eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych

Projekt dotyczy: usprawnienia regulacji prawnych dot. funduszy inwestycyjnych: przeniesienia części informacji o charakterze ofertowym, dotychczas wykazywanych w statutach funduszy inwestycyjnych do prospektów informacyjnych, emisyjnych lub warunków emisji, skrócenia do miesiąca czasu przeznaczonego na wydawanie zezwoleń na: utworzenie funduszu inwestycyjnego, wykonywanie działalności przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych oraz zarządzanie portfelami instrumentów finansowych, wyłączenia wpłat do funduszy inwestycyjnych z postępowania egzekucyjnego oraz z masy upadłości towarzystwa wprowadzenia możliwości różnicowania jednostek uczestnictwa subfunduszy pod względem udziału w opłatach obciążających aktywa subfunduszy, możliwości przekształcania otwartych funduszy inwestycyjnych w subfundusze otwartych funduszy inwestycyjnych z wydzielonymi subfunduszami.

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 61
  • Data wpłynięcia: 2007-11-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych, ustawy - Prawo bankowe oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 231, poz. 1546

61

informację na temat możliwości wnoszenia do funduszu nieruchomości, co
wiąże się ze zmianą opisaną w uzasadnieniu do art. 1 pkt 2 projektu ustawy.
Art. 1 pkt 4 (zmiana w art. 20 ustawy dodanie ust. 1a)
Projektowany przepis ma na celu doprecyzowanie przepisów ustawy
w
odniesieniu do zawartości statutu funduszu inwestycyjnego w części
dotyczącej zasad polityki inwestycyjnej w zakresie zasad dywersyfikacji lokat
i innych ograniczeń inwestycyjnych. Polityka inwestycyjna poszczególnych
konstrukcji funduszy opisana jest szczegółowo w ustawie, dlatego też nie jest
uzasadnionym, aby w statutach funduszy umieszczać zapisy, które wynikają
wprost z ustawy.
Art. 1 pkt 5 (zmiana art. 23 ustawy)
Projektowana zmiana w art. 23 ust. 1 ma na celu skrócenie terminów
wydawania zezwoleń na utworzenie funduszu inwestycyjnego przez przyjęcie
terminów wynikających wprost z Kodeksu postępowania administracyjnego
(miesiąc od dnia złożenia wniosku, w uzasadnionych przypadkach Komisja
będzie miała możliwość przedłużenia terminu do 2 miesięcy). Zezwolenie na
utworzenie funduszu inwestycyjnego wydawane jest w trybie postępowania
administracyjnego, dlatego też nie zachodzi potrzeba wskazywania
w przedmiotowym przepisie terminu wydania zezwolenia.
Zmiana zaproponowana w art. 23 ust. 2 zmierza do rezygnacji z wydawania
przez Komisję zgody na utworzenie funduszu, wyłącznie w oparciu o załączone
do wniosku dokumenty, nawet w sytuacji, kiedy Komisja posiada informacje
świadczące np. o działaniu wnioskodawcy z naruszeniem przepisów prawa.
Jednocześnie projektowany przepis nie powoduje niebezpieczeństwa
nadużywania przez Komisję swobody decyzyjnej, ponieważ Komisja w toku
wydawania decyzji administracyjnej w przedmiocie zezwolenia na utworzenie
funduszu jest zobowiązana działać zgodnie z przepisami Kodeksu
postępowania administracyjnego, który przewiduje m.in. należyte uzasadnienie
faktyczne i prawne wydanej decyzji.
Celem zaproponowanej zmiany w art. 23 ust. 3 jest usprawnienie procesu
wydawania decyzji na utworzenie funduszu inwestycyjnego przez
8
wprowadzenie zasady jednoczesnego zatwierdzania przez Komisję wyboru
depozytariusza funduszu.
Art. 1 pkt 6 (zmiana art. 24 ust. 1, 2, 6, 8 i 9 oraz uchylenie ust. 3)
Celem zaproponowanych zmian w art. 24 ust. 1 i 2 jest wprowadzenie
obowiązku zgody Komisji na utworzenie nowego subfunduszu. Zapewni to
odpowiednią ochronę interesów uczestników funduszy inwestycyjnych
otwartych z wydzielonymi subfunduszami i specjalistycznych funduszy
inwestycyjnych otwartych z wydzielonymi subfunduszami. Każdy subfundusz
posiada bowiem własną politykę lokacyjną, która powinna być weryfikowana
przez Komisję. Jednocześnie w ust. 6 wprowadzono krótszy termin wejścia
w życie zmian dokonywanych w statucie w zakresie utworzenia nowego
sunfunduszu – zmiany takie będą obowiązywać z dniem ogłoszenia. Skrócenie
powyższego terminu nie narusza interesów uczestników funduszy
inwestycyjnych, przyczynia się natomiast do skrócenia procedury tworzenia
subfunduszy. Ponadto wprowadzenie możliwości przekształceń funduszy
inwestycyjnych w nowe subfundusze istniejących funduszy z wydzielonymi
subfunduszami, co zostanie opisane szerzej w uzasadnieniu do art. 1 pkt 83,
wymagało doprecyzowania terminu wejścia w życie zmian statutu istniejącego
funduszu z wydzielonymi subfunduszami w zakresie utworzenia nowego
subfunduszu odpowiadającego przekształcanemu funduszowi.
Projektowane uchylenie ust. 3 ma na celu skrócenie terminów wydawania
zezwoleń w zakresie zmiany statutu funduszu inwestycyjnego przez przyjęcie
terminów wynikających wprost z Kodeksu postępowania administracyjnego
(miesiąc od dnia złożenia wniosku, w uzasadnionych przypadkach Komisja
będzie miała możliwość przedłużenia terminu do 2 miesięcy). Zezwolenie na
zmiany w statucie funduszu inwestycyjnego wydawane jest w trybie
postępowania administracyjnego, dlatego też nie zachodzi potrzeba powielania
w przedmiotowym przepisie terminu wydania zezwolenia.
Propozycja brzmienia w ust. 8 pkt 1 przewiduje, że zmiany statutów funduszy
w zakresie opłat manipulacyjnych będą wchodzić w życie w terminie 3 miesięcy
od dnia ogłoszenia, co zagwarantuje inwestorom czas na wycofanie się
z funduszu w sytuacji, jeżeli nie zgadzają się z ich nową wysokością.
9
Zmiany zaproponowane w ust. 9, polegające na zobligowaniu funduszy
inwestycyjnych do przekazywania Komisji treści dokonanych ogłoszeń
o zmianach statutów, wypisu aktu notarialnego zawierającego zmiany statutu
oraz jednolitego tekstu statutu służą zapewnieniu organowi nadzoru pełnych
i aktualnych informacji w przedmiocie dokonywanych zmian.
Art. 1 pkt 7 (zmiana art. 27 ust. 3 i 4)
Proponowana zmiana w ust. 3 ma charakter doprecyzowujący. Natomiast
zmiana w ust. 4 ma na celu umożliwienie Komisji odmowę wydania zezwolenia
na pośrednictwo w prowadzeniu zapisów na jednostki uczestnictwa lub
niepubliczne certyfikaty inwestycyjne również w sytuacji, kiedy Komisja
dysponować będzie informacjami świadczącymi, że podmiot ubiegający się
o wydanie takiego zezwolenia może wykonywać te czynności z naruszeniem
zasad uczciwego obrotu lub w sposób nienależycie zabezpieczający interesy
osób zapisujących się na jednostki uczestnictwa oraz certyfikaty inwestycyjne.
Ma to na celu zwiększenie bezpieczeństwa przyjmowania zapisów na jednostki
uczestnictwa lub niepubliczne certyfikaty inwestycyjne.
Art. 1 pkt 8 (zmiana w art. 28 ust. 2 ustawy oraz dodanie ust. 2a i 4)
Zmiana w art. 28 w ust. 2 polega na wprowadzeniu dla wpłat do funduszu
w formie nieruchomości analogicznych zasad, jak ma to miejsce w przypadku
wpłat w formie innej niż zdematerializowane papiery wartościowe lub udziały
w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością. Natomiast dodanie w art. 28
ust.
2a wynika z potrzeby dookreślenia zasad pokrywania kosztów
towarzyszących wycenie początkowej wnoszonej nieruchomości oraz
przeniesieniu własności nieruchomości. Przedmiotowe zmiany wynikają
z przewidzianej w projekcie możliwości wnoszenia do funduszy zamkniętych
nieruchomości, co zostało opisane w uzasadnieniu do art. 1 pkt 2.
Dodanie ust. 4 w art. 28 zapewni nienaruszalność środków wnoszonych do
funduszy przez ich uczestników w sytuacji, gdy towarzystwo funduszy
inwestycyjnych zostałoby postawione w stan upadłości lub zostałoby
skierowane przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne. Rozwiązanie jest
analogiczne, jak przyjęte w art. 81 nowelizowanej ustawy w odniesieniu do
depozytariusza.
10
Art. 1 pkt 9 (zmiana w art. 29 ust. 2)
Zmiana w art. 29 ust. 2 wynika z przewidzianej w projekcie możliwości
wnoszenia do funduszy inwestycyjnych zamkniętych nieruchomości, co zostało
opisane w uzasadnieniu do art. 1 pkt 2 projektu. Zgodnie ze zmienianym
przepisem statut funduszu inwestycyjnego będzie określał sposób
postępowania w sytuacji, gdy wartość wnoszonych nieruchomości do funduszu
przewyższy cenę emisyjną certyfikatu albo wielokrotność tej ceny.
Art. 1 pkt 10 (zmiana w art. 30 w ust. 2 pkt 1 oraz ust. 3 ustawy)
Projektowana zmiana ma charakter doprecyzowujący – z przepisów art. 26
wynika, że rozpoczęcie przyjmowania zapisów na jednostki uczestnictwa lub
certyfikaty inwestycyjne może się zacząć nie wcześniej niż w dniu
następującym po dniu doręczenia zezwolenia na utworzenie funduszu, a termin
przyjmowania zapisów nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Wystarczający jest
zatem przepis obligujący towarzystwo do zebrania wpłat w terminie określonym
w statucie.
Zmiana w art. 30 ust. 2 wynika z przewidzianej w projekcie możliwości
wnoszenia do funduszy inwestycyjnych zamkniętych nieruchomości, co zostało
opisane w uzasadnieniu do art. 1 pkt 2 projektu. Zmiana ma na celu ujęcie
w przepisach określających zasady postępowania z wpłatami do funduszu
w sytuacji, gdy on nie powstanie, również wpłatami w formie nieruchomości.
Art. 1 pkt 11 (zmiana w art. 32 ust. 5, 6 i 9)
Zmiany zaproponowane w art. 32 ust. 5 oraz ust. 9 mają na celu zapewnienie
organowi nadzoru dostępu do aktualnych danych zawartych w rejestrach
sądowych podmiotów nadzorowanych. Jednocześnie w ust. 9 doprecyzowano
zakres i formę przekazywanych informacji przez bank krajowy w przypadku
zmian w dokumentach określających sposób i warunki prowadzenia zbywania
i odkupywania jednostek uczestnictwa lub tytułów uczestnictwa funduszu oraz
dokumentach określających szczegółowo sposób dokonywania wpłat i wypłat
związanych z prowadzeniem zbywania i odkupywania jednostek uczestnictwa
funduszu lub tytułów uczestnictwa.
11
Zmiana zaproponowana w art. 32 ust. 6 zakłada rezygnację z wydawania
zezwoleń na prowadzenie dystrybucji jednostek lub tytułów uczestnictwa
funduszy inwestycyjnych wyłącznie w oparciu o załączone do wniosku
dokumenty. Zmiana ta została szerzej opisana w uzasadnieniu do art. 1 pkt 5
projektu ustawy.
Wprowadzenie ust. 10 w art. 32 ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa
i prawidłowości prowadzenia dystrybucji jednostek uczestnictwa oraz tytułów
uczestnictwa funduszy inwestycyjnych przez wprowadzenie zastrzeżenia, że
w przypadku połączenia lub podziału podmiotów dystrybuujących, niebędących
bankami krajowymi, zezwolenie na dystrybucję nie przechodzi na nowo
powstały podmiot. Połączenie lub podział takich podmiotów, w wyniku którego
dochodzi do utworzenia nowego podmiotu, skutkuje koniecznością wystąpienia
przez ten podmiot z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na prowadzenie
dystrybucji jednostek lub tytułów uczestnictwa.
Art. 1 pkt 12 (zmiana art. 32a ustawy)
Celem projektowanej zmiany art. 32a jest zapewnienie prawidłowej dystrybucji
jednostek lub tytułów uczestnictwa funduszy inwestycyjnych przez zobligowanie
dystrybutorów tych jednostek lub tytułów do działania zgodnie z zasadami
uczciwego obrotu. Wprowadzenie zasad uczciwego obrotu do dystrybucji
jednostek lub tytułów uczestnictwa wyeliminuje m.in. możliwość stosowania
przez dystrybutorów preferencji przy zbywaniu jednostek lub tytułów
uczestnictwa jednych funduszy inwestycyjnych względem innych funduszy.
Art. 1 pkt 13 (zmiana art. 33 ust. 2 pkt 2 ustawy)
Projektowana zmiana art. 33 ust. 2 pkt 2 ma na celu skorygowanie
niewłaściwego odesłania do art. 170 ustawy o obrocie instrumentami
finansowymi.
Art. 1 pkt 14 (zmiana art. 37 ustawy dodanie ust. 2a)
Celem zaproponowanego przepisu jest wprowadzenie rozwiązania
umożliwiającego zatwierdzenie sprawozdania finansowego funduszu
inwestycyjnego w sytuacji, w której pomimo prawidłowo zwołanego
zgromadzenia inwestorów nie zostanie osiągnięta wymagana większość.
12
strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19 ... 30 ... 40 ... 43

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: