eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego

projekt ustawy przewiduje przyznanie studentom do ukończenia 26 roku życia ulgi 50 % przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych i pospiesznych (tylko z miejsca zamieszkania do szkoły wyższej i z powrotem)

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 474
  • Data wpłynięcia: 2008-01-11
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 26 dn. 24-10-2008

474


Druk nr 474

Warszawa, 11 stycznia 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o uprawnieniach do
bezpłatnych i ulgowych przejazdów
środkami publicznego transportu
zbiorowego
.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Jacka Tomczaka.


(-) Waldemar Andzel; (-) Piotr Babinetz; (-) Piotr Cybulski; (-) Witold
Czarnecki; (-) Marzenna Drab; (-) Jan Dziedziczak; (-) Adam Gawęda;
(-) Zbigniew Girzyński; (-) Jerzy Gosiewski; (-) Dariusz Kaczanowski;
(-) Mariusz Kamiński; (-) Sławomir Kłosowski; (-) Leonard Krasulski;
(-) Ewa Malik; (-) Gabriela Masłowska; (-) Jerzy Materna; (-) Krzysztof
Michałkiewicz; (-) Anna Paluch; (-) Marek Polak; (-) Piotr Polak; (-) Józef
Rojek; (-) Edward Siarka; (-) Piotr Stanke; (-) Marek Suski; (-) Aleksander
Marek Szczygło; (-) Jolanta Szczypińska; (-) Stanisław Szwed; (-) Beata
Szydło; (-) Krzysztof Tchórzewski; (-) Grzegorz Tobiszowski; (-) Teresa
Wargocka; (-) Jadwiga Wiśniewska; (-) Tadeusz Woźniak; (-) Sławomir
Zawiślak; (-) Zbigniew Ziobro.
Ustawa
z dnia ……………….. 2008 r.


O zmianie ustawy o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów
środkami publicznego transportu zbiorowego


Art. 1.

1)
w art. 2 dodaje się ust. 8 w brzmieniu:

„8. Do ulgi 50% przy przejazdach środkami publicznego transportu
zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych i pośpiesznych na
podstawie biletów jednorazowych są uprawieniu studenci do
ukończenia 26 roku życia.

Uprawienie to obejmuje wyłącznie przejazd z miejsca zamieszkania
do szkoły wyższej i z powrotem.

2)
art. 6 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

1. Minister właściwy do spraw transportu, w porozumieniu
z ministrami właściwymi do spraw: pracy i zabezpieczenia
społecznego, oświaty i wychowania oraz szkolnictwa wyższego,
określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje dokumentów
poświadczających uprawnienia do korzystania z ulgowych
przejazdów osób, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1, ust. 2, 3, 5
pkt 1 i 2, pkt. 8 oraz art. 3–5, z uwzględnieniem rodzaju
posiadanych uprawnień określonych w tych przepisach, oraz wzór
dokumentu dla osób, o których mowa w art. 2 ust. 5 pkt 2 i art. 3.

Art. 2

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 października 2009 r.
UZASADNIENIE


Proponowana nowelizacja ustawy o uprawnieniach do bezpłatnych
i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego ma na celu
odciążenie finansowe studentów szkół wyższych do 26. roku życia, poprzez
stworzenie nowej ulgi 50% przy przejazdach środkami publicznego transportu
zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych i pośpiesznych na podstawie
biletów jednorazowych, ale tylko i wyłącznie na przejazd z miejsca
zamieszkania do szkoły wyższej i z powrotem
Jak
pokazała praktyka studenci szkół wyższych najczęściej korzystają ze
środków publicznego transportu zbiorowego kolejowego w przejazdach
z miejsca zamieszkania do szkoły wyższej i z powrotem. Dotychczasowy stan
prawny przyznawał studentom ulgę w wysokości 37% przy przejeździe
środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego, na terenie całego
kraju. Taka ulga nie do końca spełniała swoje założenie, ponieważ jej zadaniem
winno być przede wszystkim odciążenie finansowe studentów w zakresie
wykonywania obowiązków studenckich. W efekcie stawiała ona na równi
przejazd z miejsca zamieszkania do szkoły wyższej (i z powrotem) z przejazdem
– do innej części kraju – niezwiązany z obowiązkami studenckimi.

Proponowana nowelizacja ustawy proponuje wprowadzenie nowej,
wyższej ulgi, dla studentów studiów wyższych do ukończenia 26. roku życia,
przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego
w pociągach osobowych i pośpiesznych na podstawie biletów jednorazowych,
z miejsca zamieszkania do szkoły wyższej i z powrotem. Nowa, wyższa ulga
w uprzywilejowanej pozycji postawi tę grupę studentów, którzy korzystają ze
środka publicznego transportu zbiorowego kolejowego w przejeździe do szkoły
wyższej. Wydatki związane z przejazdami z miejsca zamieszkania do szkoły,
poza wydatkami na czynsz oraz na komunikację miejską, najbardziej obciążają
studentów. Dzięki nowelizacji proponowanych przepisów, z nowej ulgi będzie
mogła skorzystać grupa ok. 2 mln studentów.
Przewiduje
się, iż nowa ulga spotka się z pozytywnym przyjęciem. Od
kilku lat organizacje studenckie walczą o przywrócenie ulg, które obowiązywały
przed 2002 rokiem. Wydaję się, iż zaproponowana ulga będzie kompromisem
pomiędzy oczekiwaniami studentów. a wydatkami budżetu państwa.
Minister
właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrami
właściwymi do spraw pracy i zabezpieczenia społecznego, oświaty
i wychowania oraz szkolnictwa wyższego określi w drodze rozporządzenia,
rodzaj dokumentu poświadczającego uprawnienia do korzystania
z zaproponowanej ulgi. Najprostszym i najbardziej logicznym rozwiązaniem,
będzie określenie legitymacji studenckiej jako dokumentu poświadczającego
korzystanie z nowej ulgi. Na tym dokumencie znajdują się wszystkie dane – tj.
miejsce zamieszkania oraz adres szkoły wyższej – umożliwiające korzystanie
z zaproponowanej ulgi.
Wejście w życie ustawy pociągnie ze sobą nieznaczne obciążenia budżetu
państwa. Zaproponowana ulga jest wyższa o ok. 35% w stosunku do obecnej.
Jednakże należy przypomnieć, iż nie stosuje się jej do wszystkich przejazdów.
Pierwsze wyliczenia przewidują, iż wydatki z budżetu państwa związane
z finansowaniem ustawowych uprawnień do bezpłatnych lub ulgowych
przejazdów, wzrosną o kilkanaście procent.
Proponuje
się wejście ustawy w zycie z dniem rozpoczęcia nowego roku
akademickiego 2009. Droga legislacyjna wraz dodatkowymi konsultacjami
społecznymi może potrwać kilka miesięcy. Drugim argumentem
opowiadającym się za podana datą, jest niezaplanowanie wydatków na
realizację zadań wynikających z powyższej ustawy w budżecie państwa na
bieżący rok.


Warszawa, 21 stycznia 2008 r.

BAS-WAEM-95/08

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia prawna
o zgodności przedstawionego poselskiego projektu ustawy o uprawnieniach
do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu
zbiorowego (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Jacek Tomczak) z
prawem Unii Europejskiej


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. - Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:


I.
Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach
do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu
zbiorowego1 przewiduje przyznanie studentom do ukończenia 26 roku życia ulgi
50% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego
w pociągach osobowych i pospiesznych. Uprawnienie to ma dotyczyć wyłącznie
przejazdów z miejsca zamieszkania do szkoły wyższej i z powrotem.
Zmiana miałaby wejść w życie 1 października 2009 r.


II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
W kontekście przewidzianych w opiniowanym projekcie rozwiązań
należy zwrócić uwagę na wspólnotowe regulacje z zakresu pomocy publicznej.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (dalej:
TWE), z zastrzeżeniem innych postanowień przewidzianych w Traktacie,
wszelka pomoc przyznawana przez Państwo Członkowskie lub przy użyciu
zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub grozi

1 Ponieważ autorzy projektu nigdzie nie podają ani daty uchwalenia, ani adresu publikacyjnego zmienianej
ustawy, należy założyć, że chodzi o nowelizację ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do
bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz.U. z 2002 r. Nr 175, poz.
1440, ze zm.)
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: