eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej

Rządowy projekt ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej

- określenie zasad wykonywania zawodów pielęgniarki i położnej, uzyskiwania prawa wykonywania tych zawodów oraz kształcenia zawodowego i podyplomowego;- utrata mocy obowiązującej ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o zwodach pielęgniarki i położnej;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3355
  • Data wpłynięcia: 2010-08-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zawodach pielęgniarki i położnej
  • data uchwalenia: 2011-07-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 174, poz. 1039

3355

§ 7. 1. W gabinecie znajduje się umywalka z ciepłą i zimną wodą, ręczniki jednorazowego użytku
lub suszarka do rąk, dozownik do mydła oraz dozownik do środka dezynfekcyjnego.
2.
Pacjentom zapewnia się dostęp do wydzielonego dla nich pomieszczenia
higienicznosanitarnego wyposażonego w ustęp, umywalkę z ciepłą i zimną wodą, ręczniki
jednorazowego użytku lub suszarkę do rąk oraz dozownik do mydła.

§ 8.
1.
Meble w gabinecie powinny być wykonane z materiałów łatwo zmywalnych i
umożliwiających dezynfekcję.
2.
W gabinecie znajduje się szafka przeznaczona do przechowywania leków, artykułów
sanitarnych i innych materiałów medycznych oraz szafka do przechowywania środków
dezynfekcyjnych, a także leżanka i krzesła.
3. W gabinecie, w którym prowadzona jest praktyka położnej, a określony przez nią rodzaj i
zakres świadczeń zdrowotnych tego wymaga, znajduje się fotel ginekologiczny.

§ 9. 1. Urządzenia i sprzęt medyczny umożliwiający udzielanie określonych świadczeń
zdrowotnych w gabinecie albo w miejscu zamieszkania lub pobytu pacjenta muszą posiadać ważne
certyfikaty, badania techniczne lub inne świadectwa spełniające warunki używania, określone w
przepisach o wyrobach medycznych.
2. Urządzeń i sprzętu medycznego należy używać zgodnie z obowiązującymi standardami i
instrukcjami ich używania.

§ 10. 1. Do świadczeń zdrowotnych wykonywanych w gabinecie albo w miejscu zamieszkania
lub pobytu pacjenta używa się sprzętu medycznego jednorazowego użytku.
2. W przypadku udzielania świadczeń przy użyciu sprzętu medycznego wielokrotnego użytku
zapewnia się możliwość jego sterylizacji, chyba że typ sprzętu nie wymaga sterylizacji.
3. W przypadku sterylizacji narzędzi lub sprzętu wielokrotnego użytku w gabinecie lub w
pomieszczeniu przy gabinecie zapewnia się ich właściwe przygotowanie, kompletowanie,
pakietowanie oraz przechowywanie. W tym przypadku wymagane jest dodatkowo wyposażenie w
dwukomorowy zlew z bieżącą wodą ciepłą i zimną oraz autoklaw.

§ 11. Odpady medyczne niebezpieczne powstałe w trakcie udzielania świadczeń zdrowotnych
zabezpiecza się w sposób przewidziany w odrębnych przepisach. W gabinecie znajduje się pisemna
instrukcja zatwierdzona dla tego gabinetu przez właściwego państwowego powiatowego inspektora
sanitarnego.

§ 12. 1. Do składowania czystej bielizny wydziela się i oznacza miejsce chroniące przed jej
zabrudzeniem.
2. Do przechowywania brudnej bielizny służy odpowiednio zabezpieczony i oznaczony pojemnik.

§ 13. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
MINISTER ZDROWIA

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie wymagań
technicznych i sanitarnych dla pomieszczeń, w których można wykonywać praktykę pielęgniarek i położnych, oraz wymagań,
jakim powinny odpowiadać urządzenia i sprzęt medyczny umożliwiający udzielanie świadczeń zdrowotnych (Dz. U. Nr 56, poz.
397), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 110 ust. 1 ustawy z dnia … o
zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. Nr …, poz. …).

2
Uzasadnienie

Przedmiotowe rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 25 ust. 2 ustawy z
dnia … o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. Nr …, poz. …).
Zgodnie z art. 26 ust. 2 tej ustawy indywidualną praktykę, indywidualną specjalistyczną praktykę i
grupową praktykę prowadzi się w pomieszczeniach i przy użyciu urządzeń, które odpowiadają
określonym wymaganiom technicznym i sanitarnym. Natomiast minister właściwy do spraw zdrowia,
po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Pielęgniarek i
Położnych, określa w postaci aktu
wykonawczego wymagania, jakim powinny odpowiadać pod względem technicznym i sanitarnym
urządzenia i pomieszczenia, w których można wykonywać indywidualną praktykę i grupową praktykę,
oraz wymagania, jakim powinien odpowiadać sprzęt medyczny wykorzystywany przez pielęgniarki i
położne w ich praktyce.
Wykonując przytoczone upoważnienie Minister Zdrowia powinien uwzględnić właściwy poziom
udzielanych świadczeń zdrowotnych oraz bezpieczeństwo pacjentów.
Projektowane rozporządzenie jest co do zasady odpowiednikiem obowiązujących przepisów
wykonawczych w tym zakresie. Materia ta jest regulowana przez rozporządzenie Ministra Zdrowia z
dnia 15 marca 2006 r. w sprawie wymagań technicznych i sanitarnych dla pomieszczeń, w których
można wykonywać praktykę pielęgniarek i położnych, oraz wymagań, jakim powinny odpowiadać
urządzenia i sprzęt medyczny umożliwiający udzielanie świadczeń zdrowotnych (Dz. U. Nr 56, poz.
397).
Standard techniczny i sanitarny pomieszczenia (gabinetu), w którym można wykonywać praktykę,
powinien zapewnić wykonywanie praktyki zgodnie z rodzajem świadczeń zdrowotnych, aktualną
wiedzą medyczną, zasadami etyki zawodowej, z poszanowaniem intymności i godności pacjentów
oraz dbałością o ich bezpieczeństwo.
Powierzchnia gabinetu, poza spełnieniem podstawowych wymagań sanitarnych, powinna mieć
powierzchnię umożliwiającą rozmieszczenie, zainstalowanie i użytkowanie urządzeń i sprzętu, która
zapewni należyte udzielanie świadczeń zdrowotnych.
Z uwagi na fakt, że projektowane rozporządzenie nie wprowadza nowych wymagań w stosunku do
istniejącego stanu prawnego wchodzi ono w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
W celu realizacji obowiązku określonego w art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r., o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337)
projekt zostanie umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia

w Biuletynie Informacji Publicznej.
Projekt nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z
dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i
aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Regulacja nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.

3
Ocena Skutków Regulacji

1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny.
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia będzie oddziaływać na pielęgniarki i położne, które
wykonują indywidualną lub grupową praktykę (działalność regulowana).

2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Przedmiotowe rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych.

3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację
i rozwój regionalny.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu
na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość

6. Wpływ na ochronę zdrowia ludności.
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia będzie miało korzystny wpływu na ochronę zdrowia
ludności z uwagi na wprowadzenie w nim stosownych wymagań technicznych i sanitarnych dla
pomieszczenia (gabinetu), w których można wykonywać praktykę pielęgniarek i położnych.

7. Wpływ regulacji na warunki życia ludności.
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na warunki życia ludności.

8. Konsultacje społeczne.
W toku uzgodnień projekt ustawy zostanie przekazany do zaopiniowania Naczelnej Radzie
Pielęgniarek i Położnych, okręgowym izbom pielęgniarek i położnych oraz organizacjom zrzeszającym
pielęgniarki i położne.

W celu realizacji obowiązku określonego w art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.,
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42,
poz. 337) projekt zostanie umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia w Biuletynie
Informacji Publicznej.

9. Zgodność z prawem Unii Europejskiej.
Regulacja jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

20-07-tg

4
Projekt


ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)

z dnia …………….

w sprawie trybu orzekania o niezdolności do wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej oraz
szczegółowego sposób i trybu postępowania w sprawach zawieszania prawa wykonywania
zawodu albo ograniczenia wykonywania określonych czynności zawodowych


Na podstawie art. 36 ust. 10 ustawy z dnia …… o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. Nr …,
poz. …) zarządza się, co następuje:


§ 1. O wszczęciu postępowania na podstawie art. 36 ust. 4 ustawy z dnia …… o zawodach
pielęgniarki i położnej, zwanej dalej „ustawą”, w sprawie podjęcia uchwały o zawieszeniu prawa
wykonywania zawodu na okres trwania niezdolności albo o ograniczeniu wykonywania określonych
czynności zawodowych na okres trwania niezdolności okręgowa rada pielęgniarek i położnych
zawiadamia pielęgniarkę lub położną, której postępowanie dotyczy.

§ 2. 1. Komisja lekarska do oceny niezdolności pielęgniarki lub położnej do wykonywania
zawodu, zwaną dalej „komisją", powołana na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy orzeka w składzie trzech
lekarzy specjalistów.
2. Jeżeli podstawą wszczęcia postępowania jest uzasadnione podejrzenie niezdolności
pielęgniarki lub położnej do wykonywania zawodu, spowodowane zaburzeniami psychicznymi,
chorobą psychiczną, narkomanią lub alkoholizmem, w skład komisji wchodzi co najmniej dwóch
lekarzy specjalistów z dziedziny psychiatrii.
3. Komisja wybiera spośród siebie przewodniczącego komisji.
4. Okręgowa rada pielęgniarek i położnych zawiadamia niezwłocznie o powołaniu komisji
pielęgniarkę lub położną, której dotyczy postępowanie.

§ 3. 1. Pielęgniarka lub położna, której dotyczy postępowanie, może wskazać pielęgniarkę lub
położną bądź lekarza jako swojego męża zaufania.
2. Mąż zaufania, nie będąc członkiem komisji, ma prawo uczestniczyć we wszystkich jej
czynnościach, z wyjątkiem głosowania.

§ 4. 1. Komisja wydaje orzeczenie o zdolności lub niezdolności do wykonywania zawodu
pielęgniarki lub położnej na podstawie przeprowadzonego badania lekarskiego i zgromadzonej
dokumentacji medycznej.
2. Komisja może skierować pielęgniarkę lub położną na określone badania lub na obserwację w
szpitalu będącym zakładem opieki zdrowotnej, z wyłączeniem szpitala zatrudniającego pielęgniarkę,
położną, której dotyczy postępowanie.
3. Termin badań lub obserwacji wyznacza przewodniczący komisji.
4. W razie usprawiedliwionego niestawiennictwa pielęgniarki lub położnej, przewodniczący
komisji wyznacza ponowny termin badania lub obserwacji.
5. Jeżeli pielęgniarka lub położna odmawia bez usprawiedliwionych przyczyn poddania się
wyznaczonym badaniom lub obserwacji, przewodniczący komisji powiadamia o tym niezwłocznie
okręgową radę pielęgniarek i położnych.
6. Komisja powinna wydać orzeczenie nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia jej
powołania.
7. W uzasadnionych przypadkach okręgowa rada pielęgniarek i położnych pielęgniarek i
położnych może przedłużyć termin wydania orzeczenia.


1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
§ 5. 1. Jeżeli czynności prowadzone przez komisję wskazują, że dalsze wykonywanie zawodu
przez pielęgniarkę, położną grozi niebezpieczeństwem dla zdrowia lub życia osób, którym udziela
świadczeń zdrowotnych, komisja powiadamia o tym niezwłocznie okręgową radę pielęgniarek i
położnych.
2. Okręgowa rada pielęgniarek i położnych powinna zająć stanowisko nie później niż w terminie
dwóch tygodni od dnia otrzymania powiadomienia, o którym mowa w ust. 1.

§ 6. 1. Komisja z dokonanych czynności sporządza protokół, który zawiera:
1) oznaczenie daty i miejsca posiedzenia komisji;
2) imiona, nazwiska i tytuły zawodowe członków komisji;
3) imię i nazwisko badanej pielęgniarki, położnej oraz sposób stwierdzenia jej tożsamości,
4) okoliczności, które spowodowały przeprowadzenie badania, oraz okoliczności, które
spowodowały skierowanie na badanie lub na obserwację w szpitalu;
5) orzeczenie komisji wraz z uzasadnieniem;
6) podpisy członków komisji.
2. Po wydaniu orzeczenia dokumentację medyczną uzyskaną w związku z badaniem lub
obserwacją pielęgniarki, położnej w przypadku, o którym mowa w § 4 ust. 2, komisja zwraca do
szpitala, w którym została sporządzona.
3. Orzeczenia komisji zapadają większością głosów. Członek komisji, który ma odrębne zdanie,
może je złożyć na piśmie wraz z uzasadnieniem, które dołącza się do protokołu.
4. Komisja przedstawia niezwłocznie protokół okręgowej radzie pielęgniarek i położnych.
5. Okręgowa rada pielęgniarek i położnych doręcza odpis orzeczenia komisji niezwłocznie
pielęgniarce, położnej, której dotyczy postępowanie, i jej mężowi zaufania.

§ 7. Okręgowa rada pielęgniarek i położnych może z urzędu lub na wniosek pielęgniarki,
położnej, której dotyczy postępowanie, zwrócić się do komisji o uzupełnienie orzeczenia lub powołać
komisję w innym składzie dla ponownej oceny niezdolności pielęgniarki, położnej do wykonywania
zawodu.

§ 8. Jeżeli orzeczenie komisji nie daje podstaw do zawieszenia prawa wykonywania zawodu
pielęgniarki lub położnej albo ograniczenia wykonywania określonych czynności zawodowych,
okręgowa rada pielęgniarek i położnych podejmuje uchwałę o umorzeniu postępowania.

§ 9. Uchwałę o umorzeniu postępowania oraz uchwałę o zawieszeniu prawa wykonywania
zawodu, na okres trwania niezdolności, albo o ograniczeniu wykonywania określonych czynności
zawodowych, na okres trwania niezdolności, podejmuje się w trybie przewidzianym dla podejmowania
uchwał przez okręgową radę pielęgniarek i położnych.

§ 10. Uchwała okręgowej rady pielęgniarek i położnych o zawieszeniu prawa wykonywania
zawodu pielęgniarki lub położnej, na okres trwania niezdolności do wykonywania zawodu, albo o
ograniczeniu wykonywania określonych czynności zawodowych, na okres trwania niezdolności,
powinna zawierać:
1) oznaczenie okręgowej rady pielęgniarek i położnych;
2) datę podjęcia;
3) dane osobowe pielęgniarki lub położnej;
4) podstawę prawną;
5) rozstrzygnięcie z określeniem okresu zawieszenia lub ograniczenia prawa wykonywania zawodu,
6) uzasadnienie faktyczne i prawne;
7) termin ponownego badania przez komisję;
8) pouczenie o trybie i terminie odwołania;
9) podpisy osób upoważnionych w imieniu okręgowej rady pielęgniarek i położnych.

§ 11. Przepisy § 10 stosuje się odpowiednio do uchwały okręgowej rady pielęgniarek i położnych
o zawieszeniu prawa wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej lub do uchwały o ograniczeniu
wykonywania określonych czynności zawodowych, jeżeli uchwała dotyczy pielęgniarki lub położnej,
która odmówiła poddania się badaniom przez komisję, z tym że zawieszenie prawa wykonywania
zawodu lub ograniczenie wykonywania określonych czynności zawodowych następuje na czas do
stawienia się na badanie.


2
strony : 1 ... 20 ... 30 . [ 31 ] . 32 ... 40 ... 52

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: