eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu

projekt dotyczy doprecyzowania kręgu podmiotów, do których adresowany jest ogłaszany corocznie konkurs na finansowanie przez IPN badań naukowych nad najnowszą historią Polski oraz procedury wyboru w ramach konkursu, sposobu finansowania badań

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1296
  • Data wpłynięcia: 2013-03-01
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

1296

kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu
powojennego).
Przedstawiony projekt ustawy o zmianie ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej
szeroko określa krąg podmiotów, które są określone w ustawie o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3
ust. 3. ww ustawy, które będą mogły ubiegać się o udzielenie środków finansowych, w tym
dotacji celowych na realizację zadań określonych w projekcie ustawy. Wykaz podmiotów,
które będą mogły ubiegać się o otrzymanie środków finansowych w ramach konkursów na
finansowanie badań naukowych nad najnowszą historią Polski ma przykładowy i otwarty
charakter.
Podobne rozwiązanie legislacyjne występują w naszym systemie prawnym znacznie
częściej, a w szczególności w:
1. art. 22b ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (t. j.: Dz. U. 2006 r. Nr 100 poz.
696 z późn. zm.), zgodnie z którym Prezes Urzędu udziela dofinansowania zakupu
sprzętu i urządzeń niezbędnych dla zapewnienia bezpieczeństwa działalności lotniczej
i realizacji nadzoru w tym zakresie na wniosek podmiotu niezaliczanego do sektora
finansów publicznych, w formie dotacji celowej na dofinansowanie kosztów realizacji
inwestycji,
2. art. 60 ust. 1 art. 60 ust. 1 z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do
lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235 z późn. zm.), zgodnie z którym podmioty, o których
mowa w art. 8 ust. 1, prowadzące żłobek lub klub dziecięcy (osoby fizyczne, osoby
prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej) mogą otrzymać
na każde dziecko objęte opieką w żłobku lub klubie dziecięcym dotację celową z
budżetu gminy,
3. art. 73 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami
(Dz. U. Nr 162, poz. 1568 z późn. zm.), zgodnie z którym osoba fizyczna, jednostka
samorządu terytorialnego lub inna jednostka organizacyjna, będąca właścicielem bądź
posiadaczem zabytku wpisanego do rejestru albo posiadająca taki zabytek w trwałym
zarządzie, może ubiegać się o udzielenie dotacji celowej z budżetu państwa na
dofinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy
tym zabytku,
 
5
4. art. 403 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j.:
Dz. U. z 2008 r., Nr 25, poz. 150 z późn. zm.), zgodnie z którym finansowanie
ochrony środowiska i gospodarki wodnej może polegać na udzielaniu dotacji
celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub
dofinansowanie kosztów inwestycji podmiotów niezaliczonych do sektora finansów
publicznych, w szczególności: osób fizycznych, wspólnot mieszkaniowych, osób
prawnych, przedsiębiorców oraz jednostek sektora finansów publicznych będących
gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.
Proponowane rozwiązania legislacyjne w zakresie organizowania przez IPN konkursów
były przedmiotem aprobującej, co do zasady, opinii prawnej z dnia 24 sierpnia 2012 r. dr hab.
Marka Szydło, eksperta do spraw legislacji w Biurze Analiz Sejmowych (BAS-WAL-
2016/12). Jednocześnie wszystkie krytyczne uwagi oraz sugerowane uzupełnienia zawarte w
wyżej wymienionej opinii, co szczegółowych rozwiązań i sformułowań, zostały w
przedstawionym projekcie uwzględnione. Tym samym niniejszą propozycję należy traktować
jako autopoprawkę IPN w stosunku do wcześniejszego projektu stanowiącego załącznik do
pisma Prezesa IPN z dnia 3 lipca 2012 r. (BPR-0720-2(9)/11).

Ponadto projekt ustawy obejmuje nowelizację art. 69 ustawy o IPN. Zmiana ta ma
zarówno charakter stricte techniczny, jak i merytoryczny. W związku z uchyleniem przepisów
ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo – rozwojowych koniecznym jest
odesłanie do stosowania wobec zatrudnionych w Instytucie Pamięci pracowników naukowych
przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz.
618 z późn. zm.), tym bardziej, iż instytuty badawcze są wymienione w katalogu
proponowanych podmiotów, które mogłyby otrzymywać środki finansowe oraz dotacje
celowe na realizację zadań, o których mowa w art. 53 pkt. 5 i 7 ustawy o IPN (znowelizowana
ustawa o IPN musi we wszystkich artykułach zawierać odesłanie do obowiązującego aktu
prawnego).
W tym miejscu należy podnieść, iż jedynie redakcyjna i porządkowa nowelizacja
artykułu 69 ustawy o IPN nie wydaje się być wystarczająca z punktu widzenia praktycznego
stosowania ustawy o instytutach badawczych wobec pracowników naukowych zatrudnionych
w IPN. W szczególności dotyczy to powołania i funkcjonowania niektórych organów, o
których mowa w ustawie o instytutach badawczych – to jest rady naukowej, rzecznika
 
6
dyscyplinarnego oraz komisji dyscyplinarnej. Brak jakiegokolwiek uregulowania w tym
zakresie stwarza poważny problem co do sposobu powołania w IPN takich organów
(delegacja ustawowa zawarta w art. 8 ust. 3 ustawy o IPN stanowiąca, że organizację
Instytutu - w zakresie nieuregulowanym ustawą - określa statut IPN, wydaje się
niewystarczająca). Dlatego z jednej strony celowe jest jednoznaczne przesądzenie, iż Rada
Instytutu Pamięci pełni funkcję rady naukowej wobec zatrudnionych w IPN pracowników
naukowych, a z drugiej określenie jej szczegółowych kompetencji poprzez odesłanie do
następujących artykułów ustawy o instytutach badawczych:
- art. 29 ust. 2 pkt 12 w zw. z art. 44 ust. 4 dotyczący opiniowania kwalifikacji osób na
stanowiska pracowników naukowych oraz dokonywania okresowych ocen ich dorobku
naukowego;
- art. 29 ust. 2 pkt 13 dotyczący opiniowania wniosków o stypendia naukowe.
Zasadne jest także wskazanie konkretnych przepisów ustawy o instytutach badawczych,
które będą miały bezpośrednie zastosowanie wobec zatrudnionych w IPN pracowników
naukowych. Taka potrzeba wynika z gwarancyjnej funkcji prawa, w szczególności w
przypadku regulowania tak istotnej i wrażliwej materii, jak uprawnienia pracownicze.
Podobne rozwiązanie legislacyjne znalazło się w rządowym projekcie ustawy o zmianie
ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (projekt z 16.10.2012 r.).
Proponowana nowelizacja art. 40 ustawy narodowym zasobie archiwalnym i archiwach jest
bowiem następująca: Art. 40 ust. 2: „W Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych i
archiwach państwowych można zatrudniać pracowników naukowych. Do pracowników
naukowych stosuje się przepisy art. 39 ust. 2, art. 41, art. 42, art. 43 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 5 oraz
ust. 2, 3, 5 i 6, art. 44 ust. 1 i ust. 5 pkt 1-4 i 6, art. 47 ust. 5, art. 59 i art. 60 ustawy z dnia 30
kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618 oraz 2011 r. Nr 112, poz.
654 i Nr 185, poz. 1092), a w zakresie zasad wynagradzania – przepisy o pracownikach
urzędów państwowych”.
Mając powyższe na uwadze za celowy należy uznać nie tylko deklaratoryjny zapis art.
69 ustawy o IPN, iż w sprawach nieuregulowanych w ustawie, a dotyczących zatrudnionych
w IPN pracowników naukowych stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o
instytutach badawczych, ale także enumeratywne wskazanie – mających zastosowanie -
konkretnych przepisów ustawy o instytutach badawczych. Dotyczy to następujących kwestii:
 
7
- art. 39 ust. 2 zabraniający istnienia stosunku podległości służbowej między
małżonkami oraz osobami pozostającymi ze sobą w stosunku pokrewieństwa do drugiego
stopnia włącznie lub powinowadztwa pierwszego stopnia oraz w stosunku przysposobienia,
opieki lub kurateli;
- art. 41 ustalający urlopu wypoczynkowy w wymiarze 36 dni w ciągu roku;
- art. 42 określający, że pracownikiem naukowym może być osoba posiadająca
wymagane kwalifikacje naukowe określone w art. 43, a podstawowym obowiązkiem jest
prowadzenie działalności naukowej i rozwojowej;
- art. 43 ust. 1 pkt. 1,2,4 i 5 stanowiący, że pracownikiem naukowym może być osoba
zatrudniona na stanowisku profesora zwyczajnego, profesora nadzwyczajnego, adiunkta i
asystenta.
- art. 43 ust. 2, 3, 5 i 6 określające zasady, że: na stanowisku profesora zwyczajnego
może być zatrudniona osoba posiadająca tytuł naukowy profesora; na stanowisku profesora
nadzwyczajnego osoba posiadająca tytuł naukowy profesora, stopień naukowy doktora
habilitowanego lub stopień naukowy doktora; na stanowisku adiunkta osoba posiadająca
stopień naukowy doktora; na stanowisku asystenta osoba posiadająca stopień naukowy
doktora;
- art. 44 ust. 1 wprowadzający zasadę, że nawiązanie stosunku pracy z pracownikami
naukowymi następuje na podstawie umowy o pracę;
- art. 44 ust. 5 pkt 1-4 i 6 stanowiący, że do pracownika naukowego należy realizacja
zadań statutowych zatrudniającej ich jednostki w szczególności poprzez twórczą działalność
naukową, wprowadzanie do praktyki wyników badań naukowych, podnoszenie kwalifikacji,
upowszechniania osiągnięć nauki poprzez publikacje oraz aktywny udział w życiu
naukowym, udział w pracach organizacyjnych zatrudniających ich podmiotów związanych z
prowadzonymi badaniami naukowymi oraz działalnością dydaktyczną lub artystyczną;
- art. 59 i art. 60 określające instytucję zawieszenia pracownika naukowego i skutki
takiego zawieszenia.

Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej i nie
spowoduje dodatkowych obciążeń dla budżetu państwa.

 
8


Warszawa, 14 marca 2013 r.
BAS-WAPEiM-547/13


Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie zgodno ci z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji
Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu (przedstawiciel
wnioskodawcy: poseł Jerzy Kozdroń)



Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. –
Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:


1. Przedmiot projektu ustawy
W przedłożonym projekcie zaproponowano dokonanie zmian w ustawie
z dnia 18 grudnia 1998 r. o Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji cigania
Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu (Dz. U. z 2007 r. Nr 63, poz. 424, ze
zm.), zwanej dalej „ustawą”.
W proponowanym art. 23 ust. 2 pkt 6 ustawy doprecyzowano zadania
Rady Instytutu Pamięci Narodowej (IPN) w zakresie ustalania programów
badawczych, natomiast w art. 53 pkt 5 i 7 ustawy – zadania IPN w obszarze
badawczym i edukacyjnym. W dodawanym art. 53a ustawy określono katalog
podmiotów, które będą mogły otrzymać środki finansowe, w tym dotacje
celowe, na realizację zadań, o których mowa w art. 53 pkt 5 i 7 ustawy, na
podstawie umów zawartych z Prezesem IPN. Z kolei nowy art. 53b ustawy ma
dotyczyć zatrudniania przez IPN pracowników naukowych w celu prowadzenia
badań nad najnowszą historią Polski. W nowelizowanym art. 69 ustawy
projektodawcy proponują, aby w sprawach nieuregulowanych w ustawie,
a dotyczących zatrudnionych w IPN pracowników naukowych, stosować
odpowiednio przepisy ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach
badawczych.
W myśl art. 2 projektu ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia.
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: