eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Obywatelski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty

Obywatelski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty

projekt dotyczy przeniesienia regulacji kwestii dotyczących nauczania przedmiotu historia z poziomu przepisów wykonawczych i uregulowania tej kwestii na poziomie ustawowym, jednakże w sposób odmienny od obecnych przepisów w zakresie: obowiązkowości przedmiotu i liczby obowiązkowych godzin nauczania na IV etapie edukacyjnym

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 895
  • Data wpłynięcia: 2012-06-06
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 30 dnia 14-12-2012

895-ustawa


Projekt
USTAWA
z dnia ........... 2012 r.
o zmianie ustawy o systemie oświaty.

Art. 1
W art. 22 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty dodaje się ust. 2a w
brzmieniu:
„2a. Z materii rozporządzenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, wyłączone zostają lekcje
historii, dla których w liceum i technikum (IV etap edukacyjny) w całym okresie
nauczania, minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z
wychowawcą wynosi obligatoryjnie w przedmiocie podstawowym wymiar 180 godzin,
zaś w szkole podstawowej w klasach IV-VI (II etap edukacyjny) w trzyletnim okresie
nauczania minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z
wychowawcą wynosi w przedmiocie historia i społeczeństwo 165 godzin.”

Art. 2
Ustawa wchodzi w życie 1 września 2012 r.



















UZASADNIENIE


W Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 22 lutego 2012 roku poz.
204 opublikowane zostało Rozporządzenie Minister Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego
2012 roku w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
Rozporządzenie to określa ramowy plan nauczania dla szkół publicznych. Załącznik 7
tegoż rozporządzenia określa ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego, w
tym liceum ogólnokształcącego specjalnego dla uczniów w normie intelektualnej:
niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem
społecznym i liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi, w którym jest
prowadzone kształcenie w klasie wstępnej; załącznik 8 określa ramowy plan nauczania
dla technikum, w tym technikum specjalnego dla uczniów w normie intelektualnej:
niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem
społecznym.
Zgodnie z przedstawionym w zał. 7 i 8 Rozporządzenia ramowym planem
nauczania, historia stanowiąca przedmiot obowiązkowy może być nauczana w zakresie
podstawowym lub rozszerzonym, stosownie do wyboru ucznia (słuchacza). Nauka historii
w zakresie podstawowym obejmuje zaledwie 60 godzin i jest realizowana w klasie I.
Jednocześnie, dla uczniów, którzy nie wybiorą nauczania historii w zakresie
rozszerzonym, kończy się nauczanie tego przedmiotu w tradycyjnej formule.
Trudno się z takim stanem rzeczy zgodzić. Wiedza z zakresu historii nie tylko kształtuje
tożsamość narodową młodego człowieka, ale stanowi podstawę do zrozumienia
otaczającego go świata i zmian w nim zachodzących. Rozwija umiejętności analityczne i
pozwala na lepsze zrozumienie rzeczywistości, w której żyje. Właściwe i kompleksowe
przekazanie wiedzy z zakresu historii winno być realizowane w całym cyklu kształcenia.
Z tego powodu niecelowym wydaje się wprowadzanie dodatkowego przedmiotu „historia
i społeczeństwo”. Analiza tematyczna tego przedmiotu jednoznacznie wskazuje na
zdecydowane odejście od nacisku na historię Polski na rzecz syntezy historii powszechnej


z wiedzą o społeczeństwie. Taki stan rzeczy wskazuje na odejście od kształtowania
postaw młodych Polaków w oparciu o wspaniałe wzorce znane z naszej historii.
Przybliżenie postaw bohaterów naszej Ojczyzny to dla młodego człowieka wzorzec
wartości. Wzorzec niezwykle wiarygodny, ponieważ oparty na prawdziwej historii
naszych ojców. Rugowanie i ograniczanie lekcji historii pokazuje jak bardzo
zaburzyliśmy hierarchię wartości i poczucie odpowiedzialności za budowanie polskiej
wspólnoty narodowej, rozumianej jako ciągłość nie tylko pokoleń, wartości, ale również
państwa.

Dla ciągłości edukacji właściwym jest realizowanie programu nauczania historii w
wymiarze 180 godzin, tak by wiedza o historii Polski i Świata utrwaliła się i umożliwiła
w przyszłości podejmowanie właściwych decyzji w oparciu o doświadczenie przodków.
Takie rozwiązanie będzie stanowiło również ułatwienie dla nauczycieli tego przedmiotu.

Proponowany projekt ustawy przyniesie pozytywne skutki społeczne. Poprzez
przywrócenie lekcji historii w Liceach Ogólnokształcących i Technikach, wyznaczenie im
należytego miejsca i statusu w ramowym planie nauczania, polskie państwo zyska
sprzymierzeńca w walce o budowanie wspólnoty narodowej w postaci kolejnych pokoleń
ukształtowanych w poczuciu odpowiedzialności za Ojczyznę.

Wstępna analiza proponowanych zmian wskazuje na brak negatywnych skutków
finansowych ustawy dla budżetu państwa, nie można jednak wykluczyć skutków
pozytywnych projektowanych rozwiązań.

Projekt przedmiotowej regulacji jest zgodny z prawem Unii Europejskiej oraz
innymi aktami prawa międzynarodowego ratyfikowanymi przez Rzeczpospolitą Polską.

strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: