Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych
projekt dotyczy przyznania specjalnego zasiłku opiekuńczego osobie sprawującej opiekę nad osobą, której niepełnosprawność powstała po 25 roku życia, bez względu na dochód rodziny osoby wymagającej opieki i sprawującej opiekę i w przypadku gdy osoby te nie podejmują pracy zarobkowej w związku ze sprawowaniem stałej opieki
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1766
- Data wpłynięcia: 2013-08-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów
- data uchwalenia: 2014-04-04
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 567
1766
Druk nr 1766
Warszawa, 1 sierpnia 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o świadczeniach
rodzinnych.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Annę Bańkowską.
(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Marek Balt; (-) Anna
Bańkowska; (-) Jacek Czerniak; (-) Eugeniusz Czykwin; (-) Tomasz
Garbowski;
(-) Tadeusz
Iwiński; (-) Dariusz Joński; (-) Tomasz
Kamiński; (-) Adam Kępiński; (-) Krystyna Łybacka; (-) Zbigniew
Matuszczak; (-) Leszek Miller; (-) Grzegorz Napieralski; (-) Cezary
Olejniczak; (-) Artur Ostrowski; (-) Stanisława Prządka; (-) Małgorzata
Sekuła-Szmajdzińska;
(-) Tadeusz Tomaszewski;
(-) Jerzy
Wenderlich; (-) Bogusław Wontor; (-) Stanisław Wziątek; (-) Zbyszek
Zaborowski.
Projekt
USTAWA
z dnia
2013 r.
o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych
Art. 1
W ustawie z dnia z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992, z późn. zm.) wprowadza się następujące
zmiany:
1) w art. 16 a otrzymuje brzmienie:
„1. Specjalny zasiłek opiekuńczy przysługuje osobom, na
których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. -
Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2012 r. poz. 788 i
1529) ciąży obowiązek alimentacyjny, jeżeli nie podejmują lub
rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w
związku z koniecznością sprawowania stałej opieki nad osobą
legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu
niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności
łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej
opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie
ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz
konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna
dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji.
2. Specjalny zasiłek opiekuńczy przysługuje w wysokości
520,00 zł miesięcznie.
3. Specjalny zasiłek opiekuńczy przysługujący za niepełne
miesiące kalendarzowe wypłaca się w wysokości 1/30
specjalnego zasiłku opiekuńczego za każdy dzień. Należną
kwotę zasiłku zaokrągla się do 10 groszy w górę.
4. Specjalny zasiłek opiekuńczy nie przysługuje, jeżeli:
1) osoba sprawująca opiekę:
a) ma ustalone prawo do emerytury, renty, renty rodzinnej
z tytułu śmierci małżonka przyznanej w przypadku zbiegu
prawa do renty rodzinnej i innego świadczenia emerytalno-
rentowego, renty socjalnej, zasiłku stałego, nauczycielskiego
świadczenia kompensacyjnego, zasiłku przedemerytalnego
lub świadczenia przedemerytalnego,
b) podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i
rentowym z innych tytułów,
c) ma ustalone prawo do specjalnego zasiłku opiekuńczego
lub świadczenia pielęgnacyjnego,
d) legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu
niepełnosprawności;
2) osoba wymagająca opieki została umieszczona w
rodzinie zastępczej, z wyjątkiem rodziny zastępczej
spokrewnionej, w rodzinnym domu dziecka albo, w
związku z koniecznością kształcenia, rewalidacji lub
rehabilitacji, w placówce zapewniającej całodobową opiekę,
w tym w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym, z
wyjątkiem podmiotu wykonującego działalność leczniczą, i
korzysta w niej z całodobowej opieki przez więcej niż 5 dni
w tygodniu;
3) na osobę wymagającą opieki inna osoba ma ustalone
prawo do wcześniejszej emerytury;
4) członek rodziny osoby sprawującej opiekę ma ustalone
prawo do dodatku do zasiłku rodzinnego, o którym mowa
w art. 10, specjalnego zasiłku opiekuńczego lub świadczenia
pielęgnacyjnego;
5) na osobę wymagającą opieki jest ustalone prawo do
dodatku do zasiłku rodzinnego, o którym mowa w art. 10,
prawo do specjalnego zasiłku opiekuńczego lub prawo do
świadczenia pielęgnacyjnego;
6) na osobę wymagającą opieki inna osoba jest uprawniona
za granicą do świadczenia na pokrycie wydatków
związanych z opieką, chyba że przepisy o koordynacji
systemów zabezpieczenia społecznego lub dwustronne
umowy o zabezpieczeniu społecznym stanowią inaczej.”
2) Art. 23. skreśla się ust. 4f.
Art. 1
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 września 2013 r.
UZASADNIENIE
Obecnie na podstawie ustawy o świadczeniach rodzinnych ustalane jest
uprawnienie do specjalnego zasiłku opiekuńczego. Z dniem 30 czerwca 2013
r., w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie
ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw zostały
wygaszone wszystkie przyznane przed 1 stycznia 2013 r. świadczenia
pielęgnacyjne. Od 1 lipca 2013 r. ustalane są ponownie uprawnienia do
świadczeń z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w
związku z koniecznością opieki nad niepełnosprawnym członkiem rodziny
(niepełnosprawność musi być w stopniu znacznym lub ze wskazaniami stałej
opieki na co dzień). Są to:
1. świadczenie pielęgnacyjne - gdy niepełnosprawność powstała u
osoby wymagającej opieki przed 18 rokiem życia (lub 25 r życia w
trakcie nauki) - zazwyczaj będą to rodzice pobierający świadczenia na
dzieci.
2. specjalny zasiłek opiekuńczy - gdy niepełnosprawność osoby
wymagającej opieki powstała po 25 r życia. Tu jednak muszą być
łącznie spełnione dwie podstawowe przesłanki:
• dochód rodziny osoby wymagającej opieki i sprawującej opiekę
nie może przekroczyć w przeliczeniu na osobę w rodzinie 623 zł
netto
• osoba sprawująca musiałaby zrezygnować z zatrudnienia.
Druga z tych przesłanek oznacza konieczność przedstawienia
dokumentu potwierdzającego fakt, że osoba ta musiała zrezygnować z
zatrudnienia w związku z koniecznością opieki nad członkiem rodziny
(świadectwo pracy, wykreślenie z ewidencji działalności gospodarczej). Nie
wystarczy fakt nie podejmowania zatrudnienia (czyli zarejestrowanie w PUP
jako bezrobotny).
Z naszych szacunków wynika, że w przeszło 30% osób obecnie
pobierających świadczenie pielęgnacyjne to rodzina spokrewniona w stopniu
pierwszym pobierająca świadczenie na dorosłego członka rodziny (tu będzie
badane czy osoby zrezygnowały z zatrudnienia przechodząc na świadczenie i
czy spełniają kryterium dochodowe). Z tej grupy tylko kilka procent to osoby
mogące wykazać się dokumentem świadczącym o rezygnacji z pracy
zawodowej - świadectwem pracy, wykreśleniem z ewidencji działalności
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1766 › Pobierz plik