eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

projekt ustawy dotyczy: zwiększenia dwukrotnie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób przebywających na urlopie wychowawczym, aby ich składki nie były niższe od pracowników otrzymujących minimalne wynagrodzenie

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 599
  • Data wpłynięcia: 2008-03-20
  • Uchwalenie: wycofany dnia 21-04-2009

599


Druk nr 599

Warszawa, 20 marca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:



- o zmianie ustawy o systemie
ubezpieczeń społecznych.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Izabelę Jarugę-Nowacką.



(-) Bartosz
Arłukowicz;
(-) Marek
Balicki;
(-) Anna
Bańkowska;
(-) Andrzej Celiński; (-) Marian Filar; (-) Henryk Gołębiewski; (-) Izabela
Jaruga-Nowacka; (-) Jan Kochanowski; (-) Janusz Krasoń; (-) Wacław
Martyniuk; (-) Zbigniew Matuszczak; (-) Jarosław Matwiejuk; (-) Tadeusz
Motowidło; (-) Grzegorz Pisalski; (-) Wojciech Pomajda; (-) Stanisław
Rydzoń; (-) Izabella Sierakowska; (-) Stanisław Stec; (-) Elżbieta Streker-
Dembińska; (-) Wiesław Andrzej Szczepański; (-) Jerzy Szmajdziński;
(-) Tadeusz
Tomaszewski;
(-) Jan
Widacki;
(-) Marek
Wikiński;
(-) Bogusław Wontor; (-) Janusz Zemke.


Projekt

U S T A W A
z dnia

2008 r.

o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Art. 1.
W ustawie z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych
(tj. Dz. U. z 2007r. Nr 11, poz. 74 z późn. zm.) w art. 18:
1) ust. 5a otrzymuje brzmienie:
„5a. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób
pobierających świadczenie pielęgnacyjne na podstawie przepisów o świad-
czeniach rodzinnych stanowi kwota świadczenia pielęgnacyjnego, z zastrze-
żeniem ust. 9.”;
2) dodaje się ust. 5b w brzmieniu:
„5b. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób
przebywających na urlopie wychowawczym stanowi kwota minimalnego wy-
nagrodzenia za pracę obowiązującego w grudniu roku poprzedniego, ustalo-
nego na podstawie odrębnych przepisów, z zastrzeżeniem ust. 9.”.

Art. 2
Ustawa wchodzi w życie dnia 1 lipca 2008r.



1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2007 r. Nr 17, poz. 95, Nr 21,
poz. 125, Nr 112, poz. 769, Nr 115, poz. 791, 792 i 793, Nr 176, poz. 1243.



UZASADNIENIE

Aktualny stan prawny i potrzeba uchwalenia ustawy
W
ciągu ostatnich kilkunastu lat systematycznie obserwuje się w Polsce
spadek liczby urodzeń. Równocześnie z roku na rok wzrasta wiek kobiet, de-
cydujących się na urodzenie pierwszego dziecka. Przyczyny tego typu zjawi-
ska są bardzo złożone a zmiana tendencji nie jest zadaniem łatwym.
Jednym z istotnych czynników zniechęcających do macierzyństwa jest
niewystarczający poziom zabezpieczenia socjalnego osób korzystających z
urlopu wychowawczego. Wprawdzie budżet finansuje składki emerytalno-
rentowe dla osób przebywających na urlopie wychowawczym, ale kwota tych
składek jest bardzo niska (podstawa wymiaru składek jest równa kwocie
świadczenia pielęgnacyjnego i wynosi obecnie 420 zł czyli ok. 37% minimal-
nego wynagrodzenia, które w 2008r. jest równe kwocie 1126 zł). Ponadto kwo-
ta tej podstawy nie jest corocznie podwyższana.

Istota projektowanych rozwiązań

Projektowana zmiana w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych
prowadzi do ponad dwukrotnego zwiększenia podstawy wymiaru składek na
ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób przebywających na urlopie wycho-
wawczym. Obecna podstawa stanowiąca równowartość kwoty świadczenia
pielęgnacyjnego (obecnie 420 zł) zostałaby zwiększona do kwoty stanowiącej
równowartość minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującego w
grudniu roku poprzedniego (936 zł). Tego typu rozwiązanie powoduje, że
istotnie wzrasta też poziom zabezpieczenia emerytalnego i rentowego osób
decydujących się na przerwę w zatrudnieniu, celem sprawowania opieki nad
dzieckiem. W ten sposób składka emerytalno-rentowa osoby korzystającej z
urlopu wychowawczego nie będzie niższa niż składka najniżej wynagradza-
nych pracowników (otrzymujących minimalne wynagrodzenie). Ma to
ogromne znaczenie, zwłaszcza biorąc pod uwagę prognozowaną niską wyso-
kość rent i emerytur w nowym systemie emerytalnym.

Przewidywane skutki projektowanych rozwiązań oraz sposoby finansowa-
nia
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowana ustawa jest adresowana do pracownic i pracowników
uprawnionych do urlopu wychowawczego.
2. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet pań-
stwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego oraz sposób finansowania
ustawy.
Przewiduje się że roczny koszt realizacji ustawy w warunkach 2008r.
wyniesie 75 mln. zł. Przyjęto założenie, że zwiększenie podstawy wymiaru
składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe osób przebywających na urlo-
pie wychowawczym obejmie 200 tys. osób. Szacowana kwota stanowi rów-
nowartość składek przekazywanych do OFE. W szacunku nie uwzględniono
pozostałych składek na ubezpieczenie społeczne, które także będą finansowa-
ne przez budżet, ale trafią do FUS. powodując równocześnie zmniejszenie de-
ficytu w FUS. Tym samym ulegnie zmniejszeniu wysokość bieżącej dotacji
budżetu do FUS. Długookresowe (za kilkadziesiąt lat) budżetowe skutki tego
rozwiązania, biorąc pod uwagę pozytywny wpływ na demografię, będą co
najmniej neutralne.
Ze względu na planowane wejście w życie przepisów projektowanej
ustawy z dniem 1 lipca 2008 r. koszt będzie generowanych dopiero od tego
czasu a tym samym w 2008r. wyniesie on tylko 37,5 mln. zł. Biorąc pod uwagę
publiczne wypowiedzi Prezesa Rady Ministrów oraz innych przedstawicieli
rządu uważamy, że istnieje zarówno prawna jak i faktyczna możliwość wygo-
spodarowania kwoty na sfinansowanie przedmiotowej nowelizacji w ramach
tegorocznego budżetu. W kolejnych latach sfinansowanie kosztu realizacji tej
ustawy także nie będzie stanowiło problemu dla budżetu – skoro już dziś rząd
potwierdza, iż stać nas na obniżanie podatków dla najbogatszych grup spo-
łecznych poprzez wprowadzania podatku liniowego czy likwidację tzw. po-
datku Belki.
3. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Proponowane rozwiązania zdecydowanie zwiększają poczucie stabilno-
ści zawodowej osób decydujących się na potomstwo. Ponadto liczniejsze ko-
rzystanie z urlopu wychowawczego może pośrednio wpłynąć na zwiększenie
zatrudnienia na podstawie umów o pracę na czas określony zawieranych na
czas zastępstwa nieobecnego pracownika.
4. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospo-
darki
Projektowana ustawa nie ma bezpośredniego wpływu na konkurencyj-
ność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
5. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie ma bezpośredniego wpływu na sytuację i
rozwój regionalny.

Akty wykonawcze związane z projektowaną ustawą
Przyjęcie projektowanej ustawy nie wymaga wydawania aktów wyko-
nawczych.

Zgodność projektowanej regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: