eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane

projekt dotyczy doprecyzowania definicji budowli w branży turystycznej, w szczególności dotyczy to wyciągów narciarskich i kolei linowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3539
  • Data wpłynięcia: 2015-05-12
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3539

przykładowym wyliczeniu takich urządzeń ˝kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni
wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń˝.
W związku z powyższym doprecyzowanie przedmiotowego przepisu polegające na
wpisaniu wprost, że budowlą są jedynie części budowlane (np. fundamenty) kolei linowej
(urządzenia transportu linowego/urządzenia technicznego wyciągu narciarskiego) jest

niecelowe, bowiem wynika to z przepisu w jego obecnym brzmieniu, ponadto
prowadziłoby do nieuzasadnionej kazuistyki w tekście prawnym, co jest niezgodne z
generalnym charakterem norm prawnych.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że pojęcie budowli sportowych wskazane w art. 3
ustawy Prawo budowlane nie odnosi się do urządzeń technicznych, które zawierają
części budowlane
. Praktyka polegająca na przyjmowaniu przez niektóre organy

administracji publicznej dowolnej interpretacji przepisu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo
budowlane może być podstawą do kwestionowania zapadłych w sprawach rozstrzygnięć,
bowiem interpretacja przepisów pozostająca w gestii organu prowadzącego
postępowanie jest swobodna (w ramach swobody orzeczniczej), lecz nie może być
dowolna, tj. oderwana od zasad dokonywania wykładni przepisów prawa i pozbawiona

rzeczowego uzasadnienia”
Jednakże to co zdaniem Ministerstwa i inwestorów jest oczywiste, zostało w sposób
całkowicie odmienny zinterpretowane przez Naczelny Sąd Administracyjny w trzech
wydanych dotychczas przez ten Sąd wyrokach dotyczących inwestycji narciarskich
(sygn. akt. II FSK 1589/10, II FSK 101/11, II FSK 174/11).
Powyższe obrazuje z jak dużą rozbieżnością stanowisk borykają się przedsiębiorcy
z branży turystyczno – narciarskiej i jak konieczne jest rozstrzygnięcie przedmiotowego
problemu na poziomie ustawowym.

3. Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne

Wprowadzenie postulowanych zmian będzie skutkowało rozwojem infrastruktury do
uprawiania sportu i turystyki zimowej, a tym samym w sposób znaczący wpłynie na
zwiększenie aktywności fizycznej obywateli, i tym samym poprawę kondycji i zdrowia
polskiego społeczeństwa.
Dzięki nowoczesnej bazie turystycznej do uprawiania sportów zimowych powstaje kapitał
społeczny w postaci umiejętności integracji społeczności lokalnych, umiejętności
współpracy i współdziałania biznesowego. Istotną korzyścią jest również wzrost wartości
wizerunkowej miejscowości turystycznych, dzięki imprezom i wydarzeniom, jak również
dzięki zaistnieniu w mediach społecznościowych, z których korzystają młodzi ludzie, a
więc podstawowy segment narciarzy.
W zakresie skutków gospodarczych postulowane rozwiązania będę miały korzystny wpływ
na rozwój turystyki i tym samym na zwiększenie wzrostu zatrudnienia w szeroko
rozumianej branży turystycznej nie tylko związanej bezpośrednio z obiektami narciarskimi
typu wyciągi i koleje linowe, ale zwłaszcza w branżach pokrewnych tj. hotelarstwie,
gospodarstwach agroturystycznych, restauracjach, transporcie lokalnym. Istniejące
przepisy podatkowe nie zachęcają do budowania nowoczesnych, kosztowniejszych
urządzeń, wręcz przeciwnie zachęcają do sprowadzania do Polski wysłużonych wyciągów
zza granicy. Zmiany projektowane w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane
polegające na doprecyzowaniu pojęcia budowli narciarskich spowodują uniknięcie
problemów interpretacyjnych i doprowadzą do równego traktowania inwestorów we
wszystkich gminach w Polsce w zakresie zobowiązań fiskalnych dotyczących urządzeń
kolei linowych w Polsce. Zmiany doprowadzą również do równego traktowania polskich
podmiotów gospodarczych prowadzących działalność w zakresie eksploatacji urządzeń
kolei linowych w stosunku do podmiotów z innych Państw Członkowskich Unii
Europejskiej. Z informacji uzyskanych od gestorów stacji narciarskich we Francji,
Słowacji i Czechach wynika, że w państwach tych opodatkowaniu podatkiem od
nieruchomości podlegają wyłącznie części budowlane urządzeń kolei linowych takie jak
fundamenty, podpory trasowe i budynki stacji. Istniejące obciążenia o charakterze
fiskalnym ciążące na gestorach urządzeń kolei linowych w Polsce są zasadniczo wyższe, a
to z kolei utrudnia im konkurowanie z podmiotami z innych państw.

4. Przewidywane źródła finansowania, jeżeli projekt ustawy pociąga za sobą
obciążenie budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego

Proponowane zmiany w prawie budowlanym mogą skutkować zmniejszeniem
wpływów finansowych gmin z tytułu podatku od nieruchomości, ale zdaniem
projektodawcy zmniejszenie wpływów z tego tytułu zrekompensowane będzie
wzrostem ruchu turystycznego, a w efekcie wzrostem budżetów i zamożności gmin
prowadzących aktywną politykę w obszarze turystyki. Przyjmując za podstawę

2 Zob. Gospodarcze znaczenie ośrodków narciarskich i turystycznych – próba pomiaru, dr hab. J. Berbeka,
Katedra Turystyki, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
wyliczenia 30 miejscowości, w których działają większe stacje narciarskie, przy
założeniu obłożenia na poziomie 2000 osób dziennie wydających średnio 300 zł na
dzień i przy ostrożnym założeniu, że sezon trwa 60 dni wydatki narciarzy wyniosłyby
1080.000.000 zł. Z tej kwoty miejscowości oddają do budżetu 23% VAT, a
przyjmując 7% podatku dochodowego daje to sumę 324 milionów zł oddawanych w
podatkach.

5. Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Przedmiot komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane nie jest
objęty prawem Unii Europejskiej

strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: