eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

projekt dotyczy obligatoryjnego zapewnienia uczniom szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich opieki w zakresie profilaktyki zdrowotnej i przedlekarskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4260
  • Data wpłynięcia: 2011-04-18
  • Uchwalenie:

4260


Druk nr 4260

Warszawa, 18 kwietnia 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o systemie oświaty
oraz ustawy o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków
publicznych
.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego.



(-) Bartosz Arłukowicz; (-) Marek Balicki; (-) Tomasz Garbowski; (-) Witold
Gintowt-Dziewałtowski; (-) Tomasz Kamiński; (-) Jacek Kasprzyk; (-) Jan
Kochanowski; (-) Bożena Kotkowska; (-) Wacław Martyniuk; (-) Jarosław
Matwiejuk; (-) Artur Ostrowski; (-) Grzegorz Pisalski; (-) Stanisław Rydzoń;
(-) Stanisław Stec; (-) Elżbieta Streker-Dembińska; (-) Wiesław Andrzej
Szczepański; (-) Bogusław Wontor; (-) Stanisław Wziątek.
Projekt
Ustawa
z dnia ……………… 2011 r.
o zmianie ustawy o systemie oświaty
oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
publicznych
Art. 1. W ustawie z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr
256, poz. 2572 z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 39 ust. 1 dodaje się pkt 3a w brzmieniu ,,3a) zapewnia uczniom opiekę w
zakresie profilaktyki zdrowotnej i opieki przedlekarskiej;",
2) dodaje się art. 67b w brzmieniu:
„Art. 67b. 1. W celu zapewnienia uczniom opieki w zakresie profilaktyki
zdrowotnej, szkoła publiczna organizuje prowadzenie świadczeń z zakresu
profilaktyki zdrowotnej i opieki przedlekarskiej wobec uczniów na terenie
szkoły.
2. Organizację świadczeń z zakresu profilaktyki zdrowotnej i opieki
przedlekarskiej na terenie szkoły może przejąć organ założycielski.
3. Zakres świadczeń prowadzonych z zakresu profilaktyki zdrowia i opieki
przedlekarskiej o których mowa w ust. 1 oraz kwalifikacje osób
uprawnionych do sprawowania profilaktycznej opieki zdrowotnej określają
odrębne przepisy.
4. Dyrektor szkoły powiadamia Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ) o
utworzeniu na terenie szkoły gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy
przedlekarskiej.
5. NFZ zawiera umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie
profilaktycznej opieki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej w gabinecie
profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej. O zawarciu umowy NFZ
niezwłocznie zawiadamia dyrektora szkoły.
6. W przypadku, gdy NFZ nie zawrze umowy, o której mowa w ust. 5
najpóźniej na siedem dni przed rozpoczęciem roku szkolnego dyrektor
szkoły lub, odpowiednio, organ założycielski zatrudnia pielęgniarkę lub
higienistkę szkolną-koszty funkcjonowania gabinetu, w tym koszty
zatrudnienia pielęgniarki lub higienistki szkolnej, zwraca zatrudniającemu
NFZ. Pielęgniarka lub higienistka szkolna mogą być zatrudnione w
niepełnym wymiarze godzin.
7. NFZ lub dyrektor szkoły powiadamia wojewodę o utworzeniu na terenie
szkoły gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej oraz
przekazuje informacje o:

1) nazwie i adresie świadczeniodawcy;
2) miejscu udzielania uczniom profilaktycznych świadczeń opieki
zdrowotnej;
3) liczbie uczniów objętych profilaktyczną opieką zdrowotną przez
świadczeniodawcę, o którym mowa w pkt 1.".
Art. 2. W ustawie z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2008r. Nr 164, poz. 1027 z późn.
zm.) w art. 27 ust. 3 przed kropką dodaje się wyrazy „ , w tym w gabinetach
profilaktyki zdrowotnej i opieki przedlekarskiej".
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie w ciągu 14 dni od dnia ogłoszenia.


UZASADNIENIE
Jednym z zadań władz publicznych związanych z zapewnieniem równego
dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej jest promocja zdrowia i profilaktyka, mające
na celu tworzenie warunków sprzyjających zdrowiu (art. 6, pkt. 3 ustawy z dnia 27
sierpnia 2005 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
publicznych). Zadanie to ma szczególne znaczenie dla zdrowia i przyszłości
najmłodszych pokoleń. Wcześniejsze wykrycie schorzeń, identyfikacja wad
zdrowotnych, odpowiednia opieka stomatologiczna i promocja zdrowego,
higienicznego stylu życia determinuje zdrowie w wieku dojrzałym lepsze
dostosowanie do działalności zawodowej, ograniczenie zachorowalności i w
konsekwencji dłuższe i szczęśliwe życie. Ważnym i nie do pogardzenia elementem
jest także aspekt ekonomiczny. Im skuteczniejsza profilaktyka, im zdrowszy tryb
życia tym mniejsze wydatki każdego z obywateli związane z ewentualnymi
zachorowaniami i tym mniejsze wydatki państwa na świadczenia lecznicze i
opiekuńcze wówczas gdy młodość zacznie przemijać. Nie tylko w opiece zdrowotnej
ale także w wielu innych dziedzinach zapobieganie jest na ogół tańsze niż
przeciwdziałanie skutkom zaniedbania.
Obowiązujące w Polsce przepisy cytowanej na wstępie ustawy z 27 sierpnia
2004 r. o świadczenia opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz
rozporządzenia ministra zdrowia z dnia 28 sierpnia 2009 r. w sprawie organizacji
profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą dają możliwość tworzenia
szkolnych gabinetów profilaktyki zdrowotnej i opieki przedlekarskiej. Zawarte tam
przepisy wskazują osoby sprawujące profilaktyczną opiekę zdrowotną, a także osoby
i instytucje, które powinny w tym zakresie współpracować. Niestety, przepisy te mają
mało dyrektywny charakter. Nie wskazują osób zobowiązanych do konkretnych
działań organizatorskich, nie wskazują wyraźnie metody finansowania działalności
gabinetów profilaktyki zdrowotnej i opieki przedlekarskiej oraz zatrudniania osób
uprawnionych do pracy w tych gabinetach. Umieszczenie tych przepisów w akcie
prawnym rangi rozporządzenia w połączeniu z niewielką możliwością
egzekwowalności plus prawdopodobnie brak skutecznej motywacji dyrekcji szkół, i
ich organów założycielskich powodują, że dziś takich gabinetów i tego rodzaju
działalności w szkołach praktycznie nikt nie prowadzi.
Mając powyższe na uwadze posłowie wnioskodawcy w swoim przedłożeniu
wnoszą o wprowadzenie obowiązku zapewnienia uczniom polskich szkół
podstawowych, gimnazjów i szkół średnich opieki w zakresie profilaktyki
zdrowotnej i opieki przedlekarskiej w akcie rangi ustawowej. Projekt ustawy daje
możliwość organizacji świadczeń z tego zakresu organowi założycielskiemu, który
rozstrzygnie, która formuła będzie w lokalnych warunkach odpowiedniejsza. Projekt
ustawy jednoznacznie wskazuje na NFZ jako instytucję właściwą i odpowiedzialną za
finansowanie zadania.
Przedmiot projektowanej ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Zawarte w projekcie propozycje rozwiązań wynikają z sugestii i opinii
sygnalizowanych przez organizacje pozarządowe, jednostki samorządu
terytorialnego i inne środowiska zainteresowane, jednak treść projektu nie była
poddana konsultacjom w rozumieniu art. 34 ust 3 Regulaminu Sejmu RP.
Przyjęcie regulacji prawnych w projekcie ustawy nie spowoduje żadnych
dodatkowych obciążeń budżetu państwa ani budżetów jednostek samorządu
terytorialnego. Zarówno w projekcie ustawy, jak i w obecnym stanie prawnym to
NFZ jest zobowiązany do pełnego finansowania świadczeń z zakresu profilaktyki
zdrowotnej i opieki przedlekarskiej.



Warszawa, 21 kwietnia 2011 r.
BAS-WAPEiM-969/11



Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o świadczeniach
opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Witold Gintowt-Dziewałtowski)



Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zmianami) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje zmianę ustaw: z dnia 7 września 1991 r. o
systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zmianami) i z dnia 27
sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, ze zmianami). Projekt zakłada,
że na terenie szkół publicznych zorganizowane zostaną gabinety profilaktyki
zdrowotnej i opieki zdrowotnej dla uczniów. wiadczenia będą finansowane z
Narodowego Funduszu Zdrowia.

2.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii, o których mowa w
projekcie ustawy.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa

Unii Europejskiej
Przepisy projektu nie należą do materii regulacji prawa Unii
Europejskiej.



strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: