Komisyjny projekt ustawy o broni i amunicji
- określenie zasad posiadania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej broni i amunicji, jej nabywania i zbywania, przechowywania, noszenia, przenoszenia, używania, przywozu i wywozu za granicę, prowadzenia rejestru broni oraz funkcjonowania strzelnic;- uchylenie ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3426
- Data wpłynięcia: 2010-02-15
- Uchwalenie:
3426
Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów:
Projektowane zmiany wpłyną pozytywnie na rozwój regionów, poprzez zwiększenie liczby
miejsc pracy i rozwój przedsiębiorstw. Obywatele zaktywizują się społecznie, czemu będą
sprzyjały kluby i stowarzyszenia strzeleckie oraz kolekcjonerskie. W wyniku zbliżenia
przepisów prawnych dotyczących posiadania i używania broni przewiduje się także rozwój
współpracy transgranicznej z sąsiadującymi krajami Unii Europejskiej, zarówno w zakresie
wymiany sportowej, jak też organizowania przedsięwzięć o charakterze historyczno-
patriotycznym.
Wpływ regulacji na zdrowie i na środowisko:
Projektowana zmiana ustawy będzie miała korzystny wpływ na zdrowie obywateli poprzez
upowszechnienie strzelectwa jako formy rekreacji, zwiększającej ich aktywność sportową. Z
uwagi na wymaganą zgodność warunków technicznych strzelnic z wymogami ochrony
środowiska nie przewiduje się zwiększenia ich negatywnego oddziaływania na środowisko.
Zgodność z prawem Unii Europejskiej:
Przedłożony projekt ustawy jest w pełni zgodny z obowiązującym prawem Unii Europejskiej.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI – ANALIZA FINANSOWA
Przedstawiona poniżej analiza finansowa prezentuje przewidywaną strukturę polskiego rynku
broni i amunicji po wejściu w życie proponowanych regulacji prawnych. W tabeli 1
przedstawiona jest prognozowana wartość zakupów broni i innych związanych z nią
wydatków w latach 2010 – 2015, z podziałem na grupy użytkowników wytypowane na
podstawie obecnej stratyfikacji posiadaczy broni (lub jej namiastek, jak np. wiatrówki). W
tabeli 2 prezentuje się strukturę rynku pod względem podziału na grupy posiadaczy, w trzech
cezurach czasowych: w roku wejścia w życie nowej ustawy, po pięciu latach od wejścia w
życie nowej ustawy i docelowo – poziom nasycenia rynku zostanie osiągnięty po około
dziesięciu latach, podobnie jak to miało miejsce w krajach ościennych (np. Czechy,
Słowacja). W tabelach 3 i 4 przedstawiono przewidywaną strukturę finansową runku
polskiego w ciągu pięciu lat od wejścia w życie nowej ustawy – podane kwoty dotyczą
wartości obrotu brutto. W tabeli 5 porównano liczby pozwoleń na broń w przeliczeniu na
1000 mieszkańców w wybranych krajach Unii Europejskiej, razem ze współczynnikami wagi
dla porównania każdego wymienionego kraju do Polski oraz wyliczoną średnią ważoną i
przewidywaną wartość docelową dla naszego kraju.
Wszystkie prezentowane wyliczenia i kalkulacje zostały sporządzone przy zachowawczych
założeniach i bardzo ostrożnych szacunkach wzrostu liczby posiadaczy broni – można więc
potraktować poniższe tabele jako zobrazowanie stanu „nie mniej niż”.
TABELA 1: Prognozowana wartość zakupów broni i innych związanych z nią wydatków w latach 2010 - 2015
I grupa - my
średnia
śliwi
II grupa - strzelcy sportowi
średnia
jednostkowa
jednostkowa
liczebność danej
liczebność danej
wartość
125000
wartość
12500
wydatki wg rodzaju
grupy
wydatki wg rodzaju
grupy
zakupu w
zakupu w
wyrobu
wyrobu
danym
odsetek grupy
wartość zakupu w
danym
odsetek grupy
wartość zakupu w
rodzaju
dokonujacy
grupie w okresie
rodzaju
dokonujacy
grupie w okresie
wyrobu
zakupów
2010-2015
wyrobu
zakupów
2010-2015
nowy rodz. broni
1000
70%
87 500 000 zł nowy rodz. broni
12000
5%
7 500 000 zł
kolejne egz. broni T
1000
100%
125 000 000 zł kolejne egz. broni T
2000
100%
25 000 000 zł
kolejne egz. broni D
7000
30%
262 500 000 zł kolejne egz. broni D
5000
100%
62 500 000 zł
kasa pancerna
1000
10%
12 500 000 zł kasa pancerna
500
80%
5 000 000 zł
amunicja
1500
100%
187 500 000 zł amunicja
5000
100%
62 500 000 zł
lunety strzeleckie
3000
70%
262 500 000 zł lunety strzeleckie
1500
40%
7 500 000 zł
pokrowce
200
50%
12 500 000 zł pokrowce
500
80%
5 000 000 zł
konserwacja
500
80%
50 000 000 zł konserwacja
2500
100%
31 250 000 zł
kabury
300
70%
26 250 000 zł kabury
500
40%
2 500 000 zł
usługi strzelnicowe
500
50%
31 250 000 zł usługi strzelnicowe
1500
100%
18 750 000 zł
usługi szkoleniowe
200
50%
12 500 000 zł usługi szkoleniowe
1000
20%
2 500 000 zł
usługi rusznikarskie
2000
70%
175 000 000 zł usługi rusznikarskie
1000
40%
5 000 000 zł
usługi inne
0 zł usługi inne
- zł
SUMA
1 245 000 000 zł
235 000 000 zł
III grupa - ochrona osobista
IV grupa - CP + FT
średnia
średnia
jednostkowa
jednostkowa
liczebność danej
liczebność danej
wartość
25000
wartość
200000
wydatki wg rodzaju
grupy
wydatki wg rodzaju
grupy
zakupu w
zakupu w
wyrobu
wyrobu
danym
odsetek grupy
wartość zakupu w
danym
odsetek grupy
wartość zakupu w
rodzaju
dokonujacy
grupie w okresie
rodzaju
dokonujacy
grupie w okresie
wyrobu
zakupów
2010-2015
wyrobu
zakupów
2010-2015
nowy rodz. broni
1500
40%
15 000 000 zł pierwszy egz. broni
1000
100%
200 000 000 zł
kolejne egz. broni T
500
80%
10 000 000 zł kolejne egz. broni T
1000
25%
50 000 000 zł
kolejne egz. broni D
5000
40%
50 000 000 zł kolejne egz. broni D
4000
10%
80 000 000 zł
kasa pancerna
1000
60%
15 000 000 zł kasa pancerna
500
100%
100 000 000 zł
amunicja
1500
100%
37 500 000 zł amunicja
1000
100%
200 000 000 zł
lunety strzeleckie
2500
5%
3 125 000 zł lunety strzeleckie
500
50%
50 000 000 zł
pokrowce
500
40%
5 000 000 zł pokrowce
500
100%
100 000 000 zł
konserwacja
500
60%
7 500 000 zł konserwacja
200
100%
40 000 000 zł
kabury
500
80%
10 000 000 zł kabury
200
25%
10 000 000 zł
usługi strzelnicowe
1000
80%
20 000 000 zł usługi strzelnicowe
1000
100%
200 000 000 zł
usługi szkoleniowe
1000
40%
10 000 000 zł usługi szkoleniowe
500
25%
25 000 000 zł
usługi rusznikarskie
500
20%
2 500 000 zł usługi rusznikarskie
500
50%
50 000 000 zł
usługi inne
- zł usługi inne
- zł
185 625 000 zł
1 105 000 000 zł
V grupa - kolekcjonerzy, muzea
VI grupa - rekonstrukcje hist.
średnia
średnia
jednostkowa
jednostkowa
liczebność danej
liczebność danej
wartość
10000
wartość
30000
wydatki wg rodzaju
grupy
wydatki wg rodzaju
grupy
zakupu w
zakupu w
wyrobu
wyrobu
danym
odsetek grupy
wartość zakupu w
danym
odsetek grupy
wartość zakupu w
rodzaju
dokonujacy
grupie w okresie
rodzaju
dokonujacy
grupie w okresie
wyrobu
zakupów
2010-2015
wyrobu
zakupów
2010-2015
pierwszy egz. broni
3500
100%
35 000 000 zł pierwszy egz. broni
1500
100%
45 000 000 zł
kolejne egz. broni T
4000
100%
40 000 000 zł kolejne egz. broni T
1500
50%
22 500 000 zł
kolejne egz. broni D
15000
10%
15 000 000 zł kolejne egz. broni D
3500
35%
36 750 000 zł
kasa pancerna
10000
10%
10 000 000 zł kasa pancerna
500
100%
15 000 000 zł
amunicja
500
10%
500 000 zł amunicja
2500
100%
75 000 000 zł
lunety strzeleckie
- zł lunety strzeleckie
- zł
pokrowce
500
10%
500 000 zł pokrowce
500
100%
15 000 000 zł
konserwacja
1000
10%
1 000 000 zł konserwacja
2000
100%
60 000 000 zł
kabury
- zł kabury
- zł
usługi strzelnicowe
500
10%
500 000 zł usługi strzelnicowe
- zł
usługi szkoleniowe
- zł usługi szkoleniowe
1000
35%
10 500 000 zł
usługi rusznikarskie
500
10%
500 000 zł usługi rusznikarskie
1000
50%
15 000 000 zł
usługi inne (giełdy)
5000
50%
25 000 000 zł usługi inne (zloty)
5000
100%
150 000 000 zł
128 000 000 zł
444 750 000 zł
VII grupa - nowi posiadacze
VIII grupa - szkoły i strzelnice
średnia
średnia
jednostkowa
jednostkowa
liczebność danej
liczebność danej
wartość
250000
wartość
500
wydatki wg rodzaju
grupy
wydatki wg rodzaju
grupy
zakupu w
zakupu w
wyrobu
wyrobu
danym
odsetek grupy
wartość zakupu w
danym
odsetek grupy
wartość zakupu w
rodzaju
dokonujacy
grupie w okresie
rodzaju
dokonujacy
grupie w okresie
wyrobu
zakupów
2010-2015
wyrobu
zakupów
2010-2015
pierwszy egz. broni
2000
100%
500 000 000 zł pierwszy egz. broni
2000
100%
1 000 000 zł
kolejne egz. broni T
1500
40%
150 000 000 zł kolejne egz. broni T
3000
200%
3 000 000 zł
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3426 › Pobierz plik
- 3426-001.PDF › Pobierz plik
- 3426-002 › Pobierz plik
- 3426-003 › Pobierz plik
- 3426-s › Pobierz plik