eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt dotyczy zagadnień związanych z wprowadzaniem nowego systemu przyznawania uprawnień na stanowisku maszynisty na terytorium Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1329
  • Data wpłynięcia: 2012-12-04
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

1329


c) Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego

Przedmiotowa regulacja nie będzie miała wpływu na sektor finansów publicznych.

d) Wpływ regulacji na rynek pracy
Według założeń wnioskodawców, w związku z wysoką średnią wieku pracowników wykonujących
czynności na stanowiskach związanych z prowadzeniem pojazdów kolejowych, w ciągu najbliższych
5 lat, przy założeniu utrzymania aktualnych potrzeb przewozowych, niezbędne będzie wyszkolenie
ponad 3 tysięcy nowych maszynistów. Przedmiotowa regulacja przyczyni się do poprawy
transparentności nowego systemu przyznawania uprawnień maszynistów, zwiększając
zainteresowanie pracą na tym stanowisku w sytuacji niedoboru maszynistów na rynku pracy. Wejście
w życie proponowanych regulacji umożliwi osobom zatrudnionym na stanowiskach związanych z
prowadzeniem pojazdów kolejowych płynne przejście do nowego systemu uznawania kwalifikacji
zawodowych.

e) Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Przedmiotowa regulacja wypłynie pozytywnie na jakość szkoleń oferowanych przez przedsiębiorców
prowadzących ośrodki szkolenia i egzaminowania maszynistów oraz kandydatów na maszynistów.
Nałożenie na przewoźników kolejowych i zarządców infrastruktury obowiązku pokrywania kosztów
badań lekarskich i psychologicznych, kierowania na te badania oraz przechowywania orzeczeń
lekarskich nie spowoduje wzrostu kosztów ich działalności ponieważ w aktualnym stanie prawnym są
oni również do tego zobowiązani.

f) Źródła finansowania
Wejście w życie ustawy nie powoduje konieczności wydatkowania środków finansowych.

4. Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.


Warszawa, 3 stycznia 2013 r.
BAS–WAPEiM–3254/12

Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Arkadiusz Mularczyk)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2012 r. poz. 32, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:


I.
Przedmiot projektu ustawy

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (Dz.
U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, ze zm.) przewiduje szereg zmian dotyczących
licencji maszynisty oraz świadectwa maszynisty. Projekt zawiera przepisy
przejściowe.
Należy zauważyć, że projekt zawiera odesłania do nieistniejących
przepisów. Przepisy art. 1 pkt 7 lit. l i m projektu, dotyczące – odpowiednio –
zmian w art. 22a ust. 9 ustawy o transporcie kolejowym i dodania w art. 22a tej
ustawy ust. 9a lit. a, odsyłają do (art. 22a) ust. 8 pkt 4 i ust. 8 pkt 2. Wskazane
jednostki redakcyjne nie istnieją w obowiązującym brzmieniu ustawy o
transporcie kolejowym, nie przewiduje ich również projekt ustawy.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Projektowany nowy przepis art. 22ca ustawy o transporcie kolejowym,
dotyczący m.in. oświadczeń maszynisty o świadczeniu pracy na rzecz innego
przewoźnika kolejowego, ma wejść w życie po upływie 12 miesięcy od dnia
ogłoszenia.

II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Zagadnień regulowanych w projekcie ustawy dotyczą następujące akty
prawa Unii Europejskiej:
 dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 czerwca 2008 r. w
sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L
191 z 18.7.2008 r., s. 1, ze zm.),
 dyrektywa 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23
października 2007 r. w sprawie przyznawania uprawnień maszynistom
prowadzącym lokomotywy i pociągi w obrębie systemu kolejowego
Wspólnoty (Dz. Urz. UE L 315, z 3.12.2007 r., s. 51)
oraz wydane na podstawie dyrektywy 2007/59/WE:
 rozporządzenie Komisji (UE) Nr 36/2010 z dnia 3 grudnia 2009 r. w
sprawie wspólnotowych wzorów licencji maszynisty, świadectw
uzupełniających, uwierzytelnionych odpisów świadectw uzupełniających
oraz wniosków o wydanie licencji maszynisty zgodnie z dyrektywą
2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 13 z
19.1.2010 r., s. 1, ze zm.),
 decyzja Komisji 2010/17 z dnia 29 października 2009 r. w sprawie
przyjęcia podstawowych parametrów rejestrów licencji maszynisty i
świadectw uzupełniających określonych w dyrektywie 2007/59/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 8 z 13.1.2010 r., s. 17) i
 decyzja Komisji 2011/765 z dnia 22 listopada 2011 r. w sprawie
kryteriów uznawania ośrodków szkoleniowych prowadzących szkolenia
zawodowe dla maszynistów, kryteriów uznawania egzaminatorów
maszynistów, jak również kryteriów organizowania egzaminów zgodnie z
dyrektywą 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L
314 z 29.11.2011 r., s. 36).

III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
a)
Przepisy art. 1 pkt 8 lit. l i m projektu, dotyczące zmian w art. 22b
ust. 18 i ust. 19 ustawy o transporcie kolejowym, określają przypadki, w których
będzie możliwe prowadzenie pojazdu kolejowego lub pociągu przez maszynistę
lub kandydata na maszynistę, którzy nie posiadają znajomości określonego
odcinka linii kolejowej.
Proponowane przepisy są niezgodne z art. 4 ust. 2 dyrektywy
2007/59/WE. Przewidziane w projekcie wyliczenie przypadków, w których
dopuszcza się prowadzenie pociągu bez znajomości linii kolejowej nie pokrywa
się z wyliczeniem znajdującym się w dyrektywie. W szczególności dyrektywa
nie wymienia przewozów technologicznych oraz jednorazowych przewozów
kolejowych innych niż przewozy towarowe. Projekt natomiast nie uwzględnia
jednorazowych przewozów przy użyciu pociągów zabytkowych. Ponadto,
projekt posługuje się nieostrym pojęciem braku znajomości odcinka linii
kolejowej, podczas gdy dyrektywa posługuje się precyzyjnym pojęciem
posiadania świadectwa.
Na marginesie należy wskazać, że przepis art. 22b ust. 18 ustawy o
transporcie kolejowym, w obecnym brzmieniu, jest zgodny z art. 4 ust. 2
dyrektywy 2007/59/WE.

2
b)
Wątpliwości budzi przepis art. 3 projektu ustawy. Jest to przepis
przejściowy, który zezwala na czasowe prowadzenie egzaminów praktycznych
w zakresie prowadzenia pojazdu kolejowego u przewoźników kolejowych lub
zarządców infrastruktury bez posiadania licencji maszynisty i świadectwa
maszynisty. Przepis dotyczy osób, które posiadają uprawnienia do prowadzenia
pojazdu kolejowego, wydane na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy o transporcie
kolejowym, w brzmieniu obowiązującym do dnia 3 grudnia 2010 r.
Co do zasady, przewidziany przepis przejściowy jest dopuszczalny w
świetle art. 11 decyzji Komisji 2011/765. Należy jednak zauważyć, że przepis
art. 22 ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym, do którego odsyła art. 3 projektu,
w brzmieniu obowiązującym do dnia 3 grudnia 2010 r., nie stanowił samoistnej
podstawy do wydania uprawnień do prowadzenia pojazdu kolejowego. Zawierał
jedynie delegację do wydania rozporządzenia. Ponadto, oceniany przepis
projektu ustawy nie odnosi się w żaden sposób do wymienionych w art. 11
decyzji Komisji 2011/765 dwóch warunków stosowania okresu przejściowego.
W konsekwencji, należy uznać, że art. 3 projektu ustawy jest niezgodny z
art. 11 decyzji Komisji 2011/765.

IV. Konkluzje
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym jest
niezgodny z prawem Unii Europejskiej, w zakresie w jakim:
 art. 1 pkt 8 lit. l i m projektu naruszają postanowienia art. 4 ust. 2
dyrektywy 2007/59/WE,
 art. 3 projektu ustawy narusza art. 11 decyzji Komisji 2011/765.
W pozostałym zakresie projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej,
bądź go nie narusza.


Dyrektor Biura Analiz Sejmowych








Zbigniew Wrona






3

Warszawa, 3 stycznia 2013 r.
BAS-WAPEiM-3255/12

Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o
zmianie ustawy o transporcie kolejowym (przedstawiciel wnioskodawcy:
poseł Arkadiusz Mularczyk) jest projektem ustawy wykonującej prawo
Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu



Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (Dz.
U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, ze zm.) przewiduje szereg zmian dotyczących
licencji maszynisty oraz świadectwa maszynisty. Projekt zawiera przepisy
przejściowe.
Projekt ustawy jest objęty zakresem regulacji prawa Unii Europejskiej.
Projekt zawiera przepisy mające na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej, w
szczególności rozporządzenia Komisji (UE) Nr 36/2010 z dnia 3 grudnia 2009 r.
w sprawie wspólnotowych wzorów licencji maszynisty, świadectw
uzupełniających, uwierzytelnionych odpisów świadectw uzupełniających oraz
wniosków o wydanie licencji maszynisty zgodnie z dyrektywą 2007/59/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 13 z 19.1.2010 r., s. 1, ze
zm.).
Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym może być
uznany przez Marszałka Sejmu za projekt ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu.



Dyrektor Biura Analiz Sejmowych

Zbigniew Wrona





strony : 1 ... 4 . [ 5 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: