eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3323
  • Data wpłynięcia: 2015-04-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-05-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1069

3323

Art. 2 projektu ustawy dokonuje zmiany w art. 3 ust. 1 pkt 1d ustawy z dnia 15 grudnia
2000 r. o Inspekcji Handlowej. W miejsce dotychczasowego przepisu wprowadza
przepis stanowiący, że kontrola produktów wykorzystujących energię wprowadzonych
do obrotu lub oddawanych do użytku, o których mowa w aktach delegowanych
określonych w wykazie ogłaszanym na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy z dnia
14 września 2012 r. o obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez
produkty wykorzystujące energię oraz kontroli programu znakowania efektywności
energetycznej urządzeń biurowych, z wyłączeniem produktów wykorzystujących
energię, o których mowa w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1062/2010
z dnia 28 września 2010 r. uzupełniającym dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady
2010/30/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz
standardowe informacje o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez
produkty związane z energią (Dz. Urz. UE L 153 z 18.06.2010, str. 1) w odniesieniu do
etykiet efektywności energetycznej dla telewizorów, będzie prowadzona przez
Inspekcję Handlową. Przepis ten powinien w pełni zapewnić stosowanie przepisów
dotyczących kontroli produktów wykorzystujących energię określonych w dyrektywie
2010/30/UE.
Art. 3 projektu ustawy wprowadza zmiany w art. 199 ust. 1b ustawy z dnia 16 lipca
2004 r. – Prawo telekomunikacyjne. Zgodnie z projektem ustawy, Prezes UKE, jako
organ kontrolujący oraz przeprowadzający kontrolę realizacji programu znakowania
efektywności energetycznej urządzeń biurowych w rozumieniu przepisów ustawy, jest
uprawniony do kontroli:
1)
wprowadzanych do obrotu lub oddawanych do użytku produktów
wykorzystujących energię, o których mowa w rozporządzeniu delegowanym
Komisji (UE) nr 1062/2010 z dnia 28 września 2010 r. uzupełniającym dyrektywę
Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet
efektywności energetycznej dla telewizorów (Dz. Urz. UE L 314 z 30.11.2010,
str. 64, z późn. zm.);
2)
programu znakowania efektywności energetycznej urządzeń biurowych, o którym
mowa w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 106/2008 z dnia 15 stycznia 2008 r.
w sprawie unijnego programu znakowania efektywności energetycznej urządzeń
biurowych (Dz. Urz. UE L 39 z 13.02.2008, str. 1, z późn. zm.).

10
Zgodnie z art. 4 projektu ustawy, wchodzi ona w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia. Czternastodniowe vacatio legis jest zgodne z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia
20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych
(Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172, z późn. zm.).
Ponadto projekt ustawy nie określa warunków wykonywania działalności gospodarczej,
tym samym nie ma do niej zastosowania uchwała nr 20 Rady Ministrów z dnia
20 lutego 2014 r. w sprawie zaleceń ujednolicenia terminów wejścia w życie niektórych
aktów normatywnych (M.P. poz. 205).
Jednocześnie należy zauważyć, iż przedmiotowy projekt ma na celu zapewnienie
prawidłowego stosowania przepisów UE. Zatem, mając na względzie realne zagrożenie
wdrożenia przez Komisję Europejską ponownego postępowania nieformalnego
przeciwko Polsce (jak wskazano w pkt 1 uzasadnienia), które może zakończyć się
wezwaniem do usunięcia uchybienia na mocy art. 258 Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej, uzasadnione jest najszybsze uchwalenie i wejście w życie projektowanych
rozwiązań.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji
Komisji Europejskiej zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz na
podstawie § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. –
Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979), projekt ustawy został opublikowany
w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Rządowego Centrum
Legislacji, a także na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki. W ramach ww.
uzgodnień dotychczas wpłynęło jedno zgłoszenie zainteresowania pracami nad
przedmiotowym projektem ustawy od Związku Pracodawców AGD CECED Polska.
Przekazane uwagi jednakże nie zostały uwzględnione w całości, ponieważ wykraczają
poza zakres przedmiotowej regulacji.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

11





Nazwa projektu
Data sporządzenia
ustawa o zmianie ustawy o obowiązkach w zakresie informowania
Źródło:
o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię oraz

niektórych innych ustaw
• Dyrektywa Parlamentu
Europejskiego i Rady 2010/30/UE
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie
Ministerstwo wiodące – Ministerstwo Gospodarki
wskazania poprzez etykietowanie

oraz standardowe informacje
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
o produkcie, zużycia energii oraz
lub Podsekretarza Stanu
innych zasobów przez produkty
Tomasz Tomczykiewicz
związane z energią (Dz. Urz. UE
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
L 153 z 18.06.2010, str.1)
Tomasz Dąbrowski Dyrektor Departamentu Energetyki
• Rozporządzenie Parlamentu













JST

0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki

0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
(oddzielnie)
Saldo ogółem












budżet państwa












JST

0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki

0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
(oddzielnie)
Źródła finansowania


1 Należy zauważyć, iż art. 16 ust. 3 ustawy o obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty
wykorzystujące energię stanowi, iż w przypadku stwierdzenia przez organ kontrolujący, że produkt wykorzystujący energię nie
spełnia wymagań określonych w etykiecie lub w karcie, opłaty za badania ponosi dostawca. Stanowią one dochód budżetu
państwa. Zatem przedmiotowa regulacja będzie generowała także wpływy do budżetu państwa, niemniej nie będą one znaczące.
Tym bardziej na obecnym etapie nie jest możliwe oszacowanie dochodów budżetu państwa z tego tytułu.

14
Dodatkowe informacje,

w tym wskazanie
Należy zauważyć, iż przedmiotowy projekt ustawy będzie jedynie uszczelniał
źródeł danych i
obowiązujące przepisy ustawy o obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu
przyjętych do obliczeń
założeń
energii przez produkty wykorzystujące energię w zakresie nadzoru rynku tych

produktów oraz ustanawiał organ odpowiedzialny za właściwe stosowanie logo
„Energy Star” zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
nr 106/2008 z dnia 15 stycznia 2008 r. w sprawie unijnego programu znakowania
efektywności energetycznej urządzeń biurowych, które obowiązuje wprost.
Ww. ustawa o obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty
wykorzystujące energię wprowadziła już m.in. system kontroli produktów
wykorzystujących energię oraz nałożyła obowiązki na dostawców oraz dystrybutorów
produktów wykorzystujących energię w zakresie wymagań dotyczących etykietowania.

Realizacja tych zadań powinna być prowadzona w sposób możliwie nieobciążający
finansowo, tj. w sposób możliwy do sfinansowania w ramach limitu wydatków
określonego corocznie w ustawie budżetowej we właściwej części budżetowej, bez
konieczności wyasygnowania środków ponad limit dysponenta.

W projekcie ustawy przewidziano obniżenie wysokości kar pieniężnych za naruszenia
przepisów ustawy. Jak bowiem pokazała praktyka, wysokość kar pieniężnych
określonych w ustawie jest w niektórych przypadkach zbyt rygorystyczna w stosunku
do stwarzanego zagrożenia. Zgodnie z obecną ustawą wynosi ona od pięciokrotnego do
dwudziestokrotnego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce
narodowej.
Na skutek zmiany ww. ustawy wysokość kar pieniężnych będzie wynosiła od
jednokrotnego do dziesięciokrotnego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego
w gospodarce narodowej.
Według informacji przekazanych przez UKE oraz UOKiK wysokość kar pieniężnych
nałożonych w 2013 i 2014 r. z tytułu naruszenia przepisów ustawy, które wpłynęły do
budżetu państwa wyniosła odpowiednio:
– w przypadku kar nałożonych przez UOKiK – 50 620,20 PLN w 2013 r. i 54 750 PLN
w 2014 r.
– w przypadku kar nałożonych przez UKE – 0 PLN w 2013 r. oraz 170 012 PLN
w 2014 r.
Dotychczasowe dochody budżetu państwa z tytułu nałożenia kar za naruszenia
przepisów ustawy są bardzo niskie. Zatem ich obniżenie pozostanie praktycznie bez
wpływu na budżet państwa.

7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców
oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
0
0
0
0
0
0
0
pieniężnym
sektor mikro-, małych 0
0
0
0
0
0
0
(w mln zł,
i średnich przedsiębiorstw
ceny stałe
rodzina, obywatele oraz 0
0
0
0
0
0
0
z … r.)
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
Nie dotyczy
niepieniężnym
sektor mikro-, małych Nie dotyczy
i średnich przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
Nie dotyczy
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
Nie dotyczy
niemierzalnym
sektor mikro-, małych
Nie dotyczy

i średnich przedsiębiorstw

15

rodzina, obywatele oraz
Nie dotyczy
gospodarstwa domowe
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych
Nie dotyczy
i przyjętych do

obliczeń założeń

8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
 zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
 zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
 nie dotyczy

Komentarz:
Projekt ustawy wprowadza wyłącznie obciążenia wymagane przez UE. W związku z kontrolą produktów
w zakresie etykietowania energetycznego produktów wykorzystujących energię oraz systemu „Energy Star”,
należy się spodziewać, iż zwiększy się liczba procedur oraz dokumentów.

9. Wpływ na rynek pracy

Nie dotyczy

10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:

Omówienie wpływu Nie dotyczy

11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego

Zidentyfikowane problemy zostaną rozwiązane wraz z wejściem w życie stosownych przepisów.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Należy podkreślić, iż Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jako organ monitorujący nadzór
rynku w Polsce, zgodnie z ustawą o obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty
wykorzystujące energię, raportuje Komisji Europejskiej funkcjonowanie systemu etykietowania produktów
wykorzystujących energię. Ponadto Komisja Europejska prowadzi corocznie tzw. market survailance excercise,
tj. zobowiązuje organy nadzoru rynku do przekazywania informacji w zakresie prowadzonych kontroli,
tj. obejmujących zarówno kwestię kontroli produktów wykorzystujących energię, jak i systemu „Energy Star”.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz specyfikę projektu ustawy, w opinii Ministerstwa Gospodarki nie ma potrzeby
dokonywania dodatkowej ewaluacji efektów projektowanej regulacji. Do celów ewaluacji proponuje się
wykorzystanie mierników wynikających z formularza Komisji Europejskiej w ramach ww. market survailance

16
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: