    From: Marsjanin <m...@m...tk>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Audiobook
    Date: Mon, 14 Sep 2015 22:48:57 +0000 (UTC)

    Witam serdecznie Grupę.

    Mam taką myśl - nagrać audiobooka.

    Mam na myśli przeczytanie do mikrofonu (być może w kilka osób) a
    następnie rozpowszechnienie pewnej nieco już zapomnianej, starej książki
    (a w razie powodzenia akcji -- może całej serii).

    Scenariusze są dwa: albo zrobić to pro bono, albo wydać to komercyjnie
    (jednak własnym nakładem środków). Drugi scenariusz wiąże się z
    podatkami, i te kwestię na razie zostawmy. Bardziej chodzi mi o prawa
    autorskie i wszelkie pochodne, o istnieniu których pewnie nawet nie mam
    pojęcia.

    Czym powinienem się zainteresować?

    Autor nie żyje już ponad 50 lat. Książka, którą chcę nagrać, wedle
    Wikipedii również została wydana ponad 50 lat temu, acz nie wiem, czy nie
    było jakiejś reedycji. Oczywiście sądzę, że można to w miarę łatwo
    sprawdzić. Pytanie, czy to istotne.

    Czy wolno publikować takie rzeczy niezarobkowo? A czy w razie chęci
    zarobku, muszę ewentualnym zyskiem podzielić się - no właśnie, z kim? Ze
    spadkobiercami autora, a może z ostatnim wydawcą książki w formie
    papierowej? Czy muszę najpierw wykupić prawa do publikacji książki?

    --
    Pozdrawiam,
    Marsjanin