eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji prawnych w zakresie transgranicznego sponsorowania pracowniczych programów emerytalnych, regulacji warunków zarządzania składkami wnoszonymi do pracowniczych funduszy emerytalnych przez pracodawców mających siedzibę w innym niż Polska państwie Unii Europejskiej, zmiany przepisów określających statut pracowniczych funduszy (w tym emerytalnego)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4326
  • Data wpłynięcia: 2011-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
  • data uchwalenia: 2011-07-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 187, poz. 1111

4326

pkt a

organizacji i funkcjonowaniu
instytucja jest zarejestrowana w krajowym rejestrze przez właściwy organ nadzorczy lub zatwierdzona; funduszy emerytalnych.
w przypadku działalności transgranicznej, określonej w art. 20, rejestr wskazuje również Państwa
Członkowskie, w których działa dana instytucja;
art. 9
Art. 41 ust. 1 ustawy z dnia28
ust. 1 instytucja jest prowadzona skutecznie przez osoby o nieposzlakowanej opinii, które posiadają sierpnia 1997 r. o organizacji
N
odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie zawodowe lub zatrudniają doradców o odpowiednich i funkcjonowaniu funduszy
11 pkt b
kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym;
emerytalnych.
Art.18 ust. 2 w zw. z art. 17
art. 9
właściwie ustanowione reguły, dotyczące funkcjonowania danego programu emerytalnego, ust. 1-4 ustawy z dnia 20
ust. 1
prowadzonego przez instytucję, zostały wprowadzone i członkowie zostali w sposób dostateczny kwietnia 2004 r. o N
poinformowani o tych regułach;
pracowniczych programach
12 pkt c

emerytalnych.
wszystkie rezerwy techniczne są wyliczane i poświadczone przez aktuariusza lub, jeśli nie przez
art. 9
aktuariusza, to przez innego specjalistę w tej dziedzinie, w tym biegłego rewidenta, zgodnie z
ust. 1
ustawodawstwem krajowym, na podstawie metod aktuarialnych uznanych przez właściwe władze
N
rodzimego Państwa Członkowskiego;
13 pkt d


art. 9
Art. 42 ust. 3 ustawy z dnia20
ust. 1 w przypadku gdy instytucja finansująca gwarantuje wypłatę świadczeń emerytalnych, zobowiązuje się kwietnia 2004 r. o T
Art. 96 ust. 4
do regularnego finansowania;
pracowniczych programach
14 pkt e

emerytalnych.
członkowie są dostatecznie informowani o warunkach programu emerytalnego, w szczególności
dotyczących:

(i) praw
i
obowiązków stron uczestniczących w systemie emerytalnym;
Art. 106c

N
art. 9
ust. 3
(ii)
ryzyk finansowych, technicznych i innych związanych z systemem emerytalnym;
Art. 22 ustawy z dnia 20
ust. 1

kwietnia 2004 r. o
(iii) charakteru
i
podziału tych ryzyk.
pracowniczych programach
15 pkt f

emerytalnych.
Zgodnie z zasadą pomocniczości i biorąc pod uwagę skalę świadczeń emerytalnych, oferowanych w
ramach systemów zabezpieczenia społecznego, Państwa Członkowskie mogą zapewnić, że opcja objęcia
długowieczności i niepełnosprawności, rezerwy dla osób pozostałych przy życiu po śmierci żywiciela i
N
art. 9 gwarancja zwrotu składek jako dodatkowe świadczenia, są oferowane członkom, o ile tak uzgodnią
pracodawcy i pracownicy lub ich odpowiedni przedstawiciele.
16 ust. 2



Państwo Członkowskie może określić warunki działania instytucji znajdującej się na jego terytorium z
art. 9 zastrzeżeniem innych wymagań w celu zapewnienia odpowiedniej ochrony interesów członków i
N
beneficjentów.
17 ust. 3


Państwo Członkowskie może zezwolić lub wymagać od instytucji znajdujących się na jego terytorium
art. 9 powierzenia zarządzania tymi instytucjami, w całości lub w części, innym podmiotom działającym na
art. 2
T
rzecz z tych instytucji.
ust. 3
18 ust. 4


Art. 35 ustawy z dnia 28
sierpnia 1997 r. o organizacji
i funkcjonowaniu funduszy
emerytalnych oraz art. 6 ust. 1
N
Państwo Członkowskie może zezwolić lub wymagać od instytucji znajdujących się na jego terytorium pkt 4 ustawy z dnia 20
art. 9 powierzenia zarządzania tymi instytucjami, w całości lub w części, innym podmiotom działającym na kwietnia 2004 r. o
rzecz z tych instytucji.
pracowniczych programach
19 ust. 5

emerytalnych.
Każde Państwo Członkowskie wymaga, aby każda instytucja znajdująca się na jego terytorium
sporządzała roczne sprawozdanie finansowe i roczne sprawozdanie, biorąc pod uwagę każdy program
emerytalny, obsługiwany przez instytucję i, gdzie stosowne, roczne sprawozdania finansowe i roczne
sprawozdania w odniesieniu do każdego programu emerytalnego. Roczne sprawozdania finansowe i Art. 195 ustawy z dnia 28
N
roczne sprawozdania zawierają prawdziwy i rzetelny obraz aktywów i pasywów instytucji oraz sytuacji sierpnia 1997 r. o organizacji
finansowej. Roczne sprawozdania finansowe i informacje w sprawozdaniach są wyczerpujące, rzetelnie i funkcjonowaniu funduszy
20 art. 10 przedstawione i należycie zatwierdzone przez uprawnione osoby zgodnie z prawem krajowym.
emerytalnych.
1. W zależności od rodzaju przyjętego programu emerytalnego, każde Państwo Członkowskie zapewnia,
że każda instytucja znajdująca się na jego terytorium dostarcza, co najmniej informacje określone w
niniejszym artykule.

2. Uczestnicy i beneficjenci oraz/lub, gdzie stosowne, ich przedstawiciele otrzymują:

Art. 13 ust.
a) na
żądanie, roczne sprawozdania finansowe i roczne sprawozdania określone w art. 10; w
4b i 4c;
przypadku gdy instytucja ponosi odpowiedzialność za więcej niż jeden program, sprawozdania
T
art. 106c ust.
odnoszące się do ich poszczególnych programów emerytalnych;
3

b) w
rozsądnym terminie, wszelkie istotne informacje dotyczące zmian w zasadach programu
emerytalnego.
Art. 6 ust. 15 pkt 2 oraz art.

22 ustawy z dnia 20 kwietnia
3. Oświadczenie dotyczące zasad polityki inwestycyjnej, określonej w art. 12 jest udostępnione 2004 r. o pracowniczych
21 art. 11 uczestnikom i beneficjentom oraz/lub, gdzie stosowne, ich przedstawicielom na żądanie.
programach emerytalnych.


4. Każdy uczestnik otrzymuje również, na żądanie, szczegółową i istotną informację na temat:

a) docelowego
poziomu
świadczeń emerytalnych, jeśli ma zastosowanie;

b) poziomu
świadczeń w przypadku zaprzestania zatrudnienia;

c)
w przypadku gdy członkowie ponoszą ryzyko inwestycyjne, zakresu opcji inwestycyjnych, jeśli
ma zastosowanie, oraz rzeczywistych portfeli inwestycyjnych, jak również informacji
dotyczących ryzyka i kosztów związanych z inwestycjami;

d) uzgodnień odnoszących się do przeniesienia praw do świadczeń emerytalnych na inną instytucję
pracowniczych programów emerytalnych w przypadku rozwiązania stosunku pracy. Członkowie
otrzymują każdego roku krótkie dane szczegółowe o sytuacji instytucji, jak również o aktualnym
poziomie finansowania ich indywidualnie nabytych uprawnień.

5. Każdy beneficjent otrzymuje, po przejściu na emeryturę lub, gdy inne świadczenia stają się należne,
właściwą informację o świadczeniach, które są należne i odpowiednich opcjach wypłat.
Każde Państwo Członkowskie zapewnia, że każda instytucja znajdująca się na jego terytorium
przygotowuje i sporządza, co najmniej raz trzy lata, oświadczenie na piśmie w sprawie zasad polityki
inwestycyjnej. Oświadczenie to jest weryfikowane niezwłocznie po wprowadzeniu wszelkich istotnych
zmian w polityce inwestycyjnej. Państwa Członkowskie zapewniają, że to oświadczenie zawiera, co Art. 194 a ustawy z dnia 28
N
najmniej, takie sprawy jak metody mierzenia ryzyka inwestycyjnego, realizowane procesy zarządzania sierpnia 1997 r. o organizacji
ryzykiem i strategiczna alokacja aktywów odnosząca się do charakteru i okresu zobowiązań z tytułu i funkcjonowaniu funduszy
22 art. 12 emerytur.
emerytalnych.
Każde Państwo Członkowskie zapewnia, że właściwe władze, w odniesieniu do każdej instytucji
znajdującej się na jego terytorium, posiadają niezbędne uprawnienia i środki:

Art. 23 ustawy z dnia 20
N
art. 13 a) w
celu
żądania od instytucji, członków jej zarządu i innych kierowników lub kwietnia 2004 r. o
dyrektorów oraz osób kontrolujących instytucję, dostarczania informacji dotyczących wszystkich spraw pracowniczych programach
23 pkt a
przedsiębiorstwa lub przesyłania wszystkich dokumentów przedsiębiorstwa;
emerytalnych.
b) nadzoru
nad
relacjami
między instytucją a innymi przedsiębiorstwami lub art. 23 ustawy z dnia 20
art. 13 między instytucjami w przypadku gdy instytucje przekazują funkcje do innych przedsiębiorstw lub kwietnia 2004 r. o N
instytucji (nabywanie usług u kontrahentów zewnętrznych), wpływają na sytuację finansową instytucji pracowniczych programach
24 pkt b
lub są zaangażowane w sposób istotny w skuteczny nadzór;
emerytalnych.
art. 13 c)
w celu regularnego otrzymywania oświadczenia w zakresie zasad polityki inwestycyjnej, Art. 23 ustawy z dnia 20
rocznych sprawozdań finansowych i rocznych sprawozdań oraz wszystkich dokumentów niezbędnych kwietnia 2004 r. o N
25 pkt c
do celów nadzoru. Może to dotyczyć takich dokumentów jak:
pracowniczych programach

(i)
wewnętrzne raporty okresowe;
emerytalnych.


(ii)
wyceny aktuarialne i szczegółowe założenia;


(iii)
badania aktywów i pasywów;

(iv) dowody
spójności z zasadami polityki inwestycyjnej;

(v) dowody,
że składki zostały zapłacone zgodnie z planem;

(vi) sprawozdania osób odpowiedzialnych za kontrolę rocznych sprawozdań finansowych,
określonych w art. 10;

d)
w celu przeprowadzania kontroli na miejscu w pomieszczeniach instytucji i, w miarę potrzeby, w Art. 23 ustawy z dnia 20
art. 13
zakresie funkcji operacji zleconych na zewnątrz celem sprawdzenia, czy działalność prowadzona kwietnia 2004 r. o N
jest zgodnie z zasadami nadzoru.
pracowniczych programach
26 pkt d

emerytalnych.
art. 14 Właściwe władze wymagają od każdej instytucji znajdującej się na ich terytorium, aby posiadały
art. 22 ust. 1
należyte procedury administracyjne i księgowe oraz odpowiednie mechanizmy kontroli wewnętrznej.
T
27 ust. 1
i 2a


Właściwe władze posiadają uprawnienia do podejmowania wszelkich środków, w miarę potrzeby, o
charakterze administracyjnym lub finansowym zarówno w odniesieniu do instytucji znajdującej się na
ich terytorium, jaki i wobec osób kierujących instytucją, które są właściwe i niezbędne do zapobieżenia
lub zaradzeniu wszelkim nieprawidłowościom szkodliwym dla interesów uczestników i beneficjentów.
Władze te mogą także ograniczyć lub zakazać swobodnego rozporządzania aktywami instytucji w
przypadku, gdy:
Art. 106h i
T

art. 106g
a) instytucja
nie
zdołała utworzyć dostatecznych rezerw technicznych w odniesieniu do całokształtu Art. 200 ust. 1 pkt 2,3, art.
działalności lub posiada niedostateczne aktywa dla pokrycia rezerw technicznych;
204, 204a, 204 c ustawy z
art. 14
dnia 28 sierpnia 1997 r. o
b)
instytucja nie była w stanie utrzymać ustawowych funduszy własnych.
organizacji i funkcjonowaniu
28 ust. 2

funduszy emerytalnych,
W celu zabezpieczenia interesów uczestników i beneficjentów, właściwe władze mogą przekazać
uprawnienia, które osoby kierujące instytucją znajdującą się na ich terytorium posiadają zgodnie z
art. 14 przepisami rodzimego Państwa Członkowskiego, w całości lub częściowo, specjalnemu
N
przedstawicielowi, który spełnia wymagania dla wykonywania tych uprawnień.
29 ust. 3



Właściwe władze mogą zakazać lub ograniczyć działalność instytucji znajdującej się na ich terytorium,
w przypadku gdy:

a) instytucja
nie
wywiązuje się z obowiązku dostatecznej ochrony interesów uczestników i
beneficjentów;

b) instytucja
nie
spełnia już warunków działania;

N
c)
instytucja w poważnym stopniu nie wywiązuje się z obowiązków wynikających z przepisów,
którym podlega;

d) w
działalności transgranicznej, instytucja nie respektuje wymagań prawa socjalnego i prawa
pracy przyjmującego Państwa Członkowskiego dotyczących dziedziny pracowniczych emerytur.
Art. 62 ustawy z dnia 28
art. 14
sierpnia 1997 r. o organizacji
Każda decyzja o zabronieniu działalności poparta jest szczegółowym uzasadnieniem i przekazywana do i funkcjonowaniu funduszy
30 ust. 4
wiadomości zainteresowanej instytucji.
emerytalnych.
Państwa Członkowskie zapewniają, że od decyzji dotyczących instytucji, podejmowanych na podstawie Art. 202 ust. 2 ustawy z dnia
art. 14 przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych zgodnie z niniejszą dyrektywą przysługuje 28 sierpnia 1997 r. o N
odwołanie na drodze sądowej.
organizacji i funkcjonowaniu
31 ust. 5

funduszy emerytalnych.
Rodzime Państwo Członkowskie zapewnia, że instytucje obsługujące pracownicze programy emerytalne
ustalają zawsze uwzględniając pełen zakres ich programów emerytalnych, dostateczną kwotę pasywów
Art. 106j
art. 15 odpowiadającą zobowiązaniom finansowym, które wynikają z ich portfela istniejących umów
T
ust. 1 pkt 1
emerytalnych.
32 ust. 1


Rodzime Państwo Członkowskie zapewnia, że instytucje obsługujące pracownicze programy
emerytalne, w przypadku zapewnienia ubezpieczenia od ryzyk biometrycznych i/lub gwarancji zarówno
wyników inwestycyjnych, jak i danego poziomu świadczeń, utworzą dostateczne rezerwy techniczne w
Art. 106j ust.
T
art. 15 odniesieniu do pełnego zakresu tych programów.
1 pkt 2

33 ust. 2


Każdego roku następuje wyliczenie rezerw technicznych. Jednakże, rodzime Państwo Członkowskie
może zezwolić na wyliczenie raz na trzy lata pod warunkiem, że instytucja przekazuje uczestnikom i/lub
Art. 106j
art. 15 właściwym władzom zaświadczenie lub sprawozdanie na temat korekt w nadchodzących latach.
T
ust. 1 pkt 3
Zaświadczenie lub sprawozdanie przedstawia skorygowany rozwój rezerw technicznych i zmiany w
34 ust. 3
ryzykach objętych ubezpieczeniem.

Rezerwy techniczne są wyliczane i poświadczone przez aktuariusza lub, jeśli nie przez aktuariusza, to
Art. 106j ust.
35 art. 15
T
przez innego specjalistę w tej dziedzinie, w tym biegłego rewidenta, zgodnie z ustawodawstwem
2 pkt 1 i 2

strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 13

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: