Komisyjny projekt ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych
projekt dotyczy: zapewnienia bezpieczeństwa osób uprawiających sporty wodne lub korzystających ze zbiorników wodnych wskazując podmioty odpowiedzialne za zapewnienie tych warunków (stała służba ratownicza na kąpieliskach
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3448
- Data wpłynięcia: 2010-07-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 208, poz. 1240
3448
4
Działania polegające na zapewnieniu bezpieczeństwa osobom
przebywającym na obszarach wodnych należy uznać za usługi świadczone w
ogólnym interesie gospodarczym w rozumieniu art. 106 ust. 2 w zw. z art. 14
TfUE.
Cel projektowanych dotacji wraz z warunkami ich udzielania należy
uznać za zgodny z art. 106 TfUE w związku z decyzją Komisji 2005/842/WE.
Należy zgłosić jedno zastrzeżenie. Przepisy projektu w żaden sposób nie
odnoszą się do wysokości obrotu przedsiębiorstwa, któremu ma być udzielna
dotacja, ani do wysokości dotacji, która ma zostać przyznana. Obie te kwoty są
określone w decyzji Komisji (art. 2 ust. 1 lit. a) i stanowią kryterium
dopuszczalności pomocy. Kwoty te mogłyby zostać określone w przepisach
wykonawczych, wydanych na podstawie projektowanego art. 6 ust. 4 ustawy.
Jednak umieszczone w tym przepisie odesłanie do przepisów art. 14-18 ustawy z
dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
sugeruje, że przewidywane rozporządzenie ministra właściwego do spraw
wewnętrznych nie określi tych kwot. Brak określenia wspomnianych kwot, w
zgodzie z decyzją Komisji, oznaczać będzie konieczność notyfikowania Komisji
Europejskiej projektowanej pomocy.
Komisyjny projekt ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na
obszarach wodnych przewiduje udzielanie pomocy publicznej podmiotom
prowadzącym działalność zmierzającą do zapewnienia bezpieczeństwa osób
przebywających na obszarach wodnych. Projekt określa jednak jedynie formy i
cele przyznawanej pomocy. Dotacje, o których mowa w projekcie, będą mogły
być udzielane dopiero po wydaniu przewidzianego w nim rozporządzenia, na
warunkach i w trybie określonym w rozporządzeniu. Należy zatem uznać, że
sam projekt ustawy nie stanowi programu pomocowego w rozumieniu art. 2 pkt.
7 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących
pomocy publicznej (Dz.U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, ze zm.) w związku z art. 1
lit. d rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r.
ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (Dz. Urz.
WE L 83 z 27.03.1999). Dopiero kompletna regulacja – ustawa wraz z
rozporządzeniem – stanowiłaby program pomocowy. Program taki, jeżeli nie
będzie spełniał warunków określonych w decyzji Komisji 2005/842/WE,
wymagać będzie notyfikacji Komisji Europejskiej w trybie art. 108 ust. 3
Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Należy przypomnieć, że zgodnie z motywem 21 preambuły do decyzji,
istnieje możliwość notyfikowania Komisji także pomocy zgodnej z decyzją
Komisji 2005/842/WE.
IV. Konkluzje
Komisyjny projekt ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na
obszarach wodnych przewiduje udzielanie pomocy publicznej. Pomoc
przewidziana w projekcie może być uznana za pomoc dla podmiotów
5
świadczących usługi w ogólnym interesie gospodarczym w rozumieniu art. 106
ust. 2 w zw. z art. 14 TfUE. Pomoc ta byłaby udzielana na warunkach
określonych w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
wydanym na podstawie art. 6 ust. 4 projektu. Ustawa wraz z rozporządzeniem
stanowiłaby program pomocowy, który, jeżeli nie będzie spełniał warunków
określonych w decyzji Komisji 2005/842/WE, wymagać będzie notyfikacji
Komisji Europejskiej w trybie art. 108 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej. Sam projekt ustawy nie jest programem pomocowym i nie narusza
prawa Unii Europejskiej.
Autor:
Bartosz Pawłowski
ekspert ds. legislacji
w Biurze Analiz Sejmowych
Akceptował:
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Warszawa, 14 września 2010 r.
BAS–WAPEiM–1361/10
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy komisyjny projekt ustawy o bezpieczeństwie
osób przebywających na obszarach wodnych (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Paweł Orłowski) jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu
Sejmu
Przedmiotem komisyjnego projektu ustawy o bezpieczeństwie osób
przebywających na obszarach wodnych jest regulacja warunków
bezpieczeństwa osób przebywających na obszarach wodnych, w tym
uprawiających formy kultury fizycznej oraz regulacja obowiązków osób
fizycznych i prawnych związanych z zachowaniem bezpieczeństwa osób
przebywających na obszarach wodnych.
Ustawy nie będzie się stosowało m.in. do uprawiania sportów
motorowych, żeglarstwa, płetwonurkowania oraz innych sportów związanych ze
współzawodnictwem i rekreacją ruchową.
Komisyjny projekt ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na
obszarach wodnych nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu.
Autor:
Bartosz Pawłowski
ekspert do spraw legislacji
w Biurze Analiz Sejmowych
Akceptował:
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3448 › Pobierz plik