Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz ustawy - Prawo o ustroju sądów wojskowych
projekt dotyczy ograniczenia zakresu wstępnego badania wniosku o uchylenie sędziemu immunitetu wyłącznie do kwestii braków formalnych; problem ewentualnej bezzasadności takiego wniosku będzie badany przez właściwy sąd dyscyplinarny.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4473
- Data wpłynięcia: 2011-07-08
- Uchwalenie:
4473
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów
powszechnych oraz ustawy – Prawo o ustroju sądów wojskowych nie jest objęty
prawem Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
2
Warszawa, 14 lipca 2011 r.
BAS-WAPEiM-1735/11
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu
– czy senacki projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów
powszechnych oraz ustawy – Prawo o ustroju sądów wojskowych
(przedstawiciel wnioskodawców: senator Piotr Benedykt Zientarski) jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt przewiduje zmianę artykułu 80 § 2b i 2d ustawy z dnia 27 lipca
2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070, ze
zmianami) oraz art. 30 § 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. – Prawo o ustroju
sądów wojskowych (Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1676, ze zmianami).
Proponowana regulacja jest związana z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z
dnia 27 października 2010 r. (sygn. akt K 10/08; Dz. U. Nr 205, poz. 1364),
dotyczącym konstytucyjności art. 80 § 2b ustawy – Prawo o ustroju sądów
powszechnych. Zmieniane przepisy określają przesłanki wydania przez prezesa
sądu dyscyplinarnego zarządzenia o odmowie przyjęcia wniosku o zezwolenie
na pociągniecie sędziego do odpowiedzialności karnej. Prezes sądu
dyscyplinarnego obligatoryjnie odmawia przyjęcia wniosku, jeżeli wniosek nie
odpowiada warunkom formalnym pisma procesowego określonym w Kodeksie
postępowania karnego lub jest oczywiście bezzasadny. Zmiana polega na
usunięciu ze zmienianych przepisów przesłanki oczywistej bezzasadności
wniosku.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów
powszechnych oraz ustawy – Prawo o ustroju sądów wojskowych nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski