eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3365
  • Data wpłynięcia: 2015-04-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o finansowaniu wspólnej polityki rolnej
  • data uchwalenia: 2015-05-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1130

3365

– 8 –

go w określonym terminie do właściwych ministrów. Warunkiem koniecznym do uruchamiania
ww. środków będzie także terminowe prognozowanie wydatków w okresie miesięcznym
„n+2”, zgodnie z projektowanym ust. 2 w § 10.
Projektowany § 3 określa tryb uruchomienia środków z rachunku w BGK.
Uruchamianie środków na współfinansowanie płatności WPR ustala projektowany § 4.
W § 5 projektu określono zawartość zapotrzebowania oraz ustalono termin dostarczenia tego
zapotrzebowania do właściwych ministrów.
W projektowanym § 6 określono zasady zwrot środków z tytułu nienależnie pobranych
płatności z EFRROW.
W projektowanym § 7 określono sposób postępowania ze środkami stanowiącymi ryczałtowy
zwrot kosztów uzyskania kwot odzyskanych nienależnie wypłaconych płatności (ust. 1),
zwrotami wraz z odsetkami nienależnie pobranych płatności, kar i grzywien z tym związanych
– w części „krajowej” (ust. 4) jak i w części „unijnej” (ust. 6). Reguluje się ponadto sposób
postępowania z kwotami niezrealizowanych płatności.
W związku z prowadzoną przez agencje płatnicze egzekucją od beneficjentów nienależnie
pobranych płatności finansowanych w poprzednich latach z udziałem środków SG EFOiGR
(tj. Funduszu finansującego WPR w okresie programowania 2004–06) – istnieje potrzeba
uregulowania kwestii postępowania ze środkami uzyskanymi z ww. tytułu. Proponuje się w § 8,
aby środki te stanowiły dochód środków europejskich z uwagi na stosowany przez KE tryb
wzajemnych potrąceń należności w rozliczeniach z państwami członkowskimi (o odzyskane
płatności KE pomniejsza się bieżące refundacje ze środków UE, stanowiące dochód budżetu
środków europejskich).
W projektowanym § 9 proponuje się uregulować sposób postępowania ze środkami
uzyskanymi w ramach działalności interwencyjnej. Środki ze sprzedaży interwencyjnej
w ramach WPR, uzyskane przez agencję płatniczą, właściwą dla tych interwencji – pochodzą
od zarejestrowanych beneficjentów – a zatem istnieje zasadność uregulowania sposobu
postępowania także z tymi środkami. Wydatki na zakupy interwencyjne, jako jeden z wielu
mechanizmów interwencyjnych na wspólnotowych rynkach rolnych w ramach WPR – są
finansowane w ramach puli środków na finansowanie WPR, z wydatków środków
europejskich. Wydatków na ww. zakupy Komisja Europejska nie refunduje, zaś sprzedaż ich
następuje na polecenie lub za zgodą Komisji. Kwoty ze sprzedaży są do dyspozycji państwa
członkowskiego, zaś w zależności od wyników działalności interwencyjnej, wygenerowany
zysk na sprzedaży (czyli dodatnia różnica pomiędzy urzędową ceną zakupu a uzyskaną na
rynku ceną sprzedaży dla danej partii towaru) – jest odprowadzany do Komisji (nie
– 9 –

bezpośrednio, a poprzez mechanizm potrąceń wzajemnych należności, tj. pomniejszenie kwoty
refundacji ze środków EFRG). Z kolei ew. strata na sprzedaży jest pokrywana przez Komisję
i stanowi ona dodatkowy element przekazywanej Polsce refundacji, obok innych kosztów
związanych z zapasami interwencyjnymi (np. kosztami transportu i przechowywania).
W związku z powyższym kwoty ze sprzedaży zapasów interwencyjnych w ramach WPR są
ściśle powiązane ze środkami uzyskiwanych od Komisji refundacji poniesionych wydatków
i stanowią uzupełnienie tych refundacji, tak jak kwoty odzyskane od beneficjentów, o które są
pomniejszane bieżące refundacje.
Wcześniej wspomniane obowiązki prognostyczno-sprawozdawcze reguluje projektowany § 10.
Zauważa się, iż właściwe prognozowanie jest niezbędne dla terminowego przygotowania
środków budżetu państwa, szczególnie w przypadku deficytu środków europejskich
i konieczności odpowiednio wcześniejszego pozyskania środków na płatności WPR w ramach
długu publicznego – zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych.
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z przepisami Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r.
Nr 65, poz. 597), dlatego nie podlega notyfikacji.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
– 10 –

Nazwa projektu:
Data sporządzenia:
rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie środków na realizację 01.04.2015 r.
wspólnej polityki rolnej.

Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Źródło:

prawo UE.
Ministerstwo Finansów

Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu Nr w wykazie prac:
lub Podsekretarza Stanu

Hanna Majszczyk
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu:
Tomasz Robaczyński, Dyrektor Departamentu Instytucji Płatniczej, tel. +48
22 634 37 04, e-mail: tomasz.robaczynski@mofnet.gov.pl
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Przepisy projektowanego rozporządzenia uregulują warunki oraz tryb uruchamiania środków dla agencji płatniczych na
finansowanie oraz współfinansowanie płatności WPR z uwzględnieniem konieczności terminowego przekazywania środków
na rachunki beneficjentów WPR, jak również obowiązki prognostyczno-sprawozdawcze agencji płatniczych wobec Ministra
Finansów oraz Jednostki Koordynującej w ramach WPR (tj. MRiRW). Ponadto, reguluje się tryb postępowania ze środkami
uzyskanymi przez agencje płatnicze z tytułu interwencyjnej sprzedaży towarów w ramach WPR, odzyskanych od
beneficjentów nienależnie zrealizowanych płatności oraz kar i grzywien.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Wskazanie w projekcie rozporządzenia zakresu, trybu, formy i terminów przekazywania zapotrzebowań na środki przez
agencje płatnicze oraz informacji o dokonanych płatnościach.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Kwestia jest wewnętrzną sprawą państw członkowskich – brak informacji o rozwiązaniach przyjętych w innych państwach
członkowskich.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Agencje Płatnicze


Obowiązek przekazywania
do MF i MRiRW,
zapotrzebowań, danych
i informacji.




5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia nie wymaga konsultacji społecznych, ponieważ dotyczy jednostek organizacyjnych pełniących funkcję
agencji płatniczych.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie
(0–10)
Dochody ogółem











budżet środków











europejskich
budżet państwa











JST











pozostałe jednostki











(oddzielnie)
Wydatki ogółem











budżet środków











europejskich
budżet państwa











JST











– 11 –

pozostałe jednostki











(oddzielnie)
Saldo ogółem











(dochody – wydatki)
budżet środków











europejskich
budżet państwa











JST











pozostałe jednostki











(oddzielnie)
Źródła finansowania



Dodatkowe
Projekt rozporządzenia nie wpłynie na dochody i wydatki budżetu państwa oraz budżetów jednostek
informacje, w tym
samorządu terytorialnego.
wskazanie źródeł

danych i przyjętych do
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa







pieniężnym
sektor mikro-, małych






(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele oraz






gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa

niepieniężnym sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
Niemierzalne


Dodatkowe
informacje, w tym
Projekt rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
wskazanie źródeł
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
x nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz
– 12 –

9. Wpływ na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
Projekt rozporządzenia nie wpłynie na pozostałe obszary.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Przekazywanie zapotrzebowań, sprawozdań i informacji do Ministra Finansów i Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi jest
zadaniem ciągłym.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ze względu na charakter kwestii regulowanych w projekcie rozporządzenia nie przewiduje się ewaluacji efektów projektu oraz
nie opracowano mierników.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Nie dotyczy.



























04/27rch
strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: