Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego
projekt dotyczy wprowadzenia właściwości odmiejscowionej na potrzeby postępowań wszczynanych drogą elektroniczną oraz wzmocnienia sytuacji prawnej dłużnika w postępowaniu egzekucyjnym prowadzonym na podstawie tytułu wykonawczego opartego na nakazie zapłaty wydanym w elektronicznym postępowaniu upominawczym, nakazie zapłaty wydanym w postępowaniu nakazowym, upominawczym, europejskim nakazie zapłaty oraz wyroku zaocznym
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 988
- Data wpłynięcia: 2012-12-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego
- data uchwalenia: 2013-05-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 654
988
Warszawa, 14 grudnia 2012 r.
BAS–WAPEiM–3279/12
TRYB PILNY
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania
cywilnego (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Krzysztof Kwiatkowski)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2012 r. poz. 32, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania
cywilnego przewiduje wprowadzenie nowej kategorii właściwości sądów –
właściwości odmiejscowionej. Miałaby ona zostać wprowadzona na potrzeby
postępowań wszczynanych drogą elektroniczną. Ponadto, projekt przewiduje
zmiany, które mają na celu wzmocnienie sytuacji prawnej dłużnika w
postępowaniu egzekucyjnym, prowadzonym na podstawie tytułu
wykonawczego opartego na nakazie zapłaty wydanym w postępowaniu
nakazowym lub upominawczym, europejskim nakazie zapłaty oraz wyroku
zaocznym.
Projekt zawiera przepisy przejściowe. Zgodnie z projektem, ustawa ma
wejść w życie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem części przepisów, które
mają wejść w życie po upływie 6 miesięcy od ogłoszenia.
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Ze względu na przedmiot projektu ustawy należy przywołać w
szczególności następujące akty prawa Unii Europejskiej:
• rozporządzenie Rady (WE) Nr 44/2001 z dnia 22 grudnia 2000 r. w
sprawie jurysdykcji i uznawania orzeczeń sądowych oraz ich
wykonywania w sprawach cywilnych i handlowych (Dz. Urz. L 12 z
16.1.2001, str. 1, ze zm.). Rozporządzenie określa właściwość miejscową
sądów dla szeregu rodzajów spraw cywilnych i handlowych,
• rozporządzenie (WE) Nr 1896/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z
dnia 12 grudnia 2006 r. ustanawiające postępowanie w sprawie
europejskiego nakazu zapłaty (Dz. Urz. UE L 399 z dnia 30.12.2006 r., s.
1, ze zm.). Rozporządzenie ma zastosowanie do transgranicznych spraw
cywilnych i handlowych, bez względu na rodzaj sądu lub trybunału.
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Projekt ustawy, w zakresie, w jakim wprowadza instytucję właściwości
odmiejscowionej, ustanawia generalną regułę stosowania takiej właściwości
sadów. Zgodnie z projektem, przewidziana w nim zasada nie będzie miała
zastosowania, gdy przepisy szczególne będą stanowić inaczej. Projekt nie
narusza zatem prawa Unii Europejskiej, a w szczególności postanowień
rozporządzenia 44/2001.
Rozporządzenie 1896/2006 w art. 18 ust. 2 stanowi, że - bez uszczerbku
dla postanowień rozporządzenia - wymogi formalne dotyczące wykonalności
europejskiego nakazu zapłaty podlegają prawu krajowemu państwa
członkowskiego wydania. Zgodnie z art. 21 ust. 1 rozporządzenia, bez
uszczerbku dla postanowień rozporządzenia, postępowanie wykonawcze
podlega prawu państwa członkowskiego wykonania. Europejski nakaz zapłaty,
który stał się wykonalny, jest wykonywany na takich samych warunkach jak
wykonalne orzeczenie wydane w państwie członkowskim wykonania. Z kolei
przepis art. 26 rozporządzenia stanowi, że wszelkie zagadnienia proceduralne,
które nie są uregulowane w rozporządzeniu, podlegają prawu krajowemu.
Uregulowane w projekcie zagadnienia egzekucji na podstawie tytułu
wykonawczego opartego na europejskim nakazie zapłaty nie naruszają
przepisów rozporządzenia 1896/2006.
IV. Konkluzja
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania
cywilnego nie narusza prawa Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
2
Warszawa, 14 grudnia 2012 r.
BAS-WAPEiM-3280/12
TRYB PILNY
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o
zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Krzysztof Kwiatkowski) jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a regulaminu
Sejmu
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania
cywilnego przewiduje wprowadzenie nowej kategorii właściwości sądów –
właściwości odmiejscowionej. Miałaby ona zostać wprowadzona na potrzeby
postępowań wszczynanych drogą elektroniczną. Ponadto, projekt przewiduje
zmiany, które mają na celu wzmocnienie sytuacji prawnej dłużnika w
postępowaniu egzekucyjnym, prowadzonym na podstawie tytułu
wykonawczego opartego na nakazie zapłaty wydanym w postępowaniu
nakazowym lub upominawczym, europejskim nakazie zapłaty oraz wyroku
zaocznym.
Projekt ustawy nie narusza prawa Unii Europejskiej. Projekt nie zawiera
przepisów, które miałyby na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego nie
jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art.
95a regulaminu Sejmu.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
Dokumenty związane z tym projektem:
- 988 › Pobierz plik