jednostronna zmiana umowy mo?e by? legalna?
    Od: t...@y...com (Tomasz P. Szynalski)

    Witam wszystkich,

    Mam pewien problem i prosi?bym Was, jako osoby b?d? co b?d? znaj?ce
    si? na prawie, o opini?:

    Otrzyma?em w spadku bro?. W 1996 r. otrzyma?em informacj? z Komendy
    Wojewódzkiej Policji, ?e jako osoba nie posiadaj?ca zezwolenia na bro?
    powinienem z?o?y? j? w policyjnym depozycie. Tak te? uczyni?em.

    We wrze?niu 2001 r. otrzyma?em znienacka pismo z Komendy Wojewódzkiej,
    stwierdzaj?ce, ?e od marca 2001 r. obowi?zuje nowa ustawa o broni i
    amunicji, która przewiduje odp?atno?? za przechowywanie broni w
    depozycie (ok. 2 z? za dob?), i w zwi?zku z tym jestem ju? winien
    Policji oko?o 400 z? za depozyt od marca do wrze?nia.

    Przypomina mi to tak? sytuacj?: Wyobra?my sobie, ?e wprowadzam si? do
    hotelu i p?ac? 100 z? za dob?. Po 5 dniach hotel informuje mnie, ?e 3
    dni temu zmieni? si? cennik -- teraz cena wynosi 1000 z? za dob?, a
    poniewa? (nic o niej nie wiedz?c) mieszka?em przez ostatnie 3 dni w
    hotelu, jestem winien hotelowi ponad 3000 z?. Przegi?cie, prawda? A
    Policja zupe?nie serio ??da ode mnie kasy i jeszcze grozi tytu?ami
    egzekucyjnymi.

    Z prawnego punktu widzenia w 1996 r. zawar?em z Komend? Wojewódzk?
    Policji umow? przechowania (zgodnie z kodeksem cywilnym). Rozpocz?cie
    naliczania op?at w 2001 r. rozumiem jako jednostronn? (a wi?c
    nielegaln?) zmian? umowy przez Policj?. Jednak?e zmiana warunków
    depozytu nast?pi?a w drodze ustawy, wi?c sam ju? nie wiem -- Czy
    Policja ma PRAWO ??da? ode mnie op?at? (Bo to, ?e post?puje niezgodnie
    z tzw. dobrymi obyczajami, jest dla mnie oczywiste.)

    Z góry dzi?kuj? za wszelkie informacje i opinie.

    Pozdrawiam,

    Tomasz Szynalski

  • 2. Data: 2003-01-25 00:35:28
    Temat: Re: podsumowanie
    Od: "¤Kafarov" <y...@S...pl>

    zycze powodzenia temu, kto bedzie to rozszyfrowywal.

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2003-01-25 10:52:31
    Temat: Re: Czy jednostronna zmiana umowy mo?e by? legalna?
    Od: "Paweł" <p...@g...pl>

    Witam!

    Jest to "odwieczny" problem czy do stosunków o charakterze ciągłym stosować
    przepisy nowe czy obowiązujące w chwili powstania stosunku prawnego.
    Największa trudność ma miejsce gdy brak przepisów przejściowych. W przypadku
    ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji są właściwie dwa przepisy
    odnoszące się do tego problemu.

    Art. 52. Zachowują ważność pozwolenia na broń i legitymacje noszące nazwę
    "pozwolenie na broń", wydane na podstawie dotychczasowych przepisów.

    Art. 53. Do nie zakończonych decyzją ostateczną postępowań w sprawach
    pozwoleń na broń stosuje się przepisy dotychczasowe.

    Moim zdaniem z przepisów artykułów 52 i 53 a contrario wynika wola
    ustawodawcy stosowania przepisów nowych do wszelkich spraw uregulowanych w
    ustawie, które nie są sprawami uregulowanymi w tym przepisie. Oznacza to, że
    wolą ustawodawcy było także wprowadzenie opłat za przechowywanie broni w
    depozycie. Niestety.

    Pozdrawiam
    Paweł