  • 1. Data: 2004-04-23 13:05:24
    Temat: Bezprawne działanie SOK i Sądu
    Od: "kovalek" <k...@o...pl>

    Witam !!

    W dzisiejszej Gazecie Prawnej przeczytałem rano bardzo ciekawy artykuł:
    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/6.html?numer=1189&
    dok=1189.6.487.23.33.1.0.1.htm

    Jest w nim mowa, iż Straż Ochrony Kolei działała bezprawnie podczas karania
    za wykroczenia mandatem karnym, czy też kierując do Sądu wniosek o ukaranie
    (i w zasadzie działa nadal).

    Tak się składa, że akurat pod koniec lutego br. zostałem zatrzymany przez
    SOK na terenie kolejowym i przewieziony na placówkę SOK (też bezprawnie). Na
    placówce został mi zaproponowany mandat karny w wysokości 500zł. Odmówiłem
    przyjęcia mandatu. Kolega który ze mną był dostał mandat (od Policji) w
    wysokości 200zl i go przyjął. Nastepnie zostałem przesłuchany w charakterze
    oskarżonego. Został sporządzony wniosek o ukaranie do Sądu Grodzkiego.
    Niedawno zapadł wyrok w postępowaniu nakazowym, do którego złożyłem
    sprzeciw. Teraz 19 maja mam normalną rozprawę.

    Mam w związku z zaistniałą sytuacją kilka pytań:
    - jak postępować? Wnieść pismo do Sądu (jeżeli tak to jakie?). Czy też
    poczekać aż zapadnie prawomocny wyrok i wtedy zostanie on skasowany przez
    Sąd Najwyższy?
    - Czemu SOK bezprawnie wniósł do Sądu wniosek o ukaranie, a Sąd bezprawnie
    go przyjął?
    - Czy kolega na którego został nałożony mandat karny przez Policję też może
    się ubiegać o jego anulowanie? (niewiem, czemu Policja wystawiła mandat za
    wykroczenie, którego nie widziała.)

    --
    pozdrawiam
    Leszek Kowalski

  • 2. Data: 2004-04-23 13:34:49
    Temat: Re: Bezprawne działanie SOK i Sądu
    Od: "Falkenstein" <No_priv@Just_pub.pl>

    kovalek wrote:
> [...]
    > wniosek o ukaranie do Sądu Grodzkiego. Niedawno zapadł wyrok w
    > postępowaniu nakazowym, do którego złożyłem sprzeciw. Teraz 19 maja

    Tak, wiemy, pisałeś o tym ze 30 razy.

> [...]
    > - jak postępować? Wnieść pismo do Sądu (jeżeli tak to jakie?). Czy też
    > poczekać aż zapadnie prawomocny wyrok i wtedy zostanie on skasowany

    Jesteś pewien, że zostanie skasowany? Bo jak narazie masz tylko opinę prawną
    jakiegoś faceta, której sąd wcale nie musi podzielić.

    > - Czemu SOK bezprawnie wniósł do Sądu wniosek o ukaranie, a Sąd
    > bezprawnie go przyjął?

    Jesteś pewien że uczynił to bezprawnie?

    > - Czy kolega na którego został nałożony mandat karny przez Policję
    > też może się ubiegać o jego anulowanie? (niewiem, czemu Policja
    > wystawiła mandat za wykroczenie, którego nie widziała.)

    A zapłacił?

    --
    Falkenstein
    Oderint dum metuant

  • 3. Data: 2004-04-23 14:29:10
    Od: "kovalek" <k...@o...pl>

    > Tak, wiemy, pisałeś o tym ze 30 razy.

    No moze nie 30 razy :-)

    > Jesteś pewien, że zostanie skasowany? Bo jak narazie masz tylko opinę
    prawną
    > jakiegoś faceta, której sąd wcale nie musi podzielić.

    No zgadza sie. Pewnosci 100% nie mam. Ale Gazeta Prawna, to nie jest
    przeciez jakieś "Pani Domu" czy cos w tym stylu.

    Nie zaplacil.

    --
    pozdrawiam
    Leszek Kowalski

  • 4. Data: 2004-04-23 15:10:57
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Falkenstein wrote:
    > Jesteś pewien, że zostanie skasowany? Bo jak narazie masz tylko opinę prawną
    > jakiegoś faceta, której sąd wcale nie musi podzielić.

    Nie musi, tyle że Lewiński to zdaje się nie "jakiś facet".

    Proponowałbym napisać do sądu pismo z powólaniem się na te argumenty,
    niech się trochę pozastanawia... O ile dotyczy to również tej sytuacji.
    Ewentualnie możesz to zrobić na rozprawie, ale w piśmie pewnie lepiej Ci
    pójdzie.
    Na wyrok, tym bardziej prawomocny, nie ma co czekać.

    KG

  • 5. Data: 2004-04-23 16:39:59
    Od: "kovalek" <k...@o...pl>

> [...]
    > pójdzie.
    > Na wyrok, tym bardziej prawomocny, nie ma co czekać.

    W jakiej formie to pisac? Jako jakies odwolanie, czy co?

    --
    pozdrawiam
    Leszek Kowalski

  • 6. Data: 2004-04-23 17:14:51
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    kovalek wrote:
    > W jakiej formie to pisac? Jako jakies odwolanie, czy co?

    Rozprawy jeszcze nie było?
    Jak zwykłe pismo, w którym wskażesz, że nie ma skargi uprawnionego
    podmiotu (bo zdaje się że o to chodzi, nie chciało mi się dokładnie
    czytać). Jak nie pomoże - powtórzysz na rozprawie. Jak nie pomoże - w
    apelacji od wyroku.

    KG

    PS Nie wiem i nie chcę się zastanawiać czy autor ma rację i czy stosuje
    się to do Twojego przypadku.

  • 7. Data: 2004-04-23 19:05:35
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "kovalek" <k...@o...pl> napisał:

    > Czy kolega na którego został nałożony mandat karny przez Policję też może
    >się ubiegać o jego anulowanie?
    Tak, w ciągu 7 dni i tylko wtedy, gdy nałożono mandat za czyn, który
    nie jest wykroczeniem (zakładam, że MK przyjął i podpisał).

    >niewiem, czemu Policja wystawiła mandat za
    >wykroczenie, którego nie widziała.
    Dlaczego policjant wystawił.... ? (tak lepiej brzmi).
    Można zapytać dlaczego obwiniony MK przyjął.

    Artur Golański

  • 8. Data: 2004-04-24 10:47:49
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kovalek" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    Po pierwsze to jest opinia jakiegoś tam człowieka. Może ma rację, a może
    nie. W każdym razie prawa nie stanowi.

    Po drugie, o ile kontrowersyjne w świetle tych wywodów mogą być same
    mandaty, to wnioski do sądu o ukaranie może składać każdy. Nawet osoba
    fizyczna, a zatem w ostateczności wyjdzie na to, że wniosek złożył
    pracownik SOK jako osoba i tyle. W odniesieniu do wniosków o ukaranie
    dyskusja nie ma moim zdaniem większego sensu.

  • 9. Data: 2004-04-24 14:35:20
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > mandaty, to wnioski do sądu o ukaranie może składać każdy. Nawet osoba
    > fizyczna, a zatem w ostateczności wyjdzie na to, że wniosek złożył

    A jest pokrzywdzonym?
    Jakie to było wykroczenie?

    KG

  • 10. Data: 2004-04-25 10:14:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > A jest pokrzywdzonym?
    > Jakie to było wykroczenie?

    O jakie wykroczenie chodzi, to pytający nie napisał. Ale pewnie coś
    dotyczącego PKP, bo przecież SOK się tym zajmuje. Jak dobrze pamiętam z
    poprzednich wątków, to chłopakowi imputują, że po torach chodził. Ale bez
    wątpienia pracownik SOK może działać w imieniu pokrzywdzonego w tym
    wypadku.