eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury

Rządowy projekt ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury

Projekt dotyczy: utworzenia Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury, prowadzącej aplikacje ogólną, sędziowską i prokuratorską. Szkoła odpowiadać będzie także za kształcenie ustawiczne oraz ma prowadzić analizy i badania służące ustaleniu kompetencji i kwalifikacji pracowników sądów i prokuratur. Ponadto dotyczy wprowadzenia nowego modelu aplikacji. Trwająca 12 miesięcy aplikacja ogólna ma przygotować do zajmowania stanowisk: referendarza sądowego, asystenta sędziego lub prokuratora. Ten rodzaj aplikacji przygotuje także do podjęcia aplikacji sędziowskiej lub prokuratorskiej. Merytoryczny nadzór nad aplikacjami obejmuje minister sprawiedliwości

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 946
  • Data wpłynięcia: 2008-09-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury
  • data uchwalenia: 2009-01-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 26, poz. 157

946

OCENA SKUTKÓW REGULACJI


1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny.
Projekt oddziałuje na absolwentów wyższych studiów w Polsce

lub zagranicznych studiów uznanych w Polsce oraz na aplikantów Krajowej Szkoły
Sądownictwa i Prokuratury.


2. Konsultacje:
Materię objętą projektem poddano uzgodnieniom międzyresortowym
i przekazano do konsultacji: Krajowej Radzie Sądownictwa, Radzie Prokuratorów
przy Prokuratorze Generalnym, Stowarzyszeniu Sędziów Polskich IUSTITIA,
Stowarzyszeniu Prokuratorów Rzeczypospolitej Polskiej, Związkowi Zawodowemu
Pracowników Wymiaru Sprawiedliwości Rzeczypospolitej Polskiej oraz Związkowi
Zawodowemu Prokuratorów i Pracowników Prokuratury Rzeczypospolitej Polskiej.

3. Wpływ na budżet państwa.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia będzie miało wpływ
na budżet państwa.
W latach 2008 – 2009 koszty wynikające z rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości
w sprawie stypendium dla aplikantów Krajowego Centrum Szkolenia Kadr Sądów
Powszechnych i Prokuratury kształtować się będą następująco:

2008 r.
W 2008 r. odbędzie się jedynie nabór na aplikację.

2009 r. – 8 460 634,50 zł.
1) Stypendia dla aplikantów z naboru z roku 2008 r.-. 6 209 640 zł
Wysokość stypendium dla jednego aplikanta (70% wynagrodzenia zasadniczego w
stawce podstawowej referendarza sądowego) – 2 587,35 zł = [1493,42 zł (kwota

4
bazowa) x 3,3 (wielokrotność kwoty bazowej dla sędziego sądu rejonowego) x 75% x
70% = 2 587,35 zł.
2 587,35 zł x 200 aplikantów x 12 m-cy = 6 209 640 zł.
2) Składki na ubezpieczenie społeczne opłacana przez Krajowe Centrum na
podstawie art. 86 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach
opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210 poz. 2135
ze zmianami) – 558 867,60zł.
6 209 640 zł x 9% (wymiar składki na ubezpieczenie zdrowotne) = 558 867,60 zł.
3) Stypendia dla aplikantów z naboru z roku 2009 – 1 552 410 zł
Stypendia dla aplikantów z naboru z roku 2009 r.- 70% wynagrodzenia zasadniczego
w stawce podstawowej referendarza sądowego.
Wysokość stypendium dla jednego aplikanta – 2 587,35 zł = [1493,42 zł (kwota
bazowa) x 3,3 (wielokrotność kwoty bazowej dla sędziego sądu rejonowego) x 75% x
70%
2 587,35 zł x 200 aplikantów x 3 m-ce = 1 552 410 zł.
4) Składki na ubezpieczenie społeczne opłacana przez Krajowe Centrum na
podstawie art. 86 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach
opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210 poz. 2135
ze zmianami) – 139 716,90 zł.
1 552 410 zł x 9% (wymiar składki na ubezpieczenie zdrowotne) = 139 716,90 zł.

Skutki finansowe wprowadzenia powyższych rozwiązań obciążą budżet
państwa na 2009 r. w części 37 „Sprawiedliwość”.

4. Wpływ na rynek pracy.
Przedmiotowa regulacja będzie mieć wpływ na rynek pracy.

5. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym


na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki

i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny.


5
Projektowane regulacje nie spowodują następstw w rozwoju społecznym
i gospodarczym. Regulacja nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.

Projekt rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.

Projektowana regulacja została zamieszczona na stronie internetowej
Ministerstwa Sprawiedliwości, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414).



08/53rch

6
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWO CI
z dnia ………2008 r.
w sprawie wysokości opłaty za przystąpienie do egzaminu sędziowskiego lub
prokuratorskiego


Na podstawie art. 52 pkt 5 ustawy z dnia ……….. 2008 r. o Krajowej Szkole Sądownictwa
i Prokuratury (Dz. U. z 2008 r. Nr …., poz. ….) zarządza się, co następuje:
§ 1. Opłata za udział w egzaminie adwokackim jest równa 75% minimalnego
wynagrodzenia za pracę, ustalonego na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października
2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. Nr 200, poz. 1679, z 2004 r. Nr 240, poz.
2407 oraz z 2005 r. Nr 157, poz. 1314), obowiązującego w roku przeprowadzenia egzaminu.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ……… 2008 r.
Minister Sprawiedliwości

Uzasadnienie

Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 52 pkt.5 ustawy
z ustawy z dnia …….2008r. o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury ( Dz.U. Nr…,
poz…….).
Ustalając wysokość opłaty za udział w egzaminie sędziowskim jak i egzaminie prokuratorskim
zastosowano rozwiązanie przyjęte przy ustalaniu opłat za udział w egzaminach adwokackim
i radcowskim. Konieczność uiszczenia opłaty dotyczyć będzie jedynie osób nie będących
aplikantami Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury, czyli tych , które do zawodu sędziego
lub prokuratora przechodzić będą z innych zawodów prawniczych. Wprowadzenie opłaty w
takim przypadku jest uzasadniona koniecznością prawidłowego i efektywnego przeprowadzenia
naboru na egzamin.
W stosunku do aplikantów Szkoły przyjęto założenie , iż egzamin jest częścią odbywanej
przez nich aplikacji, w przypadku aplikacji prokuratorskiej , elementem kończącym aplikację, a
w przypadku aplikacji sędziowskiej umożliwiającym kontynuowanie aplikacji poprzez staż na
stanowisku asystenta sędziego oraz referendarza. W takim wypadku wprowadzenie opłaty dla
aplikantów , którzy przez kilka lat nie uzyskują wynagrodzenia ,a mają jedynie możliwość
uzyskania stypendium byłoby niezasadne.


Ocena skutków regulacji
Projekt rozporządzenia nie wywoła negatywnych skutków społecznych,
w szczególności mających wpływ na rynek pracy, konkurencyjność wewnętrzną
i zewnętrzną gospodarki oraz sytuację i rozwój regionalny.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie skutkowało zwiększeniem
wydatków z budżetu państwa.
Materia projektowanej nowelizacji leży poza zakresem spraw regulowanych przez prawo
Unii Europejskiej.



02/08/BS

2
strony : 1 ... 13 . [ 14 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: