eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2734
  • Data wpłynięcia: 2014-09-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-12-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 73

2734

– 10 –
7)
powiadamiania Komisji o znaczących zmianach wysokości opłat pobieranych
w ramach kredytowania określonych instrumentów finansowych lub ich kategorii,
wprowadzony na podstawie art. 19 rozporządzenia 236/2012,
8)
przekazania informacji lub wyjaśnień na żądanie Komisji, o którym mowa
w art. 16, art. 18 ust. 3 lub art. 19 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji
(UE) nr 918/2012 z dnia 5 lipca 2012 r. uzupełniającego rozporządzenie
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 236/2012 w sprawie krótkiej sprzedaży
i wybranych aspektów dotyczących swapów ryzyka kredytowego w odniesieniu do
definicji, obliczania pozycji krótkich netto, pokrytych swapów ryzyka
kredytowego z tytułu długu państwowego, progów powodujących obowiązek
zgłoszenia, progów płynności w odniesieniu do zawieszenia ograniczeń, znacznych
spadków wartości instrumentów finansowych i wystąpienia niekorzystnych
zdarzeń (Dz. Urz. UE L 274 z 9.10.2012, str. 1)
– Komisja może, w drodze decyzji, nałożyć karę pieniężną do wysokości 500 000 zł.
Art. 171b. Na każdego, kto:
1)
narusza ograniczenia w zakresie dokonywania krótkiej sprzedaży, określone
w art. 12 lub art. 13 rozporządzenia 236/2012,
2)
narusza ograniczenia w zakresie zawierania transakcji swapu ryzyka kredytowego
z tytułu długu państwowego, określone w art. 14 rozporządzenia 236/2012,
3)
narusza ograniczenia w zakresie zawierania transakcji swapu ryzyka kredytowego
z tytułu długu państwowego lub w zakresie wartości otwieranych pozycji
dotyczących swapu ryzyka kredytowego z tytułu długu państwowego,
wprowadzone na podstawie art. 21 rozporządzenia 236/2012,
4)
narusza zakaz lub ograniczenia w zakresie dokonywania krótkiej sprzedaży lub
zawierania innych transakcji, w przypadku których spadek ceny lub wartości
instrumentu finansowego wiąże się z uzyskaniem korzyści majątkowej,
wprowadzone na podstawie art. 20 lub art. 28 ust. 1 lit. b rozporządzenia 236/2012,
– 11 –
5)
narusza zakaz lub ograniczenia w zakresie dokonywania na rynku regulowanym
lub w alternatywnym systemie obrotu krótkiej sprzedaży określonego instrumentu
finansowego lub zawierania innych transakcji mających za przedmiot określony
instrument finansowy, wprowadzone na podstawie art. 23 rozporządzenia
236/2012
– Komisja może, w drodze decyzji, nałożyć karę pieniężną do wysokości 1 000 000 zł
albo do wysokości dziesięciokrotności korzyści majątkowej uzyskanej w wyniku
transakcji.
Art. 171c. W przypadku gdy podmiot stosujący wyłączenie, o którym mowa
w art. 17 ust. 1 rozporządzenia 236/2012, wbrew obowiązkowi określonemu w art. 17
ust. 9 tego rozporządzenia, nie powiadamia niezwłocznie Komisji o zmianach
wpływających na prawo do korzystania z wyłączenia, Komisja może, w drodze decyzji,
nałożyć na ten podmiot karę pieniężną do wysokości 500 000 zł.
Art. 171d. W przypadku gdy podmiot stosujący wyłączenie, o którym mowa
w art. 17 ust. 3 rozporządzenia 236/2012, wbrew obowiązkowi określonemu w art. 17
ust. 10 tego rozporządzenia, nie powiadamia niezwłocznie Komisji o zmianach
wpływających na prawo do korzystania z wyłączenia, Komisja może, w drodze decyzji,
nałożyć na ten podmiot karę pieniężną do wysokości 500 000 zł.
Art. 171e. W przypadku gdy podmiot stosujący wyłączenie, o którym mowa
w art. 17 ust. 1, 3 lub 4 rozporządzenia 236/2012, nie wykonuje lub nienależycie
wykonuje obowiązek przekazania, na żądanie Komisji, o którym mowa w art. 17 ust. 11
tego rozporządzenia, informacji o działalności prowadzonej w ramach wyłączenia lub
o posiadanych pozycjach krótkich, Komisja może, w drodze decyzji, nałożyć na ten
podmiot karę pieniężną do wysokości 500 000 zł.
Art. 171f. Przy ustalaniu wysokości kar pieniężnych, o których mowa
w art. 171a–171e, należy uwzględnić w szczególności stopień i zakres naruszenia, jego
wpływ na prawidłowe funkcjonowanie rynku kapitałowego oraz możliwości finansowe
podmiotu, który dokonał naruszenia.”;
– 12 –
18) po art. 173 dodaje się art. 173a–173j w brzmieniu:
„Art. 173a. 1. Na kontrahentów finansowych w rozumieniu art. 2 pkt 8
rozporządzenia 648/2012, którzy nie wykonują lub nienależycie wykonują obowiązki:
1)
rozliczania kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem
regulowanym należących do tych klas instrumentów, które zostały uznane za
podlegające obowiązkowi rozliczania, określone w art. 4 rozporządzenia 648/2012,
2)
zgłaszania szczegółowych informacji na temat zawartego przez siebie kontraktu
pochodnego oraz na temat wszelkich zmian lub rozwiązania tego kontraktu,
określone w art. 9 ust. 1 lub 3 rozporządzenia 648/2012,
3)
prowadzenia ewidencji zawartych przez siebie kontraktów pochodnych oraz
wszelkich ich zmian, określone w art. 9 ust. 2 rozporządzenia 648/2012,
4)
w zakresie technik ograniczania ryzyka kontraktów pochodnych będących
przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym nierozliczanych przez CCP,
określone w art. 11 rozporządzenia 648/2012 lub art. 14 rozporządzenia
delegowanego Komisji (UE) nr 149/2013 z dnia 19 grudnia 2012 r.
uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
nr 648/2012 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych
dotyczących pośrednich uzgodnień rozliczeniowych, obowiązku rozliczania,
rejestru publicznego, dostępu do systemu obrotu, kontrahentów niefinansowych,
technik ograniczania ryzyka związanego z kontraktami pochodnymi będącymi
przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, które nie są rozliczane przez
kontrahenta centralnego (Dz. Urz. UE L 52 z 23.02.2013, str. 11), zwanego dalej
„rozporządzeniem 149/2013”,
5)
podawania do wiadomości publicznej informacji, o których mowa w art. 11 ust. 11
rozporządzenia 648/2012
– Komisja może, w drodze decyzji, nałożyć karę pieniężną do wysokości 10 000 000 zł,
nie większą jednak niż 10% przychodu wykazanego w ostatnim zbadanym
sprawozdaniu finansowym, a w przypadku braku obowiązku badania sprawozdania
finansowego – nie większą jednak niż 10% przychodu wykazanego w ostatnim
zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym.
2. Na kontrahentów finansowych, którzy nie wykonują lub nienależycie wykonują
obowiązki, o których mowa w ust. 1, i którzy wbrew obowiązkowi nie sporządzili lub
– 13 –
nie poddali badaniu sprawozdania finansowego, Komisja może, w drodze decyzji,
nałożyć karę pieniężną do wysokości 10 000 000 zł.
3. Na kontrahentów finansowych, którzy nie wykonują lub nienależycie wykonują
obowiązki, o których mowa w ust. 1, i którzy nie mają obowiązku sporządzenia
sprawozdania finansowego, Komisja może, w drodze decyzji, nałożyć karę pieniężną do
wysokości 1 000 000 zł.
Art. 173b. 1. Na kontrahentów niefinansowych w rozumieniu art. 2 pkt 9
rozporządzenia 648/2012, którzy nie wykonują lub nienależycie wykonują obowiązki:
1)
rozliczania kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem
regulowanym należących do tych klas instrumentów, które na podstawie art. 10
rozporządzenia 648/2012 zostały uznane za podlegające obowiązkowi rozliczania,
określone w art. 4 rozporządzenia 648/2012,
2)
zgłaszania szczegółowych informacji na temat zawartego przez siebie kontraktu
pochodnego oraz na temat wszelkich zmian lub rozwiązania tego kontraktu,
określone w art. 9 ust. 1 lub 3 rozporządzenia 648/2012,
3)
prowadzenia ewidencji zawartych przez siebie kontraktów pochodnych oraz
wszelkich ich zmian, określone w art. 9 ust. 2 rozporządzenia 648/2012,
4)
powiadamiania Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych
i Komisji o zajęciu w kontraktach pochodnych będących przedmiotem obrotu poza
rynkiem regulowanym pozycji przekraczających próg rozliczania, określone
w art. 10 rozporządzenia 648/2012,
5)
w zakresie technik ograniczania ryzyka kontraktów pochodnych będących
przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym nierozliczanych przez CCP,
określone w art. 11 rozporządzenia 648/2012 lub art. 14 rozporządzenia 149/2013,
6)
podawania do wiadomości publicznej informacji, o których mowa w art. 11 ust. 11
rozporządzenia 648/2012
– Komisja może, w drodze decyzji, nałożyć karę pieniężną do wysokości 1 000 000 zł,
nie większą jednak niż 10% przychodu wykazanego w ostatnim zbadanym
sprawozdaniu finansowym, a w przypadku braku obowiązku badania sprawozdania
finansowego – nie większą jednak niż 10% przychodu wykazanego w ostatnim
zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym.
2. Na kontrahentów niefinansowych, którzy nie wykonują lub nienależycie
wykonują obowiązki, o których mowa w ust. 1, i którzy wbrew obowiązkowi nie
– 14 –
sporządzili lub nie poddali badaniu sprawozdania finansowego, Komisja może,
w drodze decyzji, nałożyć karę pieniężną do wysokości 1 000 000 zł.
3. Na kontrahentów niefinansowych, którzy nie wykonują lub nienależycie
wykonują obowiązki, o których mowa w ust. 1, i którzy nie mają obowiązku
sporządzenia sprawozdania finansowego, Komisja może, w drodze decyzji, nałożyć karę
pieniężną do wysokości 500 000 zł.
Art. 173c. 1. W przypadku gdy CCP nie wykonuje lub nienależycie wykonuje
obowiązki:
1)
niedyskryminującego przyjmowania kontraktów do rozliczenia lub udzielania
systemowi obrotu dostępu, określone w art. 7 rozporządzenia 648/2012,
2)
zgłaszania szczegółowych informacji na temat zawartego przez siebie kontraktu
pochodnego oraz na temat wszelkich zmian lub rozwiązania tego kontraktu,
określone w art. 9 ust. 1 lub 3 rozporządzenia 648/2012,
3)
niezwłocznego informowania Komisji o wszelkich istotnych zmianach mających
wpływ na warunki wymagane dla uzyskania zezwolenia, określone w art. 14 ust. 4
rozporządzenia 648/2012,
4)
niezwłocznego informowania Komisji o podjętych przez zarząd decyzjach
nieuwzględniających opinii komisji ds. ryzyka, określone w art. 28 ust. 5
rozporządzenia 648/2012,
5)
niezwłocznego informowania Komisji o niemożności wywiązywania się przez
członka rozliczającego CCP z jego przyszłych zobowiązań, określone w art. 48
ust. 3 rozporządzenia 648/2012,
6)
określone w art. 3 rozporządzenia 149/2013
– Komisja może, w drodze decyzji, nałożyć na CCP karę pieniężną do wysokości
10 000 000 zł, nie większą jednak niż 10% przychodu wykazanego w ostatnim
zbadanym sprawozdaniu finansowym, a w przypadku braku obowiązku badania
sprawozdania finansowego – nie większą jednak niż 10% przychodu wykazanego
w ostatnim zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym.
2. Na CCP, które nie wykonuje lub nienależycie wykonuje obowiązki, o których
mowa w ust. 1, i które wbrew obowiązkowi nie sporządziło lub nie poddało badaniu
sprawozdania finansowego, Komisja może, w drodze decyzji, nałożyć karę pieniężną do
wysokości 10 000 000 zł.
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 50 ... 65

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: