eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o uchyleniu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz o zmianie niektórych ustaw

Poselski projekt ustawy o uchyleniu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz o zmianie niektórych ustaw

- projekt dotyczy uchylenia w/w ustawy, którego konsekwencją będzie uchylenie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o swiadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Przepisy te zostały wprowadzone uchylaną ustawą

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 940
  • Data wpłynięcia: 2008-06-12
  • Uchwalenie: wycofany dnia 07-01-2010

940


Druk nr 940

Warszawa, 12 czerwca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej

Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o uchyleniu ustawy o zmianie ustawy o
świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych
oraz ustawy o ubezpieczeniach
obowiązkowych, Ubezpieczeniowym
Funduszu Gwarancyjnym i Polskim
Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
oraz o zmianie niektórych ustaw
.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Anitę Błochowiak.

(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Anna Bańkowska;
(-) Anita Błochowiak; (-) Eugeniusz Czykwin; (-) Tomasz Garbowski;
(-) Witold Gintowt-Dziewałtowski; (-) Henryk Gołębiewski; (-) Tadeusz
Iwiński; (-) Izabela Jaruga-Nowacka; (-) Janusz Krasoń; (-) Stanisława
Prządka; (-) Stanisław Rydzoń; (-) Elżbieta Streker-Dembińska; (-) Jerzy
Szmajdziński; (-) Stanisław Wziątek.

Projekt


USTAWA

z dnia …………………………….. 2008 r.

o uchyleniu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych
ze środków publicznych oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych,
Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli
Komunikacyjnych oraz o zmianie niektórych ustaw


Art. 1
Traci moc ustawa z dnia 29 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o ubezpieczeniach
obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze
Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z 2007r. Nr 133, poz. 922 i Nr 166, poz. 1172).

Art. 2
W ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2004r. Nr 210, poz. 2135 z zm.1))
wprowadza się następujące zmiany:
1) uchyla się art. 14a i art. 14b;
2) w art. 116 w ust. 1 uchyla się pkt 7a;
3) w art. 117 w ust. 1 uchyla się pkt 1a;
4) uchyla się art. 131a;
5) uchyla się art. 136a.



1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 94, poz.788, Nr 132, poz.1110, Nr 138, poz. 1154, Nr 157,
poz.1314, Nr 164, poz.1366, Nr 169, poz.1411, Nr 179, poz.1485; z 2006 r. Nr 75, poz. 519, Nr 104, poz.708 i 711, Nr 143, poz. 1030, Nr
170, poz. 1217, Nr 191, poz. 1410, Nr 227, poz. 1658, Nr 249, poz. 1824; z 2007 r. Nr 64, poz. 427 i 433, Nr 82, poz. 559, Nr 115, poz. 793,
Nr 133, poz. 922, Nr 166, poz. 1172, Nr 171, poz. 1208, Nr 176, poz.1243, Nr 180, poz. 1280 oraz z 2008 r. Nr 52, poz. 305, Nr 70, poz.
416.


Art. 3
W ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych,
Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli
Komunikacyjnych (Dz. U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1152 ze zm.2)) wprowadza się następujące
zmiany:
1) uchyla się art. 43a;
2) uchyla się art. 119a.

Art. 4
1.
rodki pieniężne z tytułu opłaty ryczałtowej, uzyskane na podstawie art. 43a lub 119a
ustawy, o której mowa w art. 3, które do dnia 31 grudnia 2008 r. nie zostały przeznaczone
na pokrycie kosztów świadczeń opieki zdrowotnej, przeznacza się na pokrycie kosztów, o
których mowa w art. 117 ust. 1 pkt 1-4 ustawy, o której mowa w art. 2.
2. Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia, na zasadach określonych w art. 124 ustawy, o
której mowa w art. 2, dokonuje zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu
Zdrowia na rok 2009 uwzględniając w przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia
środki, o których mowa w ust. 1.

Art. 5
Przepisy art. 43a lub 119a ustawy, o której mowa w art. 3, oraz art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy, o
której mowa art. 1, w odniesieniu do obowiązków powstałych na ich podstawie w okresie od
1 października 2007 r. do dnia wejścia w życie ustawy, mają zastosowanie do czasu
wykonania tych obowiązków. Przepis art. 4 stosuje się odpowiednio.

Art. 6
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.






2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 26, poz. 225, Nr 96, poz. 959, Nr 141, poz. 1492, Nr 273, poz. 2703,
Nr 281, poz. 2778, z 2005 r. Nr 167, poz. 1396, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119, z 2007 r. Nr 49, poz. 328, Nr 82, poz. 557, Nr 102, poz. 691, Nr
133, poz. 922.


Uzasadnienie

Przyjęta przez Sejm w dniu 29 czerwca 2007 r. Ustawa o zmianie ustawy o
świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o
ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim
Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 133, poz. 922 i Nr 166, poz.
1172), zwana dalej „Ustawą”, wprowadziła dwa nowe źródła finansowania kosztów
świadczeń opieki zdrowotnej, ponoszonych przez Narodowy Fundusz Zdrowia (zwany dalej
również „NFZ” lub „Funduszem”). Tymi nowymi źródłami finansowania są:
1) roszczenie regresowe oraz
2) opłata ryczałtowa.
Ad 1) NFZ uzyskał prawo dochodzenia roszczeń regresowych od sprawców
umyślnych przestępstw (stwierdzonych prawomocnym wyrokiem), których skutkiem była
konieczność udzielenia świadczeń zdrowotnych.
Ad 2) Roszczenie regresowe jest wyłączone w sytuacji, kiedy koszty pokrycia
świadczeń opieki zdrowotnej zostały pokryte z drugiego nowego źródła przychodów
Funduszu – z opłaty ryczałtowej.
Opłata ryczałtowa jest świadczeniem pieniężnym obciążającym zakłady ubezpieczeń
wykonujące w Polsce działalność w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia
odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych.(zwanego dalej
„ubezpieczeniem OC komunikacyjnym”). Opłata ta obciąża również Ubezpieczeniowy
Fundusz Gwarancyjny (zwany dalej „UFG”).
Opłatę ryczałtową pobieraną od zakładów ubezpieczeń określa się jako iloczyn
wysokości zbioru składek brutto za dany miesiąc z tytułu umów ubezpieczenia OC
komunikacyjnego oraz wskaźnika procentowego (kwestie te reguluje nowy art. 43a Ustawy z
dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu
Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych1, zwanej dalej również
„Ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych”). Wysokość opłaty ryczałtowej pobieranej od
Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego oblicza się w nieco odmienny sposób,
określony w art. 119a Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych.
W okresie od dnia 1 października 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. wysokość
należnej opłaty oblicza się przy pomocy wskaźnika w wysokości 12 procent. Natomiast po

1 Dz. U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1152 ze zm.

dniu 31 grudnia 2008 r. wskaźnik procentowy, pozwalający na wyliczenie wysokości opłaty
ryczałtowej, ma być określany w rozporządzeniu Ministra Zdrowia.
Opłata ryczałtowa przekazywana jest co miesiąc do centrali Funduszu w terminie do
dwudziestego dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego ona dotyczy. Zakłady
ubezpieczeń oraz UFG w terminie wskazanym w zdaniu poprzednim przekazują również
informacje na temat podstawy wyliczenia opłaty ryczałtowej za dany miesiąc.
Projekt Ustawy już od początku prac legislacyjnych był przedmiotem masowej
krytyki. Projektowi temu zarzucano, że jest rażąco sprzeczny z Konstytucją, niesprawiedliwy
oraz bardzo kosztowny społecznie. Ponadto powątpiewano, czy zaproponowana rozwiązania
prawne wywołają przewidywane skutki w postaci wzrostu wydatków Funduszu na leczenie
ofiar wypadków komunikacyjnych.
Krytyka ta wyrażana była nie tylko przez przedstawicieli środowisk
ubezpieczeniowych (przede wszystkim przez Polską Izbę Ubezpieczeń, ale także Polską Izbę
Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych oraz przez Polską Izbę Brokerów
Ubezpieczeniowych), ale także przez podmioty realizujące zadania publiczne w dziedzinie
ubezpieczeń (takie jak Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, Polskie Biuro
Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, Rzecznik Ubezpieczonych), a przede wszystkim przez
posiadaczy pojazdów mechanicznych reprezentowanych przez Polski Związek Motorowy.
Podmioty te wyraziły swoje stanowisko podczas konferencji zorganizowanej przez Polską
Izbę Ubezpieczeń w dniu 12 marca 2007 r. (materiał konferencyjny na stronie Polskiej Izby
Ubezpieczeń).
Ponadto pod adresem Projektu Ustawy liczne zarzuty wysuwali eksperci prawni.
Zarzuty te zostały zawarte w opinii prof. dr hab. Eugeniusza Kowalewskiego, wykonanej w
dniu 12 marca 2007 r. na zlecenie Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu (materiał
opublikowany na stronie internetowej Sejmu) oraz w opinii prof. dr. hab. Witolda
Modzelewskiego z dnia 14 lutego 2007 r., przedstawionej Komisji Finansów Publicznych
oraz Komisji Zdrowia przez Polską Izbę Ubezpieczeń. Podczas prac legislacyjnych w Senacie
opinię o niezgodności ustawy z art. 217 Konstytucji wydało Biuro Legislacyjne Kancelarii
Senatu (zob. materiał opublikowany na stronie internetowej Senatu).
Najcięższe zarzuty, jakie stawiano Projektowi Ustawy, odnosiły się do spraw
zgodności Ustawy z Konstytucją.
Regulacji prawnej ustanawiającej na rzecz NFZ roszczenie regresowe (art. 14a
Ustawy) zarzucano sprzeczność z art. 68 Konstytucji, który przewiduje zasadę równego
dostępu do świadczeń finansowanych ze środków publicznych. Rozwiązanie przewidziane w

strony : [ 1 ] . 2 ... 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: