eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

projekt przewiduje konieczność implementacji do polskiego prawa dyrektywy Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz dyrektywy w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych; rozwiazań sprzyjających rozwojowi polskiego rynku kapitałowego (ułatwienie funkcjonowania mechanizmów krótkiej sprzedaży): poszerzenia katalogu instrumentów finansowych (np. o instrumenty o charakterze derywatów, o zróżnicowanych typach instrumentu bazowego)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 64
  • Data wpłynięcia: 2007-11-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 165, poz. 1316

64


35



zarządu przewidzianych kryteriów, dostosowanie wiązałoby się z po-
winno cią powołania w trybie przewidzianym dla spółki nowego członka
zarządu, złożenia wniosku do Komisji Nadzoru Finansowego o jego
zatwierdzenie oraz wydanie przez organ nadzoru odpowiedniego aktu
administracyjnego. W ocenie projektodawcy ogólna reguła miesięcznego
okresu, od dnia wej cia w życie noweli, dostosowania prowadzonej
działalno ci do wymogów znowelizowanej ustawy, przy uwzględnieniu
dodatkowo okresu vacatio legis, jest wystarczająca, by zapewnić możliwo ć
oceny kwalifikacji dotychczasowych członków zarządu oraz podjęcie
działań, które zmierzać będą do wystąpienia z ewentualnym wnioskiem
o zatwierdzenie przez Komisję nowego członka zarządu. Wej cie w życie
ustawy nie spowoduje istotniejszych obciążeń biurokratycznych.
2. Wpływ projektu na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wej cie w życie projektowanej ustawy nie wpłynie na sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
3. Wpływ projektu na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wej cie w życie ustawy przyczyni się do zwiększenia konkurencyjno ci
rynku, zwłaszcza przez umożliwienie instytucjom polskiego rynku kapi-
tałowego prowadzenia działalno ci na zasadach analogicznych do obo-
wiązujących w innych państwach UE oraz zapewni wyższe standardy
w zakresie przejrzysto ci i prawidłowego działania tego rynku, przez
zwiększenie poziomu ochrony inwestorów w sposób zapewniający pełną
zgodno ć z normami okre lonymi w prawie wspólnotowym (dyrektyw
uchwalonych w ostatnim czasie lub od niedawna obowiązujących).
4. Wpływ projektu na sytuację i rozwój regionalny
Projekt
nie
wpływa na sytuację i rozwój regionalny.

36



5. Wpływ projektu na rynek pracy
Wej cie w życie ustawy nie wpłynie na rynek pracy.
6. Wyniki przeprowadzonych konsultacji

W toku prac nad rozwiązaniami merytorycznymi projekt poddano roboczym
konsultacjom z instytucjami reprezentującymi
rodowisko rynku
kapitałowego: Bankowym Funduszem Gwarancyjnym, Giełdą Papierów
Warto ciowych S.A. w Warszawie, Izbą Domów Maklerskich, Izbą
Zarządzających Funduszami i Aktywami, Krajową Izbą Biegłych
Rewidentów, Krajowym Depozytem Papierów Warto ciowych S.A., Komisją
Nadzoru Finansowego, MTS-CeTO, Narodowym Bankiem Polskim, Polskim
Stowarzyszeniem Inwestorów Kapitałowych, Radą Banków Depozytariuszy,
Stowarzyszeniem Emitentów Giełdowych, Towarową Giełdą Energii,
Warszawską Giełdą Towarową i Związkiem Banków Polskich.

W wyniku przeprowadzonych konsultacji w projekcie uwzględniono więk-
szo ć uwag o charakterze technicznym oraz doprecyzowano uregulowania
m.in. dotyczące:

definicji alternatywnych systemów obrotu („system kojarzący oferty
kupna i sprzedaży”),
– wymogów
kapitałowych dla giełd instrumentów finansowych (obniżenie
wymogów kapitałowych dla giełd okre lonych w art. 21 ust. 7 projektu),
– giełd towarowych (odstąpiono od propozycji uchylenia ustawy o giełdach
towarowych, przy jednoczesnym ograniczeniu jej materii wyłącznie do
regulacji z zakresu rynku rzeczywistego towarów giełdowych, z za-
strzeżeniem praw majątkowych, które ze względu na ich istotę jak
również charakter podmiotów zaangażowanych w obrót tymi prawami,
nie będą kwalifikowane przez przepisy ustawy o obrocie instrumentami
finansowymi do katalogu instrumentów finansowych),
– definicji prawa do akcji (odstąpiono od propozycji, by za prawa do akcji
uważać wyłącznie takie papiery warto ciowe, z których wynika upraw-
nienie do otrzymania nie mających formy dokumentu akcji nowej emisji,

37



które będą objęte wnioskiem o dopuszczenie do obrotu na rynku regu-
lowanym lub wprowadzenie do alternatywnego systemu obrotu),
– krótkiej
sprzedaży (zmiany mają wspierać rozwój mechanizmów krótkiej
sprzedaży na polskim rynku kapitałowym zgodnie ze standardami
funkcjonowania występującymi na rozwiniętych rynkach finansowych),
– uznawania warunków technicznych rozrachunków zapewniających bez-
pieczeństwo obrotu (podmiot uprawniony do zawierania transakcji na
rynku regulowanym może, za zgodą Komisji, powierzyć dokonywanie
rozrachunku zawieranych przez niego transakcji podmiotowi innemu niż
ten, który na podstawie umowy ze spółką prowadzącą giełdę lub ze
spółką prowadzącą rynek pozagiełdowy dokonuje rozrachunku transakcji
zawieranych na tym rynku pod warunkiem, że warunki, na jakich podmiot
ten dokonuje rozrachunku, zapewniają bezpieczeństwo obrotu),
– obowiązku zatwierdzania przez Komisję Nadzoru Finansowego regu-
laminów alternatywnych systemów obrotu (uchylono obowiązek uzyska-
nia przez spółkę prowadzącą rynek regulowany zatwierdzenia przez
Komisję Nadzoru Finansowego regulaminu organizowanego przez taką
spółkę alternatywnego systemu obrotu),
– wypłat rodków z systemu rekompensat (usprawnienie procesu wypłat
rekompensat oraz wprowadzenie przepisów gwarantujących, że każdy
dom maklerski lub bank powierniczy, którego działalno ć wiadczona na
rzecz klientów podlega ochronie systemu, będzie do takiego systemu
należał),
– rozdzielenia funkcji depozytowych i rozliczeniowych Krajowego Depozytu
Papierów Warto ciowych S.A. (możliwo ć przekazania przez Krajowy
Depozyt Papierów Warto ciowych S.A. wykonywania pewnych czynno ci
z zakresu ustawowo okre lonych zadań podmiotowi trzeciemu),
– definicji kwitów depozytowych (zmiana definicji umożliwia emitowanie
kwitów depozytowych w związku z emisjami papierów warto ciowych
dokonywanych także poza terytorium Unii Europejskiej i państw
członkowskich OECD),

38



– zawierania transakcji repo, buy sell back i sell buy back na rynku
regulowanym.
Proces konsultacji zakończony został konferencją uzgodnieniową w dniach
3 i 6 listopada 2006 r.
Czę ć uwag systemowych zgłaszanych w procesie konsultacji, a wykra-
czających poza zakres planowanej nowelizacji ustawy z dnia 29 lipca
2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, przekazana została do
uwzględnienia w pracach organu opiniodawczego i doradczego w sprawach
rynku finansowego, tj. Rady Rozwoju Rynku Finansowego. W ten sposób
zainicjowane zostały m.in. prace działających przy Radzie Rozwoju Rynku
Finansowego: Grupy Roboczej ds. pożyczania papierów warto ciowych oraz
Grupy Roboczej ds. zbiorczych kont papierów warto ciowych. Ustalenia
grupy roboczej ds.
pożyczania papierów warto ciowych uwzględnione
zostały w cało ci w przedmiotowym projekcie ustawy.
Spo ród uwag zgłoszonych przez podmioty uczestniczące w konsultacjach
nie uwzględniono:
– propozycji zmian ustawy, sprzecznych z przepisami prawa unijnego,
– zgłaszanego przez Krajowy Depozyt Papierów Warto ciowych S.A.
w Warszawie postulatu rezygnacji ze zmiany tre ci nowelizowanych
art. 50 i 68c ustawy, w czę ci dotyczącej obowiązku zasięgania opinii
Prezesa Narodowego Banku Polskiego w sprawach rozstrzygnięć
dotyczących zatwierdzania aktów regulujących zasady funkcjonowania
systemów rozrachunku papierów warto ciowych,
– zgłaszanego przez Krajowy Depozyt Papierów Warto ciowych S.A.
w Warszawie, Izbę Domów Maklerskich oraz Radę Banków Depo-
zytariuszy postulatu wykre lenia delegacji z art. 94 ust. 2 dla okre lenia
obowiązków sprawozdawczych dla domów maklerskich, banków
prowadzących działalno ć maklerską oraz zagranicznych firm inwesty-
cyjnych prowadzących działalno ć na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej w zakresie obrotu papierami warto ciowymi emitowanymi przez
Skarb Państwa (prace nad nowelizacją przepisów dotyczących obo-

39



wiązków sprawozdawczych kontynuowane będą w ramach grupy
roboczej powołanej przy Radzie Rozwoju Rynku Finansowego),
– zgłaszanego przez Narodowy Bank Polski postulatu wprowadzenia
ogólnej kompetencji Prezesa Narodowego Banku Polskiego do
sprawowania nadzoru nad systemami rozrachunku papierów
warto ciowych i systemów płatno ci (wprowadzenie takiej zmiany nie
wynika bezpo rednio z konieczno ci implementacji prawa europejskiego
do polskiego systemu prawnego).
Z uwagi na fakt, że projektowane zmiany ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.
o obrocie instrumentami finansowymi dotyczą Narodowego Banku Polskiego,
systemów płatno ci i systemów rozrachunku papierów warto ciowych, zgodnie
z postanowieniami art. 105 ust. 4 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Euro-
pejską oraz trzeciego, piątego i szóstego tiret art. 2 Decyzji Rady 98/415/EC
z dnia 29 czerwca 1998 r. dotyczących konsultacji Europejskiego Banku Cen-
tralnego udzielanych władzom krajowym w sprawie projektów przepisów
prawnych, projektów aktów prawnych okre lających zasady wła ciwe dla
instytucji finansowych, o ile wywierają one istotny wpływ na stabilno ć instytucji
i rynków finansowych oraz systemy płatno ci i rozliczeń, projekt ustawy został
przekazany do Europejskiego Banku Centralnego celem zaopiniowania. Opinia
ta przedstawiona została w dokumencie „Opinia Europejskiego Banku Cen-
tralnego z dnia 16 listopada 2006 r. wydana na wniosek Ministra Finansów
Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy
o obrocie instrumentami finansowymi” (CON/2006/53).
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy został
udostępniony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biu-
letynu Informacji Publicznej.
W sprawie projektu dokonano jednego zgłoszenia o zainteresowaniu pracami
nad nim w trybie przepisów tej ustawy. Zgłoszenia dokonała spółka
Xelion.Doradcy Finansowi Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Uwagi w tym
strony : 1 ... 40 ... 50 . [ 51 ] . 52 ... 60 ... 100 ... 158

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: