eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

projekt dotyczy obniżenia od 1 stycznia 2013 r. składek na ubezpieczenia: emerytalne (do 13,66% podstawy wymiaru), rentowe (do 5,6% podstawy wymiaru), chorobowe (1,71% podstawy wymiaru) i wypadkowe (od 0,28 do 5,68% podstawy wymiaru)

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1152
  • Data wpłynięcia: 2012-10-25
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

1152


Druk nr 1152


Warszawa, 25 października 2012 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja





Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej


Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

-
o zmianie ustawy o systemie
ubezpieczeń społecznych.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Łukasza Gibałę.



(-) Maciej Banaszak; (-) Piotr
Paweł Bauć; (-) Robert Biedroń;
(-) Bartłomiej Bodio; (-) Jerzy Borkowski; (-) Artur Bramora; (-) Jan
Cedzyński; (-) Piotr Chmielowski; (-) Artur Dębski; (-) Marek Domaracki;
(-) Dariusz Cezar Dziadzio; (-) Wincenty Elsner; (-) Łukasz Gibała; (-) Artur
Górczyński; (-) Anna Grodzka; (-) Michał Kabaciński; (-) Adam Kępiński;
(-) Krzysztof Kłosowski; (-) Henryk Kmiecik; (-) Sławomir Kopyciński;
(-) Roman Kotliński; (-) Łukasz Krupa; (-) Jacek Kwiatkowski; (-) Andrzej
Lewandowski;
(-) Tomasz Makowski; (-) Małgorzata Marcinkiewicz;
(-) Maciej Mroczek; (-) Jacek Najder; (-) Wanda Nowicka; (-) Michał
Tomasz Pacholski; (-) Janusz Palikot; (-) Wojciech Penkalski; (-) Andrzej
Piątak; (-) Zofia Popiołek; (-) Marek Poznański; (-) Andrzej Rozenek;
(-) Adam Rybakowicz; (-) Armand Kamil Ryfiński; (-) Paweł Sajak;
(-) Marek Stolarski; (-) Halina Szymiec-Raczyńska; (-) Maciej Wydrzyński.
PROJEKT



U S T A W A
z dnia ………………… 2012 r.

o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Art. 1.

W ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. 1998
Nr 137 poz. 887 z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 16 ust. 1b otrzymuje brzmienie:
„1b. Składki na ubezpieczenia rentowe osób, o których mowa w ust. 1 i 1a, finansują z
własnych środków, w wysokości 1,05 % podstawy wymiaru ubezpieczeni i w wysokości
4,55 % podstawy wymiaru płatnicy składek.”;

2) w art. 22. ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Stopy procentowe składek wynoszą:
1) 13,66% podstawy wymiaru – na ubezpieczenie emerytalne, z zastrzeżeniem
ust. 3 i 4;
2) 5,6% podstawy wymiaru – na ubezpieczenia rentowe;
3) 1,71% podstawy wymiaru – na ubezpieczenie chorobowe;
4) od 0,28% do 5,68% podstawy wymiaru – na ubezpieczenie wypadkowe.”

Art. 2.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.



U Z A S A D N I E N I E
1. Cele projektu.

Bezpośrednim celem przedstawionego projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń
społecznych jest obniżenie składek na ubezpieczenia: emerytalne, rentowe, chorobowe i
wypadkowe, których stopy procentowe wynoszą w obecnie obowiązującym stanie prawnym
odpowiednio: 19,52 %, 8 %, 2,45 % oraz 0,4 – 8,12 %. Służyć ma to obniżeniu kosztów pracy, pod
względem których Polska bije niechlubne rekordy. Szacuje się, iż do każdej złotówki, którą
pracodawca wypłaca do kieszeni pracownika, musi dołożyć – na rzecz państwa – średnio 70 groszy
w postaci różnych podatków i składek. Wysokie opodatkowanie pracy jest najbardziej szkodliwym
z możliwych podatków, tak z gospodarczego jak i społecznego punktu widzenia. To właśnie
dlatego mamy w Polsce ponad 2 miliony bezrobotnych, oraz kolejne 2 miliony emigrantów,
którzy wyjechali zagranicę właśnie za pracą. To wysokie opodatkowanie pracy powoduje,
że przedsiębiorców nie stać na zatrudnianie nowych pracowników. Warto podkreślić, iż w
przeprowadzanych przez nas konsultacjach, wysokie koszty pracy były najczęściej wskazywaną
przez przedsiębiorców barierą dla prowadzenia działalności gospodarczej. Wskazało je aż 93%
respondentów. Dlatego działania na rzecz zwiększenia zatrudnienia w Polsce oraz stworzenia
sytuacji sprzyjającej rozwojowi przedsiębiorczości należy rozpocząć od obniżenia tych wydatków
ponoszonych przez pracodawców. W dalszej perspektywie przyczyni się to do ożywienia
gospodarczego w naszym kraju oraz zwiększenia wpływów do budżetu państwa. Szczególne
znaczenie zmiana taka będzie miała dla mikro i małych przedsiębiorstw, gdzie koszty zatrudnienia
każdej kolejnej osoby odczuwalne są najbardziej.

2. Rzeczywisty stan w dziedzinie stanowiącej przedmiot regulacji.

Obecnie składki w w/w wysokościach na te ubezpieczenia finansują co do zasady:
ubezpieczeni, ze środków własnych i płatnicy składek, w częściach równych – na ubezpieczenie
emerytalne (art. 16 ust. 1 i 1a ustawy); ubezpieczeni, z własnych środków, w wysokości 1,5%
podstawy wymiaru i w wysokości 6,5% podstawy wymiaru płatnicy składek – na ubezpieczenie
rentowe (art. 16 ust. 1b ustawy); ubezpieczeni, w całości z własnych środków – na ubezpieczenie
chorobowe (art. 16 ust. 2 ustawy); w całości płatnicy składek – na ubezpieczenie wypadkowe (art.
16 ust. 3 ustawy).
3. Różnica pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym.

W projekcie proponuje się zmiany polegające na obniżeniu stóp procentowych składek na
ubezpieczenia społeczne do następujących wysokości: 13,66 % na ubezpieczenie emerytalne, 5,6
% na ubezpieczenie rentowe, 1,71 % na ubezpieczenie chorobowe oraz 0,28 – 5,68 % na
ubezpieczenie wypadkowe. Proponowane zmiany w art. 16 ust. 1b ustawy są logicznym
następstwem obniżenia składki na ubezpieczenie rentowe z 8 % do 5,6 %.

4. Przewidywane skutki prawne, gospodarcze i społeczne projektu.

Zasadniczym skutkiem wprowadzenia niniejszej nowelizacji będzie obniżenie kosztów
zatrudnienia w naszym kraju, które obecnie utrzymują się na bardzo wysokim poziomie. Zmiana
ta, co oczywiste, zachęci pracodawców do zatrudniania nowych pracowników, a to z kolei
przełoży się pozytywnie na niemal wszystkie obszary. Poprawi się rentowność przedsiębiorstw a
spadek bezrobocia zwiększy ilość środków w systemie ubezpieczeń społecznych, co pozwoli
zrekompensować w dłuższej perspektywie ich spadek będący wynikiem obniżenia składek.
Wzrost liczby pracowników przyczyni się pozytywnie do ożywienia gospodarczego ale przede
wszystkim zwiększy dochody wpływające do budżetu państwa z tytułu podatków bezpośrednich i
pośrednich. Nie można też zapominać, iż spadek bezrobocia to także zmniejszenie się kosztów
pomocy socjalnej udzielanej przez państwo z różnych tytułów.

5. Przewidywane skutki finansowe projektu.

Nie ulega wątpliwości, iż projekt pociąga za sobą obciążenie budżetu państwa. Zdaniem
projektodawców, będzie ono jednak jedynie chwilowe, zaś wzrost zatrudnienia i wpływy z tego
tytułu, zarówno bezpośrednio do systemu ubezpieczeń społecznych jak i do budżetu państwa, z
łatwością zrekompensują powstały w wyniku niniejszych zmian tymczasowy niedobór środków.
Niniejsza zmiana nie powoduje natomiast obciążeń dla budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.

6. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

Warszawa, 2 listopada 2012 r.
BAS-WAPEiM-2867/12

Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Łukasz Gibała)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32)
sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy

Projekt przewiduje zmianę art. 16 ust. 1b i art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 13
października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr
205, poz. 1585, ze zmianami). Zmiana zakłada obniżenie wysokości składek na
ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe.
Proponowana ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

2.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa

Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.

4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń
społecznych nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.


Dyrektor
Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: