    From: "fart" <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Czy Wam się to podoba ??? Urlop na żądanie.
    Date: Tue, 8 Jul 2003 15:55:01 +0200
    Sender: a...@f...onet.pl@dial-431.jgora.dialog.net.pl

    Oto dzisiejszy artykuł w Rzeczpospolitej:
    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firma_c_030708/
    firma_c_a_6.html

    URLOPY W FIRMIE
    Od 1 stycznia pracodawca nie może się nie zgodzić
    Cztery dni na żądanie

    Przedstawiamy drugą część dyżuru dotyczącego urlopów wypoczynkowych. Na
    pytania czytelników odpowiadały Adrianna Jasińska-Cichoń i Katarzyna Piecyk
    z departamentu prawnego Głównego Inspektoratu Pracy.

    Czy urlop z art. 1672 k.p. (na żądanie) należy traktować wyłącznie jako
    przywilej pracownika, a więc to od niego zależy, czy faktycznie skorzysta ze
    swojego prawa? Czy pracownik uprawniony do 26 dni urlopu, który wykorzysta
    urlop w pełnym wymiarze bez dzielenia go na części, może skorzystać jeszcze
    z czterech dni na żądanie?

    Jeśli pracownik wykorzysta cały przysługujący mu w danym roku kalendarzowym
    urlop wypoczynkowy, to nie może już zwrócić się o udzielenie mu urlopu na
    żądanie.
    Od 1 stycznia br. pracownicy mogą iść na taki urlop - w dogodnym dla siebie
    terminie, bez konieczności pytania pracodawcy o zgodę. Mogą zażądać jego
    udzielenia najpóźniej w dniu rozpoczęcia, a pracodawca nie może odmówić.
    Pracodawcy nie trzeba powiadamiać na piśmie, wystarczy zgłosić to ustnie.
    Pracownikowi przysługują cztery dni urlopu na żądanie w roku, bez względu na
    liczbę pracodawców. Te cztery dni urlopu na żądanie nie zwiększają jednak
    urlopu przysługującego zatrudnionemu, ale są to dni z jego wymiaru.

    -----------

    Oto fragment artykułu z Gazety Prawnej:
    Gazeta Prawna 129/2003 [dodatek: Prawo i Życie] z dnia 04.07.2003 (str. 1)
    03.129.57.1

    URLOPY WYPOCZYNKOWE
    Zasady udzielania i obliczania wymiaru urlopu

    Urlop na żądanie
    Nowelizacja kodeksu pracy wprowadza też nowy rodzaj urlopu, tzw. urlop na
    żądanie. Zgodnie z nowym art. 1672 k.p. pracodawca jest obowiązany udzielić
    na żądanie pracownika i w terminie przez niego wskazanym, nie więcej niż 4
    dni urlopu w każdym roku kalendarzowym.

    Nie oznacza to jednak zwiększenia wymiaru urlopu wypoczynkowego
    przysługującego pracownikowi, a tylko inne wykorzystanie jego części. Dni
    tych nie uwzględnia się w planie urlopów. Nowelizacja pozwala więc
    pracownikowi na wzięcie 4 dni urlopu praktycznie bez zgody pracodawcy.
    Pracownik ma bowiem tylko obowiązek zgłosić żądanie o udzielenie tego
    urlopu. Powinien to zrobić najpóźniej w dniu rozpoczęcia tego urlopu. Co
    więcej, pracodawca (choćby było to dla niego bardzo niewygodne) nie może
    odmówić takiemu żądaniu pracownika.
    Jak podkreśla jednak Ewa Chmielek- -Łubińska (Urlop na żądanie pracownika,
    PiZS, 2003/3/26) pracownik nie decyduje sam o rozpoczęciu tego urlopu, ale
    pracodawca musi mu go "udzielić". Pracodawca ma obowiązek to uczynić, jednak
    dopóki to nie nastąpi, pracownik nie może rozpocząć korzystania z omawianego
    urlopu. Gdyby tak zrobił, może to w pewnych okolicznościach być uznane za
    ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych.
    Zdaniem Ewy Chmielek-Łubińskiej pracownik może zgłosić żądanie udzielenia
    czterech dni urlopu w jakiejkolwiek formie (przepis tego nie precyzuje)
    najpóźniej w dniu rozpoczęcia urlopu. Należy rozumieć, że może to zrobić do
    końca swojej dniówki roboczej. Wynika stąd, że pracownik może "wymusić"
    1-dniowy urlop na żądanie, stawiając pracodawcę niejako przed faktem
    dokonanym. Co do dalszych dni tego urlopu pracodawca w zasadzie ma obowiązek
    go udzielić, ale wyjątkowo może odmówić, jeśli zachodziłaby sytuacja
    sprzeczna z zasadą dbałości o dobro i mienie pracodawcy (art. 100 par. 2 pkt
    4 k.p.).
    ............................ autorka artykułu ...Małgorzata Jankowska

    1) To w końcu może mnie, jako pracodawcę, zmusić pracownik do udzielenia mu
    urlopu na żądanie czy kurna nie, jak mi mleko w konwiach kiśnie, a on "ma
    kaca po wczorajszej imprezie"
    2) To w takim razie po kiego grzyba jest rozporządzenie w sprawie sposobu
    usprawiedliwiania nieobecności w pracy, gdzie pracodawca wskazuje, jaką ma
    mieć formę to zawiadomienie?
    3) Czy mam te dwa artykuły wysłać naprzemiennie do obu redakcji, celem
    uzyskania odpowiedzi????????????

    Ja staram się nie mieszać już ...... ale kurna ..... nie da się ....... w
    tym kraju się nie da.

    Jak sądzicie a może obie Panie, kurna w dupę jeża, nie znają tego
    rozporządzenie i filozofują jak ........?
    Ja wiem, że jest to radosna interpretacja Pań, które dostały pieniądze za
    coś za co potem odpowiedzialności nie wezmą.

    pozdrawiam wszystkich
    fart

    ahaaaaaaaaaaaa
    wróciłem z urlopu, jestem wypoczęty ...... ale kurdelebele .....
    zapracowany.