eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku tonażowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku tonażowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku tonażowym oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 802
  • Data wpłynięcia: 2012-10-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku tonażowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-12-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1540

802


Druk nr 802


Warszawa, 8 października 2012 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-168-10




Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

-
o zmianie ustawy o podatku
tonażowym oraz niektórych innych
ustaw
.

Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Z poważaniem

(-) Donald Tusk
Projekt

U S T A W A
z dnia

o zmianie ustawy o podatku tonażowym oraz niektórych innych ustaw

Art. 1. W ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym (Dz. U.
Nr 183, poz. 1353 oraz z 2008 r. Nr 209, poz. 1316) wprowadza się następujące
zmiany:
1) art. 1 otrzymuje brzmienie:
„Art. 1. Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem tonażowym
niektórych dochodów (przychodów) osiąganych przez
przedsiębiorców eksploatujących morskie statki
handlowe w żegludze międzynarodowej.”;
2) w art. 2:
a) pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1) konwencji SOLAS –
rozumie się przez to
Międzynarodową konwencję o bezpieczeństwie życia na
morzu, 1974, sporządzoną w Londynie dnia 1 listopada
1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319, z 1986 r.
Nr 35, poz. 177 oraz z 2005 r. Nr 120, poz. 1016) wraz
z Protokołem z 1978 r. dotyczącym Międzynarodowej
konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974,
sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U.
z 1984 r. Nr 61, poz. 320 i 321), oraz Protokołem z 1988 r.
dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeń-
stwie życia na morzu, 1974, sporządzonym w Londynie
dnia 11 listopada 1988 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 191,
poz. 1173 i 1174);




2)
Dokumencie Zgodności – rozumie się przez to dokument
wydany zgodnie z konwencją SOLAS przedsiębiorcy
żeglugowemu, który spełnia wymagania Międzynarodo-
wego kodeksu zarządzania bezpieczną eksploatacją
statków i zapobieganiem zanieczyszczaniu (Kodeks ISM),
określonego w rozdziale IX konwencji SOLAS;”,
b) w pkt 3 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„3) przedsiębiorcy żeglugowym – rozumie się przez to:”,
c) w pkt 4 lit. a i b otrzymują brzmienie:
„a) portami polskimi a portami zagranicznymi, w tym także
między portami polskimi, pod warunkiem że żegluga
między portami polskimi jest częścią podróży morskiej do
portu zagranicznego, lub
b) portami polskimi a miejscami przeznaczenia położonymi
poza granicą polskiego morza terytorialnego,”,
d) po pkt 9 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 10
w brzmieniu:
„10) zarządzaniu cudzym statkiem – rozumie się przez to
zarządzanie techniczne polegające na zapewnieniu
statkowi zdatności do żeglugi i zgodności w zakresie
wymagań technicznych, bezpieczeństwa i ochrony oraz
zarządzanie
załogą polegające na zapewnieniu
obsadzenia statku załogą o właściwych kwalifikacjach
i wymaganym składzie oraz prowadzeniu wszystkich
spraw związanych z załogą, w szczególności:
przygotowaniu listy płac, zapewnieniu marynarzom
ochrony ubezpieczeniowej od następstw nieszczęśliwych
wypadków i na wypadek inwalidztwa, organizowaniu
podróży na statek i ze statku, zapewnieniu wymaganych
wiz, możliwości korzystania z usług opieki medycznej
oraz dokonywaniu oceny pracy marynarzy i ich
szkolenia.”;
2


3) w art. 3 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Opodatkowaniu
podatkiem
tonażowym
podlegają
przedsiębiorcy żeglugowi prowadzący działalność polegającą
na świadczeniu usług w żegludze międzynarodowej,
z wykorzystaniem statków o pojemności brutto (GT) powyżej
100 jednostek każdy, w zakresie:
1) przewozu ładunku lub pasażerów – z tym, że w przypadku
usług świadczonych przez:
a) holownik – co najmniej 50% czasu pracy faktycznie
wykonywanej w ciągu roku stanowi przewóz ładunku
lub pasażerów drogą morską,
b) pogłębiarkę – co najmniej 50% czasu pracy faktycznie
wykonywanej w ciągu roku stanowi przewóz
wydobytego materiału drogą morską,
2) ratownictwa pełnomorskiego
– którzy dokonali wyboru tej formy opodatkowania.
2. Opodatkowaniu podatkiem tonażowym podlega również
działalność przedsiębiorcy żeglugowego w zakresie:
1) dzierżawy i użytkowania kontenerów,
2) prowadzenia działalności załadunkowej, rozładunkowej
i naprawczej,
3) prowadzenia terminali pasażerskich,
4) sprzedaży towarów lub usług na pokładzie statku
pasażerskiego i pasażersko-towarowego w celu ich
wykorzystania na pokładzie statku,
5) prowadzenia działalności kantorowej na pokładzie statku
pasażerskiego i pasażersko-towarowego,
6) dowozu lądowego i morskiego ładunku lub pasażerów,
7) przewozu ładunku lub pasażerów w transporcie
multimodalnym,
8) zarządzania cudzym statkiem – jeżeli przedsiębiorca
3


żeglugowy prowadzi tę działalność z terytorium państwa
członkowskiego Unii Europejskiej i większość osób
zatrudnionych przez niego na lądzie lub na statku stanowią
obywatele państw członkowskich Unii Europejskiej;
9) świadczenia usług agentów i maklerów morskich, usług
brokerskich i usług agencji zatrudnienia, związanych
z załogą statku,
10) zawierania umów najmu, dzierżawy lub czarteru statków
– pod warunkiem że działalność ta jest związana ze
świadczeniem usług, o których mowa w ust. 1.”;
4) art. 4 otrzymuje brzmienie:
„Art. 4. 1. Podstawę opodatkowania podatkiem tonażowym
stanowi dochód
przedsiębiorcy
żeglugowego
z działalności
podlegającej opodatkowaniu na
podstawie art. 3 ust. 1 i 2, odpowiadający iloczynowi
dobowej stawki ustalonej zgodnie z art. 5 ust. 1 – 3
oraz okresu eksploatacji w danym miesiącu
wszystkich statków przedsiębiorcy żeglugowego,
z których dochód opodatkowany jest podatkiem
tonażowym, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W przypadku
przedsiębiorców
żeglugowych,
o których mowa w art. 2 pkt 3 lit. b, podstawę
opodatkowania podatkiem tonażowym stanowi dochód
z działalności podlegającej opodatkowaniu na
podstawie art. 3 ust. 1 i 2, odpowiadający iloczynowi
dobowej stawki ustalonej zgodnie z art. 5 ust. 1 – 3
oraz okresu eksploatacji w danym miesiącu
wszystkich statków spółki cywilnej, spółki jawnej,
spółki komandytowej lub spółki komandytowo-
-akcyjnej, z których dochód opodatkowany jest
podatkiem tonażowym, określony proporcjonalnie do
prawa takiego przedsiębiorcy żeglugowego w udziale
4

strony : [ 1 ] . 2 ... 8

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: