eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z podwyższeniem wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z podwyższeniem wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn

projekt ustawy wprowadza rozwiązania polegające na stopniowym podwyższaniu wieku emerytalnego dla kobiet i mężczyzn do jednakowego poziomu 67 lat. Podwyższanie wieku emerytalnego będzie procesem stopniowym i rozłożonym w długim okresie czasu. W przypadku kobiet docelowy wiek zostanie osiągnięty w 2040 r., a więc po dwudziestu ośmiu latach od rozpoczęcia jego podnoszenia o siedem lat (z 60 lat do 67 lat), a w przypadku mężczyzn ? podnoszenie wieku o dwa lata (z 65 lat do 67 lat) trwać będzie osiem lat

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 834
  • Data wpłynięcia: 2012-10-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z podwyższeniem wieku emerytalnego
  • data uchwalenia: 2012-11-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1544

834

przez kontrolera ruchu lotniczego nie jest jednoznaczne z przejściem kontrolera
ruchu lotniczego na emeryturę. Utrzymanie tego przepisu nie jest celowe. Jak
bowiem wyjaśniono w pkt 1 uzasadnienia – górna granica wieku dla takich osób do
wykonywania czynności lotniczych na podstawie posiadanej licencji nie wynika
z prawa unijnego. Zgodnie z pkt 2.1.2(d) wymagań dotyczących europejskiego
orzeczenia lekarskiego klasy 3 dla kontrolerów ruchu lotniczego określonych przez
Europejską Organizację do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej
(EUROCONTROL) przewidziano, że elektrokardiografia wysiłkowa lub inne
odpowiednie badania kardiologiczne będą wymagane dla kontrolera ruchu lotniczego
w wieku 65 lat, a następnie co 4 lata, w celu uaktualnienia europejskiego orzeczenia
lekarskiego klasy 3. Takie zasady oznaczają, że przewiduje się możliwość pracy
kontrolera ruchu lotniczego nawet po 65. roku życia.
Uwagi zgłoszone przez Krajową Radę Sądowniczą nie zostały uwzględnione,
bowiem wykraczają poza zakres projektowanej ustawy. Proponowane zmiany do
ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych mają bowiem jedynie porządkowy
charakter i są konieczne ze względu na zmiany w tej ustawie wprowadzone
przepisami ustawy z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach
z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.
z 2012 r. poz. 637).
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Skutki proponowanych rozwiązań na gospodarkę oraz sektor finansów publicznych
uwzględnione zostały w OSR do ustawy z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy
o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych
innych ustaw (Dz. U. z 2012 r. poz. 637).
Nieznaczne skutki finansowe mogą generować proponowane rozwiązania prawne
dotyczące zmian w zakresie wieku uprawniającego do:
1) jednorazowej odprawy związanej z przejściem sędziów w stan spoczynku
(projektowany art. 8 ustawy),
2) zasiłku stałego z pomocy społecznej oraz do opłacania składek na ubezpieczenie
emerytalne i rentowe za osoby, które rezygnują z zatrudnienia w związku
z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub
27

ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką,
ojcem lub rodzeństwem; wysokość dodatkowych wydatków na składki
ubezpieczeniowe za osoby rezygnujące z zatrudnienia w związku z opieką nad
członkiem rodziny w związku z wydłużeniem okresu opłacania tych składek
wyniosą około 15 tys. zł. (projektowany art. 13 ustawy).
Proponowana zmiana w zakresie pkt 11 w art. 105 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o Służbie Celnej, polegająca na jego uchyleniu, nie generuje skutków finansowych,
bowiem osiągnięcie wieku 65 lat stanowi tylko jedną z przesłanek, obok przesłanki
odnoszącej się do okresu służby umożliwiającego uzyskanie przez funkcjonariusza
prawa do emerytury, zwolnienia ze służby funkcjonariusza celnego (projektowany
art. 18 ustawy).
Należy jednak stwierdzić, że wprowadzenie zmian proponowanych w projektowanej
ustawie jest niezbędne ze względu na konieczność zapewnienia spójności systemu
prawnego w związku ze zmianami wynikającymi z ustawy z dnia 11 maja 2012 r.
o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
oraz niektórych innych ustaw.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Zmiany projektowane w art. 1 – 4, 6, 7, 9 – 12, 14, 16 – 18 będą wywierać wpływ na
rynek pracy. Zmiany dotyczące uchylenia przepisów pozwalających na rozwiązanie
stosunku pracy z pracownikiem, który osiągnął wiek emerytalny, mogą bowiem
spowodować, że osoby te nadal pozostaną w stosunku pracy z dotychczasowym
pracodawcą. Tym samym oznaczać to może niższą liczbę pracowników, którzy
mogliby podjąć zatrudnienie w danym zawodzie, zastępując osoby, które przeszły na
świadczenia emerytalne – w związku z rozwiązaniem stosunku pracy z powodu
osiągnięcia określonego ustawowo wieku.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana regulacja nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
31/10/EP
28

strony : 1 ... 7 . [ 8 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: