  • From: "Dariusz Młyński" <m...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Bezprawie w gdyńskich autobusach ?
    Date: Wed, 27 Jul 2005 00:28:15 +0200

    Witam,

    16.06.2005 w wątku Uprawnienia kontrolera MZK pisałem o moich
    perypetiach przy kontroli biletów w gdyńskim trolejbusie.W dzisiejszym
    "Dzienniku Bałtyckim" na część moich pytań zadanych za
    pośrednictwem prasy na ten temat wypowiada się rzecznik prasowy MZK
    Gdynia Pan Marcin Gromadzki.

    "Zasadniczo kontrolerzy mają prawo zatrzymać gapowicza w pojeździe,
    jeśli ten nie ma biletu i nie chce okazać dokumentów tożsamości"

    i dalej

    "Jeżeli w przypadku, gdy pasażer nie posiada biletu, ale od razu
    udostępnia kontrolerom dokumenty, wtedy - jeśli faktycznie chce on
    wysiąść na danym przystanku - kontrolujący go pracownicy ZKM powinni
    wysiąść wraz z nim"

    Oczywiście ani słowa na temat czy kontroler może zmusić pasażera by
    przejechał kilka przystanków w celu okazania biletu czy też nie.
    Zauważmy jeszcze jedną ciekawą rzecz w "Taryfie za usługi Gdyńskiej
    Komunikacji Miejskiej" wprowadzonej w życie "Uchwałą Rady Miasta Gdyni
    XIV/305/03 z dnia 31 grudnia 2003 w sekcji Przepisy porządkowe punkt
    "Zasady kontroli biletów"
    wyraźnie napisano
    "4. W razie stwierdzenia braku odpowiedniego dokumentu przewozu albo
    dokumentu uprawniającego do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego
    kontroler biletów powinien pobrać właściwą należność i opłatę
    dodatkową.
    5. W razie odmowy zapłacenia należności kontroler biletów ma prawo
    żądać okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości , a w
    przypadku odmowy. kontroler zobowiązany jest powiadomić Policję"

    proszę zwrócić uwagę na zwrot zobowiązany a nie może, zaleca się itd.

    i dalej w wyciągu z "Przepisów taryfowych" sekcja Opłaty dodatkowe

    "1. Opłata za przejazd bez ważnego biletu 100zł
    itd. "

    Nigdzie nie znalazłem punktu mówiącego o możliwości zatrzymania
    pasażera w pojeździe bez powiadomienia Policji
    Nigdzie nie znalazłem opłaty dodatkowej polegającej(a ponowne kupienie
    biletu jest taką opłatą) na dojechaniu z miejsca wypisywania opłaty
    dodatkowej do miejsca przeznaczenia.
    Nigdzie nie znalazłem punktu mówiącego o możliwości zatrzymania
    pasażera w pojeździe w celu sprawdzenia biletu
    Nigdzie nie znalazłem punktu mówiącego o możliwości przewiezienia
    pasażera choćby o 5 m za przystanek w celu sprawdzenia biletu.

    Z wypowiedzi Pana Marcina Gromadzkiego jasno wynika, że ZKM popiera
    niezgodny z prawem w wielu przypadkach sposób przeprowadzania kontroli
    biletów w środkach komunikacji miejskiej. A może ja się mylę ? A może
    zwrot
    "Zasadniczo kontrolerzy mają prawo zatrzymać gapowicza w pojeździe,
    jeśli ten nie ma biletu i nie chce okazać dokumentów tożsamości" nie
    jest podżeganiem do łamania prawa ?

    Może pasażer powinien potulnie wysiąść na następnym przystanku bo
    jaśnie Pan Kontroler zachciał łaskawie sprawdzić jego bilet ?
    A może zgodnie ze słowami Pana Marcina Gromnickiego zatrzymany przez
    godzinę w autobusie przez kontrolerów powinien wysiąść uradowany na
    końcu miasta i piechotą wracać do domu ?