eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych

projekt przewiduje zmianę sposobu określania należności z tytułu wyłączenia gruntów z produkcji oraz opłaty rocznej (w złotych)

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 721
  • Data wpłynięcia: 2008-05-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych
  • data uchwalenia: 2009-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 115, poz. 967

721


Druk nr 721

Warszawa, 7 maja 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne

Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-12-2008



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu, Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o ochronie gruntów
rolnych i leśnych.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Wiesław Woda.

Przewodniczący Komisji


(-) Janusz Palikot





projekt

Ustawa
z dnia
2008 r.

o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych

Art. 1.
W ustawie z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2004 r. Nr
121, poz. 12661)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 4 pkt 13 otrzymuje brzmienie:
„13) opłacie rocznej - rozumie się przez to opłatę roczną z tytułu użytkowania na cele
nierolnicze lub nieleśne gruntów wyłączonych z produkcji, w wysokości 10 %
należności, uiszczaną: w razie trwałego wyłączenia - przez lat 10, a w przypadku
nietrwałego wyłączenia - przez okres tego wyłączenia, nie dłużej jednak niż przez 20
lat od chwili wyłączenia tych gruntów z produkcji;”;
2) w art. 12:
a) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Należność za wyłączenie z produkcji 1 ha gruntów rolnych wymienionych w
art. 2 ust. 1 pkt 1, 3 i 5 wynosi:

Grunty orne i sady, pod budynkami i Łąki i pastwiska trwałe, pod budynkami
urządzeniami wchodzącymi w skład i urządzeniami wchodzącymi w skład
gospodarstw rolnych oraz pod
gospodarstw rolnych oraz pod
zadrzewieniami i zakrzewieniami
zadrzewieniami i zakrzewieniami
śródpolnymi, w tym pod pasami
śródpolnymi, w tym pod pasami
przeciwwietrznymi i urządzeniami przeciwwietrznymi i urządzeniami
przeciwerozyjnymi
przeciwerozyjnymi


Klasa
Należność [w zł]
klasa
Należność [w zł]
wytworzone z gleb pochodzenia mineralnego

I
437175
I
437175
II
378885
II
378885
IIIa
320595
IIIa
320595
IIIb
262305
IIIb
262305
wytworzone z gleb pochodzenia organicznego

IVa
204015
IVa
204015
IVb
145725
IVb
145725
V
116580
V
116580

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1462, z 2006 r. Nr 12, poz. 63
oraz z 2007 r. Nr 75, poz. 493, Nr 80, poz. 541 i Nr 191 poz. 1374)
VI
87435
VI
87435
b) uchyla się ust. 8,
c) ust. 10 otrzymuje brzmienie:
„10. Należność za wyłączenie z produkcji 1 ha gruntów pod stawami rybnymi oraz
za grunty wymienione w art. 2 ust. 1 pkt 6-9 wynosi 233.160 złotych.”,
d) ust. 14-15 otrzymują brzmienie:
„14. Opłatę roczną za dany rok uiszcza się w terminie do dnia 30 czerwca tego
roku, przyjmując w odniesieniu do gruntów leśnych za podstawę ustalenia cenę
1 m3 drewna, stosowaną przy wymiarze podatku leśnego w danym roku.
15. Rada gminy może podjąć uchwałę o objęciu na jej obszarze ochroną również
gruntów rolnych wymienionych w art. 2 ust. 1 pkt 1, 3 i 5, zaliczonych do klas
IV, IVa i IVb, wytworzonych z gleb pochodzenia mineralnego. Wówczas
przepisy ust. 1-4, 6, 9, 13 i 14 stosuje się odpowiednio, a należność z tytułu
wyłączenia z produkcji 1 ha tych gruntów wynosi:


Łąki i pastwiska trwałe, pod
Grunty orne i sady, pod budynkami i budynkami i urządzeniami
urządzeniami wchodzącymi w skład wchodzącymi w skład
gospodarstw rolnych oraz pod
gospodarstw rolnych oraz pod
zadrzewieniami i zakrzewieniami
ś
zadrzewieniami i zakrzewieniami
ródpolnymi, w tym pod pasami
śródpolnymi, w tym pod pasami
przeciwwietrznymi i urządzeniami przeciwwietrznymi i urządzeniami
przeciwerozyjnymi
przeciwerozyjnymi



klasa
Należność [w
Klasa
Należność

złotych]

[w złotych]


wytworzone z gleb pochodzenia mineralnego

IVa
204015
Ł i Ps IV
174870
IVb
145725
e) dodaje się ust. 17 i 18 w brzmieniu:
„17. Poza przypadkami wskazanymi w ust. 16, na wniosek organu wykonawczego
jednostki samorządu terytorialnego marszałek województwa może umorzyć
całość lub część należności i opłat rocznych w odniesieniu do gruntów rolnych
w przypadku inwestycji o charakterze użyteczności publicznej, jeżeli inwestycja
ta służy zaspokojeniu potrzeb lokalnej społeczności.
18. Kwoty, wskazane w ust. 7, 10 oraz 15 powyżej, a także w art. 14 ust. 2
niniejszej ustawy podlegają corocznej indeksacji w oparciu o średnioroczny
wskaźnik wzrostu cen, towarów i usług konsumpcyjnych ogłaszany przez
Główny Urząd Statystyczny, na dzień 31 grudnia każdego roku kalendarzowego
począwszy od dnia 1 stycznia 2009 roku.”;
3) w art. 14 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W razie niewykonania obowiązku określonego w ust. 1, osoba wyłączająca grunty z
produkcji uiszcza za każdy 1 m3 wykorzystanej niewłaściwie próchnicznej warstwy
gleby opłatę w wysokości obowiązującej w dniu wydania decyzji o ustaleniu
wysokości opłaty, która wynosi:
1) z gleb klasy I i II oraz gleb pochodzenia organicznego - 291,45 złotych;
2) z gleb pochodzenia mineralnego, zaliczonych do klas III, IIIa i IIIb – 233,16
złotych;
3) z gleb pochodzenia mineralnego, zaliczonych do klas IVa i IV – 174,87
złotych.”;
4) po art. 22a dodaje się art. 22b w brzmieniu:
„Art. 22b. Przepisy niniejszego rozdziału mają zastosowanie również do gruntów
wyłączonych z produkcji rolniczej na podstawie z art. 11 ustawy, jeżeli
zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego grunty
te mogą być wykorzystywane również na cele rolnicze oraz do gruntów,
dla których dokonanie zmiany przeznaczenia na cele nierolnicze
wymagało uprzedniej zgody organów wskazanych w art. 7 ust. 2.”.

Art. 2.
Do spraw dotyczących ustalenia opłat, o których mowa w art. 12 lub art. 14 ustawy, o której
mowa w art. 1, wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy, a nie zakończonych
wydaniem decyzji ostatecznej, stosuje się przepisy ustawy.

Art. 3.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.





UZASADNIENIE


Celem ustawy jest zmiana sposobu naliczania należności i opłat rocznych za
wyłączenie gruntu z produkcji rolnej oraz opłat z tytułu niewykonania obowiązku zdjęcia
i odpowiedniego zagospodarowania warstwy próchnicznej z lepszych jakościowo gruntów
rolnych wyłączanych z produkcji.
Obecnie, zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r o ochronie gruntów rolnych
i leśnych osoba, która uzyskała zezwolenie na wyłączenie gruntów z produkcji rolnej, jest
obowiązana uiścić należność za wyłączenie oraz opłaty roczne. Płatności te zasilają budżet
Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych. Stawki powyższych należności są wskazane
w ustawie i wyrażone w równowartości ton ziarna żyta. Stawki te są zróżnicowane
w zależności od klasy bonitacyjnej wyłączanych z produkcji rolnej:
- gruntów ornych i sadów,
- łąk i pastwisk.
Opłata roczna również jest uzależniona od klasy jakości wyłączanych gruntów, oraz od
cen żyta, stanowi bowiem 10% należności (zgodnie z art. 4 pkt 13 cytowanej ustawy).
Zgodnie z art. 14 ustawy osoba, która nie wykonała obowiązku zdjęcia i odpowiedniego
zagospodarowania warstwy próchnicznej z gruntów rolnych klas I-IV, wyłączanych
z produkcji, musi uiścić za każdy metr sześcienny nieprawidłowo wykorzystanej warstwy
próchnicznej opłatę, wyrażoną w ustawie w równowartości kwintali (czyli decyton – dt)
ziarna żyta. Również ta opłata stanowi dochód FOGR.
Celem proponowanych rozwiązań jest określenie powyższych trzech rodzajów płatności
w formie kwotowej, zamiast płatności uzależnionych od ceny ziarna żyta. Odpowiednie
stawki płatności, wyrażone w PLN, byłyby wskazane w ustawie.
Poza tym w omawianym projekcie zaproponowano poszerzenie możliwości umarzania
przez marszałka województwa opłat i należności w odniesieniu do gruntów rolnych (tj. w
sytuacji, gdy inwestycja na odrolnionych gruntach ma charakter użyteczności publicznej
i służy zaspokojeniu potrzeb lokalnej społeczności).

Proponowane zmiany wprowadzają adekwatne do potrzeb rynku określenie należności
i opłat z tytułu wyłączenia gruntów z produkcji rolniczej. Przy stabilnej aktualnie stopie
inflacji ryzyko spadku siły nabywczej pieniądza jest nie większe niż różnice kursów żyta.

Projekt ustawy nie pociąga za sobą obciążenia budżetu państwa ani budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: