Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych
projekt dotyczy ujednolicenia zapisów i wyeliminowania istniejących rozbieżności dotyczących marszałka województwa jako wierzyciela i jednocześnie organ egzekucyjny uprawniony do egzekucji należności i opłat związanych z wyłączeniem gruntów rolnych z produkcji
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3773
- Data wpłynięcia: 2015-07-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych
- data uchwalenia: 2015-09-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1695
3773
Druk nr 3773
Warszawa, 8 lipca 2015 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Małgorzata Kidawa-Błońska
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o ochronie gruntów
rolnych i leśnych.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Józefa Rackiego.
(-) Krzysztof Borkowski; (-) Artur Dębski; (-) Dariusz Cezar Dziadzio;
(-) Romuald Garczewski; (-) Marek Gos; (-) Mieczysław Kasprzak;
(-) Tomasz Makowski; (-) Elżbieta Nawrocka; (-) Krystyna Ozga;
(-) Urszula Pasławska; (-) Mirosław Pawlak; (-) Józef Racki; (-) Paweł
Sajak; (-) Zbigniew Sosnowski; (-) Franciszek Jerzy Stefaniuk; (-) Andrzej
Sztorc; (-) Halina Szymiec-Raczyńska; (-) Piotr Walkowski; (-) Piotr
Zgorzelski; (-) Józef Zych; (-) Stanisław Żelichowski.
Projekt
USTAWA
z dnia ………………… 2014 r.
o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych
Art. 1.
W ustawie z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (jedn. tekst Dz. U. z
2013 r. poz. 1205 oraz z 2014 r. poz. 40) w art. 22b ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Marszałek województwa jest wierzycielem i organem egzekucyjnym uprawnionym do
egzekucji należności za zobowiązania z tytułu dochodów, o których mowa w ust. 1;”
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia jej ogłoszenia.
Uzasadnienie
1. Cel i potrzeba uchwalenia ustawy.
Ustawą z dnia 8 marca 2013 r. o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych
(Dz. U. z 2013 r., poz. 503), która weszła w życie 26 maja 2013 r. wprowadzono zapis (art. 22
b ust. 4), zgodnie z którym, marszałek województwa został wskazany organem egzekucyjnym
uprawnionym do egzekucji należności za zobowiązania z tytułu dochodów związanych
z wyłączaniem gruntów rolnych z produkcji.
Analizując jednak uzasadnienie do omawianego projektu ustawy, należy stwierdzić, że
intencją wnioskodawców było jednoznaczne doprecyzowanie i ujednolicenie przepisów, że to
marszałek województwa, a nie jak dotychczas starosta, ma prowadzić windykację ustalonych
decyzjami starostów należności i opłat z tytułu wyłączenia gruntów rolnych z produkcji,
ponieważ wspomniane należności i opłaty stanowią dochód budżetu województwa, a nie
budżetu starosty. W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano, że tam gdzie windykacja
opłat była prowadzona przez starostów, dochody województw z tego były o 20-30% niższe.
Jednak w trakcie prac legislacyjnych w Sejmie RP wprowadzono zmianę zastępując
wyrazy „prowadzi windykację” wyrazami „jest organem egzekucyjnym”. Wprowadzona
zmiana w art. 22b w ust. 4 nie rozwiązała nadal istniejącego problemu, kto jest wierzycielem
tych opłat, natomiast wprowadziła nowy organ egzekucyjny – marszałka województwa.
A zatem w obowiązujących przepisach wierzyciel należności i opłat z tytułu wyłączenia
gruntów z produkcji nie był i nadal nie jest jednoznacznie wskazany, stąd są różne
interpretacje, a co za tym idzie w kilku województwach wierzycielem był i jest nadal
marszałek, a w kilku wierzycielami byli i są nadal starostowie.
W celu ujednolicenia zapisów i wyeliminowania istniejących rozbieżności zasadnym
wydaje się jednoznaczne wskazanie, że to marszałek województwa jest wierzycielem
i jednocześnie organem egzekucyjnym uprawnionym do egzekucji należności i opłat
związanych z wyłączeniem gruntów rolnych z produkcji, ponieważ opłaty związane
z wyłączeniem gruntów rolnych z produkcji stanowią dochód budżetu województwa, są
gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym i wydatkowane na zadania określone
w art. 22c ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3773 › Pobierz plik