  • 1. Data: 2004-06-25 20:16:48
    Temat: Allegro a kopiowanie grafik z innych aukcji.
    Od: "strOOs" <s...@g...pl>

    Witam!

    Zostalem dzis rpze zpewnego Allegrowicza posadzony o skorzystanie z Jego
    prac (grafiki) na mojej aukcji. Twierdzi, ze wykonal ja dla kogos tam i
    tylko on ma prawo tej grafiki uzywac. W momencie gdy ja kopiowalem do
    siebie, mialo juz ja 3 Sprzedajacych conajmniej i to z calkiem roznych
    okolic. Poza tym byla ona dostepna na swistak.pl.
    Oto tresc wiadomosci od uzytkownika:

    "Witam

    Jestem autorem zdjęcia książek Joanny Chmielewskiej, które od dłuższego
    czasu używa Pan w swoich aukcjach internetowych (ostatnie trzy: 25928214,
    26247002, 26572675) do zilustrowania sprzedawanych przedmiotów.

    Piszę do Pana, ponieważ nie skontaktował się Pan jeszcze w sprawie praw
    autorskich ani z osobą dla której te zdjęcia zostały pierwotnie wykonane,
    ani ze mną.

    Proponuję odkupienie praw autorskich, wraz z materiałami źródłowymi z
    których zdjęcie zostało poskładane, lub wykupienie zgody na używanie zdjęcia
    do każdej z aukcji osobno.

    Opłaty:
    Prawa autorskie z materiałami źródłowymi: 160 zł
    Opłata od każdej kolejnej aukcji: 40 zł

    Czekam na odpowiedź."

    Potem bylo tak:
    "Zgodnie z prawem autorskimi ich uzywanie bez zgody wlasciciela praw
    autorskich jest nielegalne, a tym bardziej nielegalne jest uzywanie ich w
    celach zarobkowych. Jest to rowniez wyraznie napisane w Regulaminie Allegro,
    cytuję:

    "Zasady na Allegro>Zasady dotyczące wystawiania i opisu>

    Prawa autorskie

    Elementy opisu przedmiotu nie mogą naruszać praw autorskich twórców (w tym
    innych Użytkowników Allegro). Zdjęcia i teksty innych Użytkowników można
    wykorzystywać tylko za ich zgodą.

    Przedmiot, który narusza powyższą zasadę może zostać usunięty, a jeśli
    naruszenie jest poważne lub powtarza się, konto Sprzedającego może zostać
    zawieszone."

    W Pana przypadku naruszenie zasad Allegro powtórzyło się już chyba
    pięciokrotnie, ponieważ wciąż używa Pan tego zdjęcia, a ani raz nie pytał
    Pan o zgodę.

    Własność praw autorskich mogę udowodnić, posiadam zarówno cztery orginalne,
    zrobione przeze mnie zdjęcia książek, z których zdjęcie zostało poskładane,
    jak i projekt z którego został wyeksportowany do formatu .jpg plik końcowy.
    Poza tym w przygotowaniu zdjęć uczestniczyło kilka osób. Zdjęcie zostało
    zrobione 26. lutego br. o godzinie 18.55. Robię dość dużo zdjęć, i zawsze
    przechowuję materiały źródłowe.

    Dlaczego nie napisałem wcześniej ? Ponieważ jeżeli ktoś użyje zdjęcia raz
    czy dwa, to można przyjąć że nie ma możliwości zrobienia swojego zdjęcia.
    Jeżeli ktoś używa cudzej pracy po raz piąty, w celu sprzedaży kolejnych
    egzemplarzy, bez pytania o zgodę, to jest już moim zdaniem przesada.

    Już raz Pana aukcja została usunięta przez Allegro, a Pan znowu ją
    wystawił."

    Aukcje wczesniej usunieto za link do serwisu snip.pl, ktory zreszta nie byl
    zabroniony.
    Co do samego kopiowania fotek to jest ono tak nagminnie stosowane, ze nikt
    juz na to uwagi nie zwraca...

    Ale do rzeczy: czy ten czlowiek ma prawo do tej grafiki? Jest to zdjecie
    przedstawiajace 4 ksiazki autorki jak w pierwszym mailu. Stymze w ksiazce
    kazdej podane jest kto projektowal okladke i kto ma do niej prawa, a w
    innych ksiazkach czasem spotyka sie wzmianke o zakazie jakiegokolwiek
    kopiowania wzoru okladki. Czy wiec taka osoba moze zadac pieniedzy za
    korzystanie z tego zdjecia? Czy robi to tak samo nielegalnie jak i kazdy kto
    tego uzywa jako opisu w aukcji?
    Wiem, ze napewno namieszalem, ale przez tego czlowieka usunieto mi aukcje,
    ktora byla aktualnie licytowana i bede musial ponownie bawic sie w
    wystawianie/poinformowanie licytujacych o tym, ze przedmiot znow jest i
    takie tam... Po prostu troche uciazliwe.

    Z gory dziekuje za odpowiedz i pozdrawiam.
    Mikolaj

  • 2. Data: 2004-06-25 23:20:48
    Temat: Re: Allegro a kopiowanie grafik z innych aukcji.
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <cbi17o$n55$1@kujawiak.man.lodz.pl>, strOOs wrote:
> [...]
    > tylko on ma prawo tej grafiki uzywac. W momencie gdy ja kopiowalem do
    > siebie, mialo juz ja 3 Sprzedajacych conajmniej i to z calkiem roznych

    Mogło mieć i 1000, to nie ma znaczenia.

    > okolic. Poza tym byla ona dostepna na swistak.pl.

    To również nie ma znaczenia.

    > Jestem autorem zdjęcia książek Joanny Chmielewskiej, które od dłuższego

    Jeśli to zwykłe, proste zdjęcie książki to MZ nie jest ono utworem w
    rozumieniu Ustawy o Prawie Autorskim (Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83), Art.1
    u.1.

    Normalnie, autor takiego zdjęcia o ile na okładce książki jest np. jakaś
    ilustrująca ją grafika, sam potrzebowałby pozwolenia na posługiwanie się w
    omawianym zakresie takim zdjęciem (reprodukcją okładki) ale wychodzi na to
    że już nie musi (Art. 33(3)).

    Ale tak w ogóle to brzydko korzystać z cudzego zdjęcia, bez zapytania
    autora o zgodę, nawet jeśli nie jest to utwór w rozumieniu ustawy.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2004-06-26 06:04:46
    Od: "SQLwysyn" <s...@w...pI>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...notrix.net> napisał w
    wiadomości news:g0cibc.ljb.ln@ziutka.router...

    > Ale tak w ogóle to brzydko korzystać z cudzego zdjęcia, bez zapytania
    > autora o zgodę, nawet jeśli nie jest to utwór w rozumieniu ustawy.

    To grupa prawna, czy moralizatorska?

    --
    SQLwysyn
    of you" - Larry Flynt

  • 4. Data: 2004-06-26 06:42:19
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <cbj3ri$1cer$3@mamut1.aster.pl>, SQLwysyn wrote:
    > Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...notrix.net> napisał w
    > wiadomości news:g0cibc.ljb.ln@ziutka.router...
    >
    > To grupa prawna, czy moralizatorska?

    A to kancelaria czy grupa dyskusyjna? Jak ci się nie podoba to nie
    subskrybuj albo posuwaj do prawnika któremu zapłacisz za poradę bez
    moralizowania.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2004-06-26 07:15:59
    Od: "SQLwysyn" <s...@w...pI>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...notrix.net> napisał w
    wiadomości news:bs5jbc.e4d.ln@ziutka.router...

    > A to kancelaria czy grupa dyskusyjna? Jak ci się nie podoba

    Owszem. Nie podoba mi sie taki dyskutant który nie ma pojecia o prawie za to
    moralizuje. Jak 99% pozostalych subskrybentów tej grupy zreszta.

    Czy na sali jest prawnik ??????????!!!!!!!!!!!!!
    Nie slyszeeeeeeeee.........

    Wiec nie ma.

    PS naucz sie ciac naglówki

    --
    SQLwysyn
    of you" - Larry Flynt

  • 6. Data: 2004-06-26 07:47:53
    Od: "strOOs" <s...@g...pl>

> [...]
    > omawianym zakresie takim zdjęciem (reprodukcją okładki) ale wychodzi na to

    Jest to polaczona fotka 4ech okladek - wspolne zdjecie, gdzie 4 ksiazki obok
    siebie leza.

    > Ale tak w ogóle to brzydko korzystać z cudzego zdjęcia, bez zapytania
    > autora o zgodę, nawet jeśli nie jest to utwór w rozumieniu ustawy.

    Jeszcze trzeba wiedziec czy zdjecie nalezy do autora - w necie mogloby byc
    ono wszedzie, a ja szczerze nie mam czasu zeby ganias i kazda fotke
    sprawdzac (wiekszosc robie i tak sam).

    Pozdrawiam
    Mikolaj

  • 7. Data: 2004-06-26 08:03:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <cbj925$2p5l$1@mamut.aster.pl>, SQLwysyn wrote:
> [...]
    > Owszem. Nie podoba mi sie taki dyskutant który nie ma pojecia o prawie za to
    > moralizuje. Jak 99% pozostalych subskrybentów tej grupy zreszta.

    No jak ty masz jakiekolwiek pojęcie to trzeba było poprawić a nie
    prowokować pyskówki. A z tym czy ci się coś takiego podoba czy też nie to
    obawiam się, że ty będziesz musiał żyć.

    > Czy na sali jest prawnik ??????????!!!!!!!!!!!!!
    > Nie slyszeeeeeeeee.........

    Aj, ileż w tym ekspresji. Dobrze zakładam że głuchy nie jesteś prawda?

    > PS naucz sie ciac naglówki

    Prowokator również z ciebie raczej marny :)
    No to pa.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2004-06-26 08:09:04
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <cbj9qt$9gm$1@kujawiak.man.lodz.pl>, strOOs wrote:
    > Jest to polaczona fotka 4ech okladek - wspolne zdjecie, gdzie 4 ksiazki obok
    > siebie leza.

    To prawdę mówiąc nie sądzę, aby to było utworem i podlegało ochronie, ale
    zawsze jak się coś takiego kopiuje to pewne ryzyko, że jednak jest
    istnieje. Nie znam orzecznictwa.

    > Jeszcze trzeba wiedziec czy zdjecie nalezy do autora - w necie mogloby byc
    > ono wszedzie, a ja szczerze nie mam czasu zeby ganias i kazda fotke
    > sprawdzac (wiekszosc robie i tak sam).

    Ale to że nie wiesz nie zwalnia z niczego. Po prostu się nie używa i już.
    W skrajnym przypadku możesz się narazić na spore nieprzyjemności.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2004-06-26 14:00:24
    Od: "Marcin Ożóg" <t...@p...onet.pl>

    Witam,

    Twój wywód jest interesujacym przykladem rozbuchanego indywidualizmu - który
    zresztą mnie tez czasem dopada - dzis na przykład artystycznie wytrzepalem
    dywan. Nikt tak jak ja oryginalnie i indywidualnie nie trzepie dywanow....

    MO

  • 10. Data: 2004-06-27 14:00:22
    Od: "SQLwysyn" <s...@w...pI>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...notrix.net> napisał w
    wiadomości news:0vajbc.a1f.ln@ziutka.router...

    > To prawdę mówiąc nie sądzę, aby to było utworem i podlegało ochronie, ale
    > zawsze jak się coś takiego kopiuje to pewne ryzyko, że jednak jest
    > istnieje. Nie znam orzecznictwa.

    To skoro tak na prawde nie wiesz, to po co udzielasz stanowczych odpowiedzi
    pseudoprawniku?

    PS Nadal nie tniesz naglówków.

    --
    SQLwysyn