  • 1. Data: 2007-02-19 12:06:58
    Temat: Beznadziejnie skomplikowany i trudny kazus
    Od: "Zbigniew Lewandowski" <z...@i...slupsk.pl>

    Witam,

    jak zjeść takiego robala?

    W firmie X (osoba prawna) pracuje szeregowy pracownik, który na

    potwierdzenie pewnych czynności wypełnia formularz i podpisuje go

    wraz z Klientem. Formularz jest w 1 egz. i pozostaje w wewnętrznej

    dokumentacji firmy.

    Pracownik ma umowę o pracę i szczegółowy zakres obowiązków,

    w których nie wymieniono czynności potwierdzanej podpisanym formularzem.

    Czynność ta nie była w żaden sposób powiązana z czynnościami wykonywanymi

    w ramach umowy o pracę - coś zupełnie innego, na co firma przewidywała

    w strukturze organizacyjnej odrębny etat.

    Na podstawie formularzy sporządzano sprawozdanie zbiorcze, które stanowiło

    podstawę do uzyskania dotacji z agencji rządowej.

    Pracodawca wypłacał dodatkowe wynagrodzenie pracownikowi za wypełnione

    formularze zawsze w stałej wysokości bez względu na ilość wypełnionych
    formularzy,

    ze środków otrzymanej dotacji (nie zawarł na tą okoliczność żadnej
    dodatkowej umowy

    z pracownikiem, a wypłaty dokonał na podstawie zawartej umowy o pracę).

    W pewnym momencie stwierdzono, że część formularzy jest nieprawidłowo

    wypełniona, wprowadzono nierzetelne wartości co miało wpływ na wielkość
    dotacji,

    stwierdzono także podrobienie podpisów po stronie klienta ale nie
    stwierdzono

    kto podrobił.

    No i pytania, wszystkie w kontekście pracownika:

    1.Czy można postawić zarzut pracownikowi o posłużenie

    się podrobionym dokumentem (Art. 270. § 1)?

    2.Czy wyczerpane są znamiona Art. 271. § 1, lub Art. 286. § 1?

    3.Czy można postawić zarzut pracownikowi Art. 286. § 1 w kontekście
    działania

    wspólnego wraz z Szefem firmy X, który wnioskował o dotację?

    4. Jeśli wypełniony formularz nie jest powiązany z żadnym prawem,

    a jedynie umową o dotację i pozostaje w wewnętrznej dokumentacji firmy,

    czy możemy mówić o dokumencie w rozumieniu KK?

    Dla ciekawości proponuję zerknąć w Wyrok Sądu Najwyższego z

    25 października 2001 r., sygn. akt III KKN 76/99 - w skrócie: "Wystawienie

    przez sprzedającego faktury VAT, choćby udokumentowana w tej fakturze

    cena nie odpowiadała rzeczywistej cenie uiszczonej przez kupującego, nie
    jest

    wystawieniem dokumentu w rozumieniu art. 271 § 1 k.k."

    Wielkie dzięki za wszelką pomoc :)

    Pozdrowienia

    Zbych

  • 2. Data: 2007-02-19 21:34:17
    Temat: Re: Beznadziejnie skomplikowany i trudny kazus
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Zbigniew Lewandowski napisał(a):

    > 1.Czy można postawić zarzut pracownikowi o posłużenie
    >
    > się podrobionym dokumentem (Art. 270. § 1)?

    Decyduje to czy pracownik wiedział o podrobieniu podpisu.

    > 2.Czy wyczerpane są znamiona Art. 271. § 1, lub Art. 286. § 1?

    Oszustwo (wyłudzenie dotacji). 271 kk zapewne nie.

    > 3.Czy można postawić zarzut pracownikowi Art. 286. § 1 w kontekście
    > działania
    >
    > wspólnego wraz z Szefem firmy X, który wnioskował o dotację?

    Jeśli pracownik wiedział że przestawiane dokumenty są fałszywe, to czemu
    nie.

    > 4. Jeśli wypełniony formularz nie jest powiązany z żadnym prawem,
    >
    > a jedynie umową o dotację i pozostaje w wewnętrznej dokumentacji firmy,
    >
    > czy możemy mówić o dokumencie w rozumieniu KK?

    Na pewno. Służy jako dowód do uzyskania dotacji. Rozumiem że potwierdza
    dokonanie jakiejś czynności na rzecz klienta.

    --
    @2007 Johnson
    j...@p...com

  • 3. Data: 2007-02-19 22:07:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Zbigniew Lewandowski" <z...@i...slupsk.pl> napisał w
    wiadomości news:erc3t0$t3a$1@news.task.gda.pl...

    Ja bym przede wszystkim pomyślał o 297 kk. Skoro formularz miał służyć do
    wyłudzenia dotacji. To, czy pracownik miał to w zakresie czynności, czy nie
    miał, ma znaczenie wtórne. Przy czym jeśli z treści formularza wynika, że
    potwierdza on własnoręczność podpisu, to na pewno dojdzie poświadczenie
    nieprawdy (271 kk).