eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych

projekt dotyczy wprowadzenia zabezpieczających mechanizmów ustawowych pozwalających na wybór oferty nie zawierającej rażąco niskiej ceny

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4451
  • Data wpłynięcia: 2011-06-29
  • Uchwalenie:

4451

Oceniając zmianę trzecią należy zauważyć, że przyjęte przez prawodawcę
unijnego rozwiązanie dotyczące rażąco niskich ofert opiera się na modelu
kontradyktoryjnym (por. A. Sołtysińska, Europejskie prawo zamówień
publicznych
, Zakamycze 2006, s. 435). Ustanowione w art. 55 dyrektywy
klasycznej i umocnione przez orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości
gwarancje umożliwiają złożenie przez wykonawcę – na odpowiednim etapie
postępowania – wyjaśnień dotyczących zakwestionowanej oferty oraz tworzą
podstawę do ich rozpatrzenia przez instytucję zamawiającą. Konstrukcja
zakładająca obciążenie ciężarem dowodu wykonawcy nie jest sprzeczna z tymi
założeniami.
Zmiana czwarta ustanawia nowy obowiązek sprawozdawczy, które ciążyć
ma na instytucji zamawiającej. Wymogi dotyczące sprawozdawczości –
związane z dokumentacją postępowania – określa art. 42 dyrektywy klasycznej.
Zgodnie z jego akapitem pierwszym w odniesieniu do każdego zamówienia,
umowy ramowej oraz dynamicznego systemu zakupów instytucja zamawiająca
sporządza pisemne sprawozdanie zawierające co najmniej określone informacje.
Zawarty w dyrektywie klasycznej katalog tych informacji nie jest zamknięty i
może być przez państwa członkowskie rozszerzany. Wprowadzenie obowiązku
polegającego na uzupełnieniu dokumentacji postępowania o dodatkową
informację nie narusza art. 42 dyrektywy klasycznej.
Zagadnienia dotyczące rażąco niskich ofert i dokumentacji dotyczącej
postępowania są uregulowane także w art. 57 i art. 50 dyrektywy sektorowej.
Dyrektywa ta nie ustanawia w tej mierze wymogów, które wykraczałyby ponad
standard określony w dyrektywie klasycznej. Projektowane zmiany nie są
sprzeczne z postanowieniami dyrektywy sektorowej.

IV. Konkluzja
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych nie jest
sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.



Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Michał Królikowski


4
Warszawa, 6 lipca 2011 r.
BAS-WAPEiM-1628/11

Pan Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia w sprawie stwierdzenia, czy komisyjny projekt ustawy o zmianie
ustawy – Prawo zamówień publicznych (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Adam Szejnfeld) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej

Projekt zakłada zmianę art. 90 i art. 91 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. –
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zmianami;
dalej: ustawa). Obydwa zmieniane przepisy dotyczą zasad wyboru
najkorzystniejszej oferty w ramach procedury udzielenia zamówienia
publicznego. Wnioskodawcy zmierzają do:

likwidacji podstawy określenia terminu na udzielenie przez
wykonawcę wyjaśnień dotyczących elementów oferty mających wpływ na
wysokość ceny (zmiana brzmienia art. 90 ust. 1 ustawy),

rozbudowania zasad oceny wyjaśnień składanych przez wykonawcę
– przez dodanie wymogu, by koszty pracy przyjęte do obliczania ceny nie były
niższe od wynikających z minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na
podstawie odrębnych przepisów (dodanie zdania drugiego w art. 90 ust. 2
ustawy),

likwidacji podstawy odrzucenia przez zamawiającego oferty
wykonawcy, który nie złożył wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień
wraz z dostarczonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską
cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia (zastąpienie nowym przepisem
dotychczasowego art. 90 ust. 3 ustawy),

ustanowienia zasady, zgodnie z którą „ciężar udowodnienia, że
cena oferty nie zawiera rażąco niskiej ceny spoczywa na wykonawcy” (nowe
brzmienie art. 90 ust. 3 ustawy),

ustanowienia zasady, zgodnie z którą, „jeżeli jedynym kryterium
oceny ofert jest cena, zamawiający jest obowiązany wykazać w protokole
postępowania, że zastosowanie innych kryteriów nie przyczyni się do
zmniejszenia wydatków ze środków publicznych ponoszonych w całym okresie
korzystania z przedmiotu zamówienia” (dodanie nowego art. 91 ust. 2a ustawy).
Projekt nie zawiera przepisów, które mają na celu wykonanie prawa Unii
Europejskiej.
Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.

Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Michał Królikowski


strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: