  • 1. Data: 2002-03-27 09:13:04
    Temat: CZy spółka jawna moze byc 1 osobowa?
    Od: "Marcin Brzozowski" <a...@a...pl>

    Mam takie wlasie pytanie.
    Czy 1 osoba moze zalozyc wniosek o wpis w rejestr sodowy jako spolka jawna?
    Zalozenie spolki jawnej umoziliwiloby mi pozniej dojscie waznego wspolnika.
    Czy raczej od razu zalozyc spolke z "figurantem" a potem on odejdzie a
    dojdze "wlasciwy wspolnik"

  • 2. Data: 2002-03-27 09:58:08
    Temat: Re: CZy spółka jawna moze byc 1 osobowa?
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Dnia 02-03-27 10:13, Użytkownik Marcin Brzozowski napisał:
> [...]
    > umoziliwiloby mi pozniej dojscie waznego wspolnika. Czy raczej od
    > razu zalozyc spolke z "figurantem" a potem on odejdzie a dojdze
    Spółka jawna jest spółką osobową, a jako taka nie może byc
    jednoosobowa - nie mozna być samemu sobie wspólnikiem.
    Tylko spółki kaptałowe moga byc jednoosobowe (z o.o., s.a.)
    - tu tak naprawde lepszym terminem niz "wspólnik" jest "udziałowiec".
    Udziałowiec może być jeden bo spółka kapitałowa ma własna osobowość
    prawną.

    Jeżeli załozysz spółke z figurantem, to pamiętaj, że ten właściwy
    wspólnik musi najpierw przyjśc, a dopiero potem może odejść figurant.
    W odwrotnej kolejności - jeżeli odejdzie jeden z 2 wspólników - spółka
    ulegnie rozwiązaniu.
    I możesz miec kłopoty ze znalezieniem "figuranta" bo wspólnik spólki
    jawnej jest przedsiębiorcą, musi składac PIT-5 i odpowiada za
    zobowiązania spólki całym swoim majątkiem. Albo ktoś Ci bardzo zaufa,
    albo nie zrobi tego za darmo.
    Nie lepiej poczekać, prowadzić jednoosobowa działalnść, i założyć
    spółkę dopiero z właściwym wspólnikiem?
    Koszty bedą mniejsze - wyjście i wejście wspólnika to zmiana umowy
    spółki, a więc koszty natariusza, KRS i tym podobne.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl