eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2734
  • Data wpłynięcia: 2014-09-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-12-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 73

2734

UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie przewidzianego w art. 47a ust. 4 ustawy
z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 94 i 586)
(dalej: „ustawa”), upoważnienia ministra właściwego do spraw instytucji finansowych do
określenia, w drodze rozporządzenia, dokumentów, które należy załączyć do zawiadomienia
o planowanym nabyciu, bezpośrednio lub pośrednio, znacznego pakietu akcji CCP lub
zwiększenia posiadanego pakietu akcji CCP w liczbie pozwalającej na uzyskanie lub
przekroczenie 10%, 20%, 30% lub 50% głosów na walnym zgromadzeniu, lub udziału
w kapitale zakładowym CCP, albo stanie się jego podmiotem dominującym, mając na
względzie zapewnienie proporcjonalności wymaganych informacji w zależności od
zamierzonego wpływu podmiotu składającego zawiadomienie na zarządzanie CCP.
Art. 47a ust. 1 ustawy, do którego odwołuje się ustawodawca w upoważnieniu do
wydania rozporządzenia, określa zakres informacji niezbędnych do dokonania przez organ
nadzoru oceny ostrożnościowej planowanego nabycia lub objęcia akcji lub praw z akcji CCP.
Powołany przepis realizuje wymóg określony w art. 32 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów
pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów
centralnych i repozytoriów transakcji (dalej: „rozporządzenie 648/2012”), zgodnie z którym
państwa członkowskie publicznie udostępniają wykaz informacji, które muszą być przekazane
właściwym organom w momencie składania zawiadomienia.
Ustawa w art. 47a ust. 1 określa zakres informacji, jakie mają być przekazane
właściwym organom, natomiast projekt rozporządzenia określa szczegółowo wykaz
dokumentów mających informacje te odzwierciedlać.
Projektowane rozporządzenie zakłada przekazywanie przez podmiot zamierzający nabyć
akcje lub udziały CCP podobnych dokumentów, jakie zostały określone w analogicznych
rozporządzeniach Ministra Finansów w sprawie dokumentów załączanych do zawiadomień
o zamiarze nabycia albo objęcia akcji:
1) krajowej instytucji pieniądza elektronicznego (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia
6 marca 2014 r. w sprawie dokumentów załączanych do zawiadomień o zamiarze
nabycia albo objęcia akcji lub udziałów krajowej instytucji pieniądza elektronicznego
(Dz. U. poz. 386),
9

2) banku krajowego (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r.
w sprawie dokumentów załączanych do zawiadomień o zamiarze nabycia albo objęcia
akcji lub praw z akcji banku krajowego lub o zamiarze stania się podmiotem
dominującym banku krajowego (Dz. U. Nr 161, poz. 1081),
3) krajowego zakładu ubezpieczeń (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia
2010 r. w sprawie dokumentów załączanych do zawiadomień o zamiarze nabycia albo
objęcia akcji lub praw z akcji krajowego zakładu ubezpieczeń lub o zamiarze stania się
podmiotem dominującym krajowego zakładu ubezpieczeń (Dz. U. Nr 161, poz. 1082),
4) towarzystwa funduszy inwestycyjnych (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia
20 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentów załączanych do zawiadomień o zamiarze
nabycia albo objęcia akcji lub praw z akcji towarzystwa funduszy inwestycyjnych lub
o zamiarze stania się podmiotem dominującym towarzystwa funduszy inwestycyjnych
(Dz. U. Nr 161, poz. 1083).
Dokumenty umożliwiające identyfikację podmiotu składającego zawiadomienie, osób
zarządzających jego działalnością oraz osób przewidzianych do pełnienia funkcji członków
zarządu zostały określone w § 2 pkt 1, 4, i 5. Dokumenty pozwalające na identyfikację CCP,
którego akcje mają być nabyte lub objęte (art. 47a ust. 1 pkt 2 ustawy) są zawarte w § pkt 6.
Dokumenty dotyczące działalności zawodowej, gospodarczej lub statutowej podmiotu
składającego zawiadomienie oraz osób zarządzających jego działalnością (art. 47a ust. 1 pkt 3
ustawy) są zawarte w § 2 pkt 2, 7 i 10. Podmiot składający zawiadomienie jest zobowiązany
również do przedstawienia graficznego schematu grupy podmiotów, do której należy, ze
wskazaniem ich nazw, adresów, przedmiotów działalności oraz rodzaju i zakresu powiązań
pomiędzy podmiotami w grupie (§ 2 pkt 3).
W zakresie informacji pozwalających organowi nadzoru na zbadanie, czy podmiot
składający zawiadomienie daje rękojmię należytego prowadzenia działalności, znalazły się
oświadczenia o środkach nadzorczych, jakie były podejmowane przez właściwy organ
nadzoru w stosunku do podmiotu składającego zawiadomienie, oświadczenia o przypadkach
odmowy uzyskania lub cofnięcia zezwolenia, oświadczenia o postępowaniach prowadzonych
w stosunku do tego podmiotu przez organy nadzoru (§ 2 pkt 10) oraz dokumenty dotyczące
członków zarządu lub osób kierujących działalnością CCP, a także osób przewidzianych na
członków zarządu CCP w przypadku planowanych zmian w tym zakresie, informujące
o skazaniach, zakończonych postępowaniach administracyjnych lub cywilnych oraz toczących
10

się postępowaniach sądowych, administracyjnych i dyscyplinarnych (§ 2 pkt 8 i 9), co
wypełnia delegację zawartą w art. 47a ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy.
W ramach informacji o sytuacji finansowej podmiotu składającego zawiadomienie,
o których mowa w art. 47a ust. 1 pkt 5 ustawy, będą wymagane sprawozdania finansowe,
potwierdzone przez banki informacje o przepływach środków pieniężnych, zeznania
podatkowe, zaświadczenia właściwych organów podatkowych, informacje o ratingach
opracowane przez wyspecjalizowane podmioty oraz oświadczenia o aktywach, które mają być
zbyte w ciągu roku od dnia złożenia zawiadomienia (§ 2 pkt 11–15 i 19). Informacje,
o których mowa w art. 47a ust. 1 pkt 8 ustawy, uszczegółowione są w § 2 pkt 6 i 16–18.
Realizując zasadę proporcjonalności w stosunku do stopnia zaangażowania
potencjalnego nabywcy w zarządzanie CCP, którego akcje mają być nabyte, rozporządzenie
przesądza, że informacje dotyczące zamiarów podmiotu składającego zawiadomienie (art. 47a
ust. 1 pkt 9 ustawy) w odniesieniu do przyszłej działalności CCP powinny być zawarte,
w zależności od ilości nabywanych/obejmowanych akcji, w dołączonym do zawiadomienia
planie działalności lub w strategii działalności. W przypadku zamiaru nabycia lub objęcia
akcji lub praw z akcji CCP w liczbie pozwalającej na uzyskanie lub przekroczenie 50%
głosów na walnym zgromadzeniu, lub udziału w kapitale zakładowym albo stania się
podmiotem dominującym, plan działalności powinien obejmować: plan rozwoju działalności
CCP, oczekiwane przyszłe dane finansowe CCP, ocenę wpływu realizacji zamiaru objętego
zawiadomieniem na organizację CCP, projektowaną architekturę systemów informatycznych
tego domu oraz politykę w zakresie zlecenia wykonywania CCP innym podmiotom.
W przypadku zamiaru nabycia mniejszego pakietu akcji, podmiot składający zawiadomienie
dołącza strategię działalności obejmującą: okres, przez jaki podmiot składający
zawiadomienie zamierza posiadać akcje lub prawa z akcji CCP oraz zamiary zwiększenia,
zmniejszenia lub utrzymania liczby posiadanych akcji, lub praw z akcji w przyszłości,
oświadczenie, czy podmiot składający zawiadomienie zamierza być aktywnym
akcjonariuszem mniejszościowym, ze wskazaniem, jakie kierunki rozwoju działalności CCP
będzie popierał, a jakich nie, oświadczenie o woli i możliwościach finansowych udziału
w podwyższaniu kapitału zakładowego CCP w przypadku rozwoju jego działalności lub
trudności finansowych. Przy czym w przypadku, kiedy zamiar dotyczy nabycia lub objęcia
akcji lub praw z akcji w liczbie odpowiadającej 20% lub więcej głosów na walnym
zgromadzeniu CCP, lub jego kapitału zakładowego, strategia działalności powinna dodatkowo
11

obejmować m.in. szczegółowy opis wpływu na finanse CCP oraz strategię jego rozwoju (§ 2
pkt 20).
Projekt rozporządzenia zakłada, że w przypadku nieposiadania przez podmiot
zawiadamiający określonego dokumentu (np. ratingu) lub niezaistnienia konkretnych
okoliczności (ukarania, zastosowania środków nadzorczych), podmiot ten może złożyć
stosowne oświadczenie.
Zgodnie z treścią § 3 projektu rozporządzenia przewiduje się, że rozporządzenie wejdzie
w życie po upływie 14 dni od jego ogłoszenia.
Zawarte w projekcie regulacje nie stanowią przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.), dlatego też projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 decyzji Rady 98/415/WE z dnia 29 czerwca 1998 r. w sprawie
konsultacji Europejskiego Banku Centralnego udzielanych władzom krajowym w sprawie
projektów przepisów prawnych (Dz. Urz. WE L 189 z 03.07.1998, str. 42; Dz. Urz. UE
Polskie Wydanie Specjalne rozdz. 1, t. 1, str. 446), projekt rozporządzenia nie będzie
przedmiotem konsultacji z Europejskim Bankiem Centralnym.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz § 52 ust. 1 uchwały nr 190
Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P.
poz. 979) projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji.
W związku z art. 50 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U.
z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.) należy podnieść, że projektodawca nie przewiduje, aby
zmiany rozporządzenia miały wpływ na sektor finansów publicznych, w tym na zwiększenie
wydatków lub zmniejszenie dochodów jednostek sektora finansów publicznych.
Projekt rozporządzenia nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.

12

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na podmioty zamierzające nabyć akcje lub
udziały CCP, lub stać się podmiotem dominującym CCP, oraz na organ nadzoru. Projekt
zakłada przekazywanie dokumentów analogicznych do określonych w rozporządzeniach
Ministra Finansów dotyczących dokumentów załączanych do zawiadomień o zamiarze
nabycia lub objęcia akcji odpowiednio: 1) krajowej instytucji pieniądza elektronicznego,
2) banku krajowego, 3) krajowego zakładu ubezpieczeń oraz 4) towarzystwa funduszy
inwestycyjnych.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym, w których będą
uczestniczyli przedstawiciele instytucji reprezentujących środowisko rynku kapitałowego,
m.in.: Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., Izby Domów Maklerskich, Izby
Zarządzających Funduszami i Aktywami, Narodowego Banku Polskiego, Krajowego
Depozytu Papierów Wartościowych S.A., Rady Banków Depozytariuszy, Polskiego
Stowarzyszenia Inwestorów Kapitałowych, Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych, Związku
Maklerów i Doradców, Związku Banków Polskich oraz BondSpot S.A.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego

Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor
finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw

Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia powinno mieć pozytywny wpływ na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość. Ustalenie wyczerpującej listy dokumentów,
które należy dołączyć do zawiadomienia, powinno pozytywnie wpłynąć na sprawność
prowadzonych postępowań administracyjnych. Wpływ projektowanego wykazu dokumentów
na koszty obowiązków informacyjnych, które będą ponosić podmioty objęte regulacją
13

strony : 1 ... 10 ... 50 ... 63 . [ 64 ] . 65

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: