eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania

- projekt dotyczy poszerzenia kręgu beneficjentów kredytów, by mogły korzystać z nich małżeństwa jak i osoby samotne. Nowelizacja proponuje także aby kredyt preferencyjny był udzielony na całość zakupu lokalu mieszkalnego o powierzchni do 75 metrów kwadratowych lub domu o powierzchni do 140 metrów kwadratowych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 480
  • Data wpłynięcia: 2008-03-14
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania
  • data uchwalenia: 2008-11-21
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 223, poz. 1465

480


Druk nr 480

Warszawa, 12 marca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o finansowym
wsparciu rodzin w nabywaniu własnego
mieszkania
.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Wiesława Szczepańskiego.

(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Anita Błochowiak;
(-) Tomasz Garbowski; (-) Witold Gintowt-Dziewałtowski; (-) Henryk
Gołębiewski;
(-) Tomasz
Kamiński;
(-) Witold
Klepacz;
(-) Jan
Kochanowski; (-) Janusz Krasoń; (-) Wacław Martyniuk; (-) Zbigniew
Matuszczak; (-) Krzysztof Matyjaszczyk; (-) Henryk Milcarz; (-) Artur
Ostrowski; (-)
Wiesław Andrzej Szczepański; (-) Tadeusz Tomaszewski;
(-) Ryszard Zbrzyzny.
Projekt

USTAWA

z dnia ……… 2008 r.
o zmianie ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu
własnego mieszkania


Art. 1.

W ustawie z dnia 8 września 2006r. – o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego
mieszkania (Dz. U. Nr 183 poz. 1354) wprowadza się następujące zmiany:
1) tytuł ustawy otrzymuje brzmienie „Ustawa o finansowym wsparciu państwa w nabywaniu
własnego mieszkania”;
2) w art. 3 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
,,1. Dopłaty mogą być stosowane, jeżeli kredyt preferencyjny został udzielony na
podstawie umowy zawartej z instytucją ustawowo upoważnioną do udzielania
kredytów przez oboje małżonków albo osobę fizyczną niepozostającą w związku
małżeńskim.”;
3) w art. 8 w ust. 1:
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
,,1) podstawę rozliczenia dopłaty stanowi z zastrzeżeniem ust. 2 pozostająca do spłaty
kwota kredytu preferencyjnego w przypadku lokalu mieszkalnego lub domu
jednorodzinnego, którego powierzchnia użytkowa nie przekracza odpowiednio:
a) 75m2 – dla lokalu mieszkalnego,
b) 140m2 – dla domu jednorodzinnego;”,
b) uchyla pkt 2 i 3.


Art.2.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE



We wrześniu 2006r., Sejm uchwalił ustawę o finansowym wsparciu rodzin w
nabywaniu własnego mieszkania. Ustawa ta przewiduje preferencyjne kredyty mieszkaniowe,
z których skorzystać może tylko oboje małżonków, jak też osoby samotnie wychowujące
przynajmniej jedno małoletnie dziecko, bądź dziecko do 25 roku życia, jeśli kontynuuje
naukę.
Z kredytów tych nie mogą skorzystać osoby samotne lub niezamężne żyjące w nie
zalegalizowanym związku.
Kredyt można otrzymać na budowę lub zakup domu jednorodzinnego jeśli jego
powierzchnia użytkowa nie przekracza 140m2, oraz na zakup lokalu mieszkalnego o
powierzchni użytkowej nie większej niż 75m2.
Do kredytów stosowane są dopłaty, które stanowią równowartość 50% kwoty odsetek
naliczonych od podstawy naliczenia dopłaty według stopy referencyjnej obowiązującej w
dniu naliczania dopłaty.
Podstawę naliczania dopłaty stanowi pozostająca do spłaty kwota kredytu
preferencyjnego - w przypadku lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego, którego
powierzchnia użytkowa nie przekracza odpowiednio:
- 50m2 – dla lokalu mieszkalnego,
- 70m2 – dla domu jednorodzinnego.
W przypadku, gdy powierzchnia użytkowa domu jednorodzinnego jest większa niż 70
m2 ale nie przekracza 140m2, a lokal mieszkalny jest większy niż 50m2 lecz nie przekracza
75m2, dopłaty są stosowane odpowiednio do kredytów na 70m2 domu i 50m2 lokalu
mieszkalnego. Pozostała część nieruchomości finansowana jest z normalnego kredytu
hipotecznego.
Przedstawione ograniczenia spowodowały, że w roku 2007 na sto kilkadziesiąt tysięcy
kredytów hipotecznych udzielonych przez PKO BP tylko kilka tysięcy stanowiły kredyty
udzielone na bazie tej ustawy.
Problemem przy uruchamianiu tych kredytów na zasadach określonych w obecnie
obowiązującej ustawie jest również to, iż w przypadku budowy lub kupna nieruchomości
mieszkaniowej powyżej progu dopłat, banki muszą udzielać de facto dwóch kredytów -
preferencyjnego i normalnego hipotecznego.
Nowelizacja ta zmierza do usunięcia tych niewygodności. Zostaje rozszerzony krąg
beneficjentów kredytów - będą mogły z niego skorzystać zarówno małżeństwa jak i osoby
samotne. Powoduje to zmianę ustawy, która otrzymałaby brzmienie - o finansowym
wsparciu państwa w nabywaniu własnego mieszkania.

Proponuje się również aby kredyt preferencyjny był udzielony na całość zakupu lokalu
mieszkalnego o powierzchni do75m2 lub domu jednorodzinnego o powierzchni do 140m2 .
Likwiduje to problemy związane z oddzielaniem dzisiaj powierzchni na którą udzielany jest
kredyt preferencyjny, od powierzchni nie objętej takim kredytem.
Proponowane zmiany postuluje wielu ekspertów. Dziś wielu Polaków myśli najpierw
o wykształceniu, pracy i mieszkaniu a później o dzieciach i małżeństwie.
Wnioskodawcy uważają, że proponowane zmiany spowodują zwiększenie
zainteresowania tym kredytem.



Skutki finansowe dla budżetu państwa są trudne do określenia. Z jednej strony może
bowiem nastąpić wzrost ilości udzielonych kredytów, a co za tym idzie zwiększone
zapotrzebowanie na dopłaty; z drugiej zaś - wzrost wpływów do budżetu państwa z tytułu
podatków od zwiększonej liczby budowanych mieszkań i domów, w oparciu o kredyt
preferencyjny.

Projekt nie obciąża budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Projekt nie został poddany konsultacjom, o których mowa w art. 34 regulaminu
Sejmu.

Przedmiot projektowanej regulacji jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 25 marca 2008 r.
BAS-WAEM-736/08

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia
w sprawie zgodności poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy
o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Wiesław Szczepański) z prawem
Unii Europejskiej

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2002 r.,
Nr 23, poz. 398 z późn. zm.) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zmierza do zmiany ustawy z dnia 8 września 2006 r.
o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania (Dz. U.
z 2006 r. Nr 183 poz. 1354, ze zmianami; dalej: ustawa). Zgodnie z projektem
tytuł ustawy po zmianie ma brzmieć: ustawa o finansowym wsparciu państwa
w nabywaniu własnego mieszkania. Proponowany tytuł jest sformułowany
niepoprawnie, powinien raczej zawierać sformułowanie o finansowym wsparciu
udzielanym przez państwo, a nie wsparciu państwa, gdyż ustawa ma na calu
wsparcie osób fizycznych w nabywaniu mieszkania, a nie wsparcie państwa.
Zgodnie z projektem nowe brzmienie otrzymuje również art. 3 ust. 1 ustawy,
w którym określono podmioty mogące korzystać z dopłat do kredytów
preferencyjnych. Zamiast kilku kategorii podmiotów mogących korzystać
z dopłat projekt wprowadza dwie: małżonków, którzy wspólnie zawierają
umowę kredytu preferencyjnego albo osobę fizyczną niepozostającą w związku
małżeńskim, która zawarła analogiczną umowę. Projektowane nowe brzmienie
art. 8 ust. 1 ustawy, zakłada, że podstawą naliczania dopłaty będzie pozostająca
do spłaty kwota kredytu preferencyjnego w przypadku lokalu mieszkalnego
o powierzchni użytkowej do 75m2 i lub domu jednorodzinnego o powierzchni
użytkowej do 140m2. Trzeba zwrócić uwagę, że w projektowanym nowym
brzmieniu tego przepisu, zamiast „podstawa naliczania dopłaty”, projektodawcy
użyli sformułowania „podstawa rozliczania dopłaty” co powinno ulec
poprawieniu.
Zgodnie z art. 2 projektu ustawy, wchodzi ona w życie w terminie 14 dni
od dnia ogłoszenia.


strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: