Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy propozycji rozwiązań zmierzających do utrzymania stabilnego i silnego systemu zarządzania środkami Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych podlegającego społecznej kontroli co możliwe jest przy zachowaniu osobowości prawnej Funduszu i jego organów tj. Zarządu Funduszu i Rady Nadzorczej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2616
- Data wpłynięcia: 2014-07-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1457
2616
założeniami polityki zatrudniania, rehabilitacji zawodowej i społecznej osób
niepełnosprawnych, określonymi przez Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych.
Dokonuje także kontroli i oceny działalności Zarządu Funduszu oraz zatwierdza programy
służące rehabilitacji zawodowej i społecznej adresowane do osób niepełnosprawnych.
Pozostawienie osobowości prawnej Funduszu nie pozbawi Ministra Pracy i Polityki
Społecznej wpływu na jego działalność, ponieważ z mocy ustawy o rehabilitacji, minister
właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego sprawuje nadzór nad Funduszem. Ma także
merytoryczny wpływ na działalność Funduszu, ponieważ Pełnomocnik Rządu
do Spraw Osób Niepełnosprawnych, będący sekretarzem stanu w urzędzie obsługującym
ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego jest jednocześnie Prezesem Rady
Nadzorczej.
Z doświadczeń międzynarodowych wynika, iż państwowe fundusze celowe,
ze względu na wysoki poziom aktywów finansowych jakimi dysponują, wymagają często
specjalnych zasad zarządzania, zarówno w ujęciu planów strategiczno - finansowych, jak
i odpowiedniej podstawy organizacyjnej. Propozycja pozbawienia Funduszu osobowości
prawnej spotkała się z silnym protestem środowiska osób niepełnosprawnych. Do Ministra
Pracy i Polityki Społecznej, a także do Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób
Niepełnosprawnych wystąpienia w tej sprawie skierowało 55 organizacji pozarządowych,
organizacje pracodawców i organizacje związkowe oraz wiele indywidualnych osób
niepełnosprawnych. Dotychczasowa formuła funkcjonowania Funduszu, sprawdziła się,
a zatem, celowe wydaje się jej pozostawienie, tym bardziej, że rozwiązanie to nie generuje
żadnych kosztów.
W celu zapewnienia kontynuacji i sprawnego realizowania zadań przez Fundusz
niezbędne jest wprowadzenie zmian w ustawie Przepisy wprowadzające ustawę
o finansach publicznych.
W art. 1 w pkt 1 i 2 projektodawca dokonuje zmiany w art. 45 ustawy o rehabilitacji.
Fundusz będzie funduszem celowym w rozumieniu ustawy o finansach publicznych,
z zastrzeżeniem ust. 2a. Projektodawca pozostawia osobowość prawną Funduszu w celu
zapewnienia kontynuacji i sprawnego realizowania przez niego zadań. Do Funduszu nie będą
miały zastosowania przepisy art. 29 ust. 3 i 4 ustawy o finansach publicznych.
Zgodnie z przywołanym art. 29 ust. 3 i 4 ustawy, państwowy fundusz celowy nie posiada
osobowości prawnej i stanowi wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje minister
wskazany w ustawie tworzącej fundusz albo inny organ wskazany w tej ustawie.
W art. 2 proponuje się uregulować kwestię zwolnienia podatkowego Funduszu
z podatku dochodowego od osób prawnych. Proponuje się zmianę w art. 17 w ust. 1 ustawy
z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, polegającą na dodaniu
po pkt 4p pkt 4pa, zgodnie z którym zwolnione od podatku będą dochody Funduszu
- w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.
W art. 3 proponuje się zmianę ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy
wprowadzające ustawę o finansach publicznych. Zmiany te mają charakter doprecyzowujący.
Wskazać należy, że przepisy ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o finansach
publicznych dokonały zmian w ustawie o rehabilitacji polegających m. in. na tym, że
Fundusz z dniem
1 stycznia 2015 r. stanie się państwowym funduszem celowym w rozumieniu ustawy
o finansach publicznych, którego dysponentem będzie minister właściwy do spraw
zabezpieczenia społecznego. Zatem, w przypadku pozostawienia osobowości prawnej
Funduszu konieczne jest dokonanie przedmiotowych zmian.
W art. 4 proponuje się, aby projektowana ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia
2015 r.
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2616 › Pobierz plik