Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zapewnienia pełnej implementacji przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych, a także uzupełnienia i wdrożenia dyrektywy w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz dyrektyw dotyczących wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego. Projekt ustawy wprowadza też znaczne ułatwienia w zakresie przyłączania mikroinstalacji odnawialnych źródeł energii do sieci a także odnosi się do zasady tzw. unbundlingu czyki rozdziału działalności dystrybucyjnej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 946
- Data wpłynięcia: 2012-10-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-07-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 984
946
zajmującego się dystrybucją energii i gazu ziemnego w odniesieniu do
obowiązków przewidzianych w dyrektywach, przewidziane w projekcie ustawy
w art. 9d ust. 7, realizuje postanowienia art. 26 ust. 4 dyrektywy 2009/72/WE
oraz art. 26 ust. 4 dyrektywy 2009/73/WE.
Przewidziane w art. 9h powierzenie pełnienia obowiązków operatora
systemu przesyłowego lub operatora systemu połączonego, które doprecyzowuje
projekt ustawy przez poszerzenie tego przepisu lub nadanie nowego brzmienia
jego części, realizuje postanowienia art. 17 i n. oraz art. 24 dyrektywy
2009/72/WE oraz art. 9 i n. oraz art. 24 dyrektywy 2009/73/WE.
Obowiązek wydania certyfikatu niezależności operatorowi systemu
przesyłowego oraz operatorowi systemu połączonego stanowi realizację
postanowień art. 10 i 11 dyrektywy 2009/72/WE oraz art. 10 i 11 dyrektywy
2009/73/WE.
Zapewnienie niezależności przez określenie kadencyjności Prezesa URE
oraz Wiceprezesa URE przewidziane w projekcie ustawy w art. 21 stanowi
realizację art. 35 ust. 5 lit. b dyrektywy 2009/72/WE oraz art. 39 ust. 5 lit. b
dyrektywy 2009/73/WE.
W projekcie ustawy przewidziano, że sąd polubowny przy Inspekcji
Handlowej będzie rozpatrywał spory między odbiorcami energii i gazu
ziemnego a przedsiębiorstwami energetycznymi. Projektowana nowelizacja
ustawy o Inspekcji Handlowej ma charakter wykonawczy w stosunku do art. 3
ust. 9 dyrektywy 2009/72/WE oraz art. 3 ust. 9 dyrektywy 2009/72/WE.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że projekt ustawy
zawiera przepisy mające na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz o zmianie
niektórych innych ustaw jest projektem ustawy wykonującej prawo UE w
rozumieniu art. 95a ust. 3 regulaminu Sejmu.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
5
Warszawa, 28 listopada 2012 r.
BAS-WAPEiM-3050/12
Pan
Lech Czapla
Szef Kancelarii Sejmu
Opinia
w sprawie pisma Pana posła Andrzeja Czerwińskiego dotyczącego
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz
o zmianie niektórych innych ustaw
W opinii prawnej z dnia 30 października 2012 r. w sprawie zgodności
z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy –
Prawo energetyczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw (BAS-WAPEiM-
2785/12) Biuro Analiz Sejmowych stwierdziło, że projekt ten zawiera – co do
zasady – przepisy zgodne z prawem Unii Europejskiej, a w pewnym zakresie
przepisy niesprzeczne z tym prawem. Za niezgodne z prawem UE uznano
natomiast proponowane przepisy art. 20a ust. 2 pkt 1, art. 55f oraz art. 4j ust. 4
ustawy – Prawo energetyczne.
W piśmie z dnia 15 listopada 2012 r. przedstawiciel wnioskodawców,
poseł Andrzej Czerwiński, nawiązując do opinii Biura Legislacyjnego oraz
Biura Analiz Sejmowych, przedstawił dodatkowe informacje uzupełniające
uzasadnienie przedłożonego projektu. W piśmie tym nie ustosunkowano się do
wątpliwości dotyczących zgodności z prawem Unii Europejskiej wskazanych
wyżej przepisów projektu ustawy.
Biuro
Analiz Sejmowych podtrzymuje stanowisko wyrażone
w przywołanej opinii.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
Dokumenty związane z tym projektem:
- 946 › Pobierz plik